#nowehistorie w relacjach pomiędzy inwestorami, a służbami konserwatorskimi
Krzysztof Król
Ultra Relations
Leśna 18b4
81-549 Gdynia
krzysztof|ultrareltions.com| |krzysztof|ultrareltions.com
728612070
ultrarelations.com
Link do zdjęć onedrive: https://1drv.ms/f/s!Ak6vnk2kpo84jM4jc133ZQwXSEKldg?e=OhX42F
Wetransfer: https://we.tl/t-xlJ8N4rpMc
#nowehistorie w relacjach pomiędzy inwestorami, a służbami konserwatorskimi
Grupa ekspercka rozpoczyna prace
Zarząd Główny Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków rozpoczął przygotowania do III Kongresu Konserwatorów Polskich. Kongres odbywa się raz na 10 lat, dlatego uznawany jest za wydarzenie wysokiej rangi, w czasie którego tworzy się unikalna szansa na kształtowanie poglądów społeczności konserwatorskiej.
Obrady plenarne odbędą się w październiku 2025 roku. Decyzją Zarządu Głównego SKZ powołano 19 eksperckich zespołów tematycznych (panele dyskusyjne), które w 2024 roku, w dobranych gronach przeprowadzą wnikliwą analizę zagadnień, które uznano za najważniejsze, wymagające szybkich, czasem radykalnych działań. Postulaty przygotowane przez zespoły będą przedmiotem kongresowej debaty. Jako Zarząd Główny SKZ widzieliśmy, w szczególności na przestrzeni ostatnich lat, postępujące problemy w skutecznej ochronie zabytków i narastającą niechęć do inwestowania w taką tkankę, dla której czas nie jest miłosierny. Przyszłoroczny Kongres jest dobrą okazją, aby wspólnie z uczestnikami Kongresu przedyskutować wypracowane przez 19 zespołów eksperckich postulaty i obrać nowy kierunek. mówi Jacek Rulewicz, Prezes ZG SKZ.
Przewodnictwo zespołu ekspertów zatytułowanego „Relacja Inwestor – Służby Konserwatorskie” objęła Jadwiga Kosińska dyrektor projektu w Stocznia Cesarska Development - spółki będącej członkiem wspierającym Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków. Dialog między tymi dwoma podmiotami ma kluczowe znaczenie dla zachowania dziedzictwa kulturowego oraz skutecznego prowadzenia projektów inwestycyjnych – mówi Jadwiga Kosińska. Brak dialogu zdecydowanie działa na niekorzyść zarówno substancji historycznej, jak i możliwości realizacji inwestycji. Dlatego cieszę się, że jest chęć do rozmów i wierzę, że na te postulaty czeka nie tylko cała branża nieruchomości, ale również sami konserwatorzy.
W przeddzień Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków odbyło się pierwsze spotkanie grupy eksperckiej „Relacja inwestor – służby konserwatorskie” we wnętrzach zrewitalizowanej Fabryki Norblina w Warszawie. Zadaniem grupy eksperckiej jest wypracowanie postulatów poprawiających relacje między inwestorami, a służbami konserwatorskimi. Podczas pierwszego spotkania grupy eksperckiej "Relacja inwestor - służby konserwatorskie" przedstawiono dwa case study rewitalizacji przestrzeni Stoczni Cesarskiej i Fabryki Norblina, w kontekście związanych z nimi aspektów współpracy konserwatorskiej. Ponadto omówiono istotę dialogu między podmiotami oraz wytyczono kierunki dalszych prac. Kolejne spotkanie odbędzie się w czerwcu na terenie Stoczni Cesarskiej, a trzecie i zarazem ostatnie odbędzie się w przeddzień Kongresu Deweloperskiego w Krakowie.
Do współpracy w ramach grupy zaproszono przedstawicieli służb konserwatorskich, właścicieli rewitalizowanych obiektów, firmy wykonawcze oraz osoby z grona naukowego. Zależało nam na możliwie dużej ilości różnych perspektyw i doświadczeń, aby postulaty w jak największym stopniu odzwierciedlały obecną sytuację środowiska – mówi Jadwiga Kosińska. Cieszymy się, że wspólnie jesteśmy częścią tak ważnego projektu dotyczącego ochrony konserwatorskiej, którym jest dialog pomiędzy inwestorem, a służbami konserwatorskimi.
Z uwagi na fakt, iż znakomita większość Inwestorów to firmy deweloperskie, do współpracy zaproszono Polski Związek Firm Deweloperskich. Pomysł spotkań w ramach takiego szerokiego dialogu, zainicjowany przez SKZ i Stocznię Cesarską, przyjęliśmy z ogromnym entuzjazmem. Myślę, że ta inicjatywa ma duży potencjał do tego, żeby wypracować wzorce i modele współpracy w - nierzadko trudnych - relacjach między służbami konserwatorskimi, a inwestorami. Liczymy więc na konstruktywny dialog w tym obszarze, który ostatecznie doprowadzi również do przełamania strachu przed inwestycjami w zabytkową tkankę. mówi Przemysław Dziąg, Dyrektor działu prawnego Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
ADARA joins the tenant roster at Oxygen Park in Warsaw
ADARA dołączy do grona najemców Oxygen Park w Warszawie
Real Management S.A. pozyskał finansowanie na budowę parku magazynowo-produkcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.