Komunikaty PR

Wyzwania i warunki przewozów towarów niebezpiecznych w transporcie ADR

2024-04-26  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

W dynamicznie rozwijającej się branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka), kluczowym wyzwaniem jest nieustająca gotowość do przewozu nawet najbardziej wymagających ładunków. Wśród nich znajdują się te realizowane zgodnie z regulacjami ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route), obejmujące materiały niebezpieczne takie jak substancje chemiczne, paliwa, materiały radioaktywne i inne.

Transport ładunków niebezpiecznych stanowi jedno z najbardziej rygorystycznie regulowanych zagadnień w branży. Konwencja ADR, powstała w 1957 roku w Genewie, zapewnia ramy dla przewozu tego typu materiałów. Choć początkowo korzystało z niej niewiele krajów, obecnie jest ona standardem w 46 państwach europejskich, w tym również w Polsce od 1975 roku.

Każdy produkt uznany za potencjalnie niebezpieczny podlega klasyfikacji w jednej z 13 kategorii (materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi; gazy; materiały zapalne ciekłe; materiały zapalne stałe; materiały samoreaktywne; materiały polimeryzujące oraz materiały wybuchowe odczulone stałe; materiały podatne na samozapalenie; materiały wydzielające w zetknięciu z wodą; gazy palne; materiały utleniające; nadtlenki organiczne; materiały trujące; materiały zakaźne; materiały promieniotwórcze; materiały żrące oraz różne materiały i przedmioty niebezpieczne). Każdy z nich otrzymuje indywidualny numer identyfikacyjny oraz odpowiednią etykietę na pojeździe transportowym. 

Przewóz towarów ADR odbywa się zgodnie ze ściśle określonymi procedurami. Może to być przewóz na sztuki, luzem bez opakowania lub w specjalnych cysternach, w zależności od rodzaju i stanu materiału. Niezależnie od metody, kluczowe jest zachowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz przestrzeganie wyznaczonych tras, minimalizując ryzyko dla środowiska i ludzi.

"Przewóz towarów niebezpiecznych zgodnie z regulacjami ADR stanowi jedno z najbardziej wymagających zadań w transporcie. Firma transportowa, która wykonuje tego typu przewozy, musi dysponować wysoką specjalistyczną wiedzą, posiadać przeszkolonych kierowców oraz pojazdy ciężarowe wyposażone zgodnie z normami. Brak tych elementów stawia pod znakiem zapytania skuteczność i bezpieczeństwo przewozu substancji niebezpiecznych, które mogą stwarzać zagrożenie zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska naturalnego" – mówi Sylwia Pawlina, dyrektor zarządzająca Intertransauto. „ Każdy kierowca przewożący towary zgodnie z ADR musi przejść odpowiednie szkolenia i uzyskać certyfikat, co gwarantuje świadomość zagrożeń oraz umiejętność właściwej reakcji w przypadku wypadków”.

Od 2003 roku każda firma transportowa w Polsce, specjalizująca się w przewozie substancji niebezpiecznych, musi mieć zatrudnionego tzw. doradcę ADR. Przepisy wymagają, aby osoby, których obowiązki dotyczą przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, były przeszkolone w zakresie wymagań związanych z takim przewozem, stosownie do zakresu ich odpowiedzialności i obowiązków. Dotyczy to osób takich jak: pracownicy zatrudnieni przez przewoźnika lub nadawcę, pracownicy dokonujący załadunku lub rozładunku towarów niebezpiecznych, pracownicy firm spedycyjnych lub wysyłkowych oraz kierowcy dokonujący przewozu towarów niebezpiecznych.

Nowoczesne podejścia do przewozu materiałów ADR kładą nacisk na innowacje i zrównoważony rozwój. Branża TSL stale poszukuje nowych rozwiązań, wdrażając m.in: technologie monitorowania i zarządzania flotą, pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami energii czy stosując zaawansowane systemy bezpieczeństwa takie jak automatycznego hamowania (AEB), kontroli trakcji (TCS) czy systemy ostrzegania o niebezpieczeństwie (LDW), które pomagają uniknąć wypadków, a tym samym zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1 Biuro prasowe
2024-05-15 | 16:00

CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1

Już 19 maja na torze Imola odbędzie się GP Emilii Romanii, jeden z 24 wyścigów w tegorocznym kalendarzu Formuły 1. Dla zespołów i ich partnerów zajęcie pozycji
Transport Bolt wprowadza do oferty przejazdy zieloną Teslą
2024-05-14 | 13:00

Bolt wprowadza do oferty przejazdy zieloną Teslą

Bolt we współpracy z partnerem flotowym Eternis wprowadza do floty taksówek w Warszawie nowe samochody elektryczne marki Tesla. Na stołeczne ulice wyjadą już jutro pierwsze
Transport Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą
2024-05-14 | 12:00

Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą

W odpowiedzi na  wyzwania związane z ochroną środowiska branża logistyczna wciąż poszukuje zrównoważonych rozwiązań. Istotne jest tutaj wykorzystanie elektrycznych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.