Znamy wyniki 2. edycji Universiady – zwycięzcami młodzi naukowcy z Oławy
PPG (NYSE: PPG) poinformowała, że wyłoniono zwycięskie zespoły 2. edycji konkursu Universiada. Pierwsze miejsce i 5000 zł przyznano drużynie ze SP nr 8 w Oławie, drugie miejsce i 2500 zł trafiło do zespołu ze Szkoły Podstawowej w Mysłakowicach, a trzecie miejsce i 1000 zł zdobył zespół z SP nr 1 we Wrocławiu. Inicjatorem i sponsorem przedsięwzięcia jest firma PPG, program realizowany jest w partnerstwie z wrocławskim oddziałem Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego, pod patronatem Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego oraz patronatem merytorycznym uczelni. Łączny budżet projektu wyniósł 130 tys. zł.
Universiada to konkurs edukacyjny, którego celem jest pomoc młodzieży w odkrywaniu zainteresowań naukami ścisłymi poprzez inspirowanie, zachęcanie do twórczego myślenia oraz realizacji własnych projektów w tej dziedzinie. Dodatkowym benefitem dla uczestników projektu jest ćwiczenie umiejętności potrzebnych do efektywnej nauki, a w przyszłości także pracy, takie jak: sprawna organizacja, planowanie i zarządzania czasem, analiza danych, praca w zespole czy autoprezentacja. Uczestnicy programu pracują w kilkuosobowych zespołach, ich zadaniem jest zaplanowanie, przeprowadzenie oraz opisanie projektu naukowego na wybrany temat z dziedziny chemii.
Tegoroczny finał Universiady odbył się w siedzibie Wydziału Chemii UWr. Zgłoszone do konkursu projektu oceniało profesjonalne jury w składzie: prof. Piotr Stefanowicz, doświadczony chemik, kierownik Kolegium Doktorskiego Chemii UWr, dr Maciej Modzel, chemik, popularyzator nauki, bloger popularnonaukowy, adiunkt w Zakładzie Chemii Organicznej na Wydziale Chemii UWr, oraz Maria Bogdańska, Portfolio Development Manager CEE w PPG. Ogłoszenie zwycięzców i wręczenie nagród poprzedził wykład dr. Grzegorza Ruska p.t. „Wyzwania ekspertyzy dokumentów”.
Młodzi naukowcy w swoich badaniach skupiali się szczególnie na kwestiach projektowania rozwiązań przyjaznych dla środowiska, użytecznych w profilaktyce zdrowotnej czy odpowiadających na współczesne problemy i wyzwania. Zwycięska drużyna opracowała biotworzywo z agaru, które może skutecznie zastąpić popularne foliówki. Drugą nagrodę przyznano zespołowi, który opracował optymalną mieszankę alkoholi jako paliwo przyszłości. Z kolei laureaci trzeciej nagrody stworzyli naturalne receptury na balsamy do rąk, które – jak potwierdziło ich badanie – lepiej nawilżają i natłuszczają skórę niż balsamy drogeryjne.
W konkursie wzięły udział zespoły złożone z uczniów klas 5-8 z dolnośląskich szkół podstawowych, m.in. z Wrocławia, Zgorzelca, Jeleniej Góry, Mysłakowic, Sycowa, Oławy, Wałbrzycha, Łoziny, Głogowa, Radymna, Wołowa i Trzebnicy. Organizatorzy planują rozszerzanie zasięgu projektu w kolejnych edycjach.
„Po raz kolejny angażujemy się w Universiadę, ponieważ uważamy, że taka inicjatywa pozwala nam promować naukę, wspierać talenty naukowe i inspirować młodych badaczy do zgłębiania różnorodnych obszarów wiedzy. Ponadto konkurs buduje mosty między uniwersytetem a społecznością, propagując wartości naukowe i kształcąc przyszłe pokolenia naukowców. Aby zainteresować młodzież naukami ścisłymi, istotne jest stosowanie różnorodnych i angażujących metod nauczania, które uwydatniają zastosowania praktyczne nauki oraz łączą je z codziennymi doświadczeniami uczniów. Młodzi uczestnicy Universiady, pełni zapału i kreatywności, w przyszłości mogą przynieść innowacyjne pomysły i rozwiązania, które będą mieć potencjał przyczynienia się do postępu społecznego i gospodarczego” – powiedział Marcin Sobczyk, Prodziekan ds. Innowacji i Rozwoju na Wydziale Chemii UWr.
„Promowanie nauk ścisłych wśród młodzieży ma olbrzymie znaczenie dla przyszłości i rozwoju wielu sektorów, w tym przemysłowego. W PPG od lat prowadzimy wiele rozmaitych działań edukacyjnych, by wspierać młodych adeptów nauki w dziedzinach STEM, a także środowisko akademickie w regionach, gdzie funkcjonują jednostki naszej firmy. Dlatego po sukcesie pierwszej edycji Universiady zorganizowaliśmy ją ponownie, we Wrocławiu, gdzie mieści się nasz zakład produkcyjny i Centrum Usług Wspólnych, ponieważ wiemy, że dzięki takim inicjatywom możemy skutecznie inspirować kolejne pokolenia do rozwijania swoich pasji i talentów w obszarze nauk ścisłych i pokazywać, jak one mogą być atrakcyjne. Chcemy, by młodzi ludzie już na wczesnym etapie kształcenia zainteresowali się nauką i potencjalną ścieżką kariery zawodowej w obszarze STEM. Bez wykwalifikowanej kadry naukowej, technicznej, inżynierskiej, wykształconej w dziedzinach STEM, nie będziemy mogli doświadczać postępu technologicznego” – powiedziała Maria Bogdańska, Portfolio Development Manager CEE w PPG.
Szczegóły dotyczące 2. edycji Universiady można znaleźć na stronie: https://poland.ppg.com/universiada/.
Działania na rzecz edukacji to jeden z najważniejszych obszarów zaangażowania społecznego PPG. Firma inwestuje w projekty proedukacyjne na całym świecie, wspiera rozwój uczniów i studentów, pomaga placówkom oświatowym i wychowawczym oraz ośrodkom naukowym. W 2022 roku zainwestowała globalnie w działania edukacyjne ponad 9,1 mln dolarów i dotarła do ponad 2,6 mln uczniów i studentów. Na rynku lokalnym, w rejonach, gdzie działa firma, PPG wspiera rozwój przyszłych kadr STEM, współpracując i finansując wspólne projekty z czołowymi polskimi uczelniami, m.in. Politechniką Wrocławską, Uniwersytetem Wrocławskim, Uniwersytetem Jagiellońskim i Politechniką Śląską.
Więcej informacji o działaniach edukacyjnych STEM PPG można znaleźć na stronie internetowej: https://www.ppg.com/about-ppg/en-US/community-engagement/what-we-do/education.
PPG: WE PROTECT AND BEAUTIFY THE WORLD®
W PPG codziennie opracowujemy i oferujemy farby, powłoki i materiały specjalistyczne, którym klienci ufają już blisko 140 lat. Dzięki zaangażowaniu, kreatywności i bliskiej współpracy, jesteśmy w stanie sprostać największym wyzwaniom, jednocześnie wyznaczając właściwy kierunek dalszego rozwoju. Działamy w ponad 70 krajach na całym świecie, a główna siedziba PPG znajduje się w Pittsburghu. W 2022 roku firma zanotowała przychód netto w wysokości 17,7 mld USD. Wspieramy klientów z branży budowlanej, konsumenckiej, przemysłowej, transportowej oraz z rynków pochodnych. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.ppg.com.
Logo PPG, We protect and beautify the world, oraz Colorful Communities są zastrzeżonymi znakami towarowymi należącymi do PPG Industries Ohio, Inc.
Czy nauka języka angielskiego może być prosta i przyjemna?
MBA – nie dla akademickości, tak dla biznesowego doświadczenia
Lęk i smutek - jak pomóc dziecku osiągnąć spokój?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.