Komunikaty PR

Po co firmom strategia energetyczna?

2024-04-09  |  14:00

Efektywność energetyczna, optymalizacja kosztów działalności, zmieniające się przepisy prawne i oczekiwania rynku, to rzeczywistość, której muszą dziś sprostać przedsiębiorstwa. Potrzebują do tego odpowiednio skonstruowanej strategii energetycznej. W najnowszym odcinku podcastu E.ON Talks, Justyna Wysocka-Golec, liderka zespołu ESG, dekarbonizacji i różnorodności KPMG w Polsce oraz prowadząca Anna Karanik, senior menedżerka w pionie klienta biznesowego w E.ON Polska, rozmawiają o tym, jakie znaczenie dla firm ma skuteczne wdrożenie strategii energetycznej.

 

  • Planowanie strategii energetycznej jest kluczowe dla firm, aby efektywnie zarządzać zużyciem energii, zasobami i rozwojem technologii, jednocześnie dbając o środowisko.
  • Dążenie do zredukowania emisji CO2 jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także sposobem na osiągnięcie oszczędności finansowych i zwiększenie atrakcyjności produktów dla klientów i inwestorów.
  • Opracowanie elastycznej strategii energetycznej, która uwzględnia dynamiczne zmiany rynkowe, technologiczne i regulacyjne, pozwala firmom na szybkie dostosowanie się do nowych warunków i osiąganie zarówno celów ekonomicznych, jak i środowiskowych.

 

Planowanie ważnym elementem strategii dekarbonizacyjnej

Odejście od węgla to obecnie jedno z najważniejszych zadań gospodarek europejskich. Cele związane z dekarbonizacją są ukierunkowane zarówno na duże i energochłonne koncerny, jak i na sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Już w tym roku na największe firmy nałożono obowiązek raportowania ESG. W perspektywie najbliższych 3 lat obejmie on kolejne grupy z ponad 70% małych i średnich przedsiębiorstw notowanych na giełdzie.[1]

Docelowo strategia energetyczna będzie niezbędna dla każdej firmy. Realizacja tego zadania z wyprzedzeniem może pomóc osiągnąć przewagę konkurencyjną.

- Strategia energetyczna to plan działań, który pozwala przedsiębiorstwu skutecznie zarządzać efektywnością energetyczną, swoimi zasobami czy rozwojem w zakresie wdrażanych nowych technologii w obszarze energetyki. Jednak przede wszystkim pomaga nadzorować wpływ firmy na środowisko – mówi Justyna Wysocka-Golec.

Oszczędności z dążenia do zeroemisyjności

Z długofalowym planowaniem zużycia energii bezpośrednio wiążą się korzyści finansowe. Zwiększanie przychodów przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów to cel każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego wielkości. Przemyślana i skuteczna strategia energetyczna pomaga osiągnąć realne oszczędności. Dzięki niej firma zmniejsza również swój ślad węglowy.

- Obecnie firmy szukają różnych sposobów na to, żeby ograniczać emisję. Powodów jest wiele – może być to obowiązek narzucony przez Unię Europejską, ale również chęć posiadania zeroemisyjnego produktu. Wpływ mają również klienci, interesariusze lub inwestorzy, którzy oczekują od danego przedsiębiorstwa zaplanowanych działań zmierzających do zeroemisyjności lub jej całkowitego osiągnięcia – zauważa Justyna Wysocka-Golec.

Przygotowani na dynamiczne scenariusze

Kolejną zaletą posiadania strategii energetycznej w firmie jest wzmocnienie jej odporności na zmieniające się warunki zewnętrzne. Tworząc taką strategię, przedsiębiorstwa muszą zaprojektować różne scenariusze. Dzięki temu stale będą śledzić trendy, monitorować otoczenie, a także oceniać własne możliwości inwestycyjne w czasie rzeczywistym.

- Być może w danym momencie jakaś technologia jeszcze nie jest dla nas osiągalna z uwagi na wysokie koszty implementacji. Natomiast mamy świadomość jej istnienia, obserwujemy ją i wiemy, że mogłaby być dla nas atrakcyjna. Obserwujemy zmiany na rynku i w odpowiednim czasie jesteśmy w stanie zareagować. O to chodzi w biznesie – wygrywają te firmy, które są w stanie elastycznie i szybko dostosować się do otoczenia – mówi gościni podcastu E.ON Talks.

Droga do własnej strategii

Określenie zasobów, obecnej efektywności czy źródeł energii, którymi dysponuje firma powinno być według ekspertki KPMG podstawą do rozpoczęcia pracy nad strategią energetyczną. Firmy powinny też przeanalizować swój profil konsumpcji, a także przyjrzeć się jak wpływa na niego otoczenie. Warto też sprawdzić dostępne technologie i alternatywne źródła energii oraz odnieść swoje założenia w stosunku do działań konkurencji.

Dopiero po wykonaniu powyższych zadań można przystąpić do stopniowego planowania działań - zarówno w horyzoncie krótko, jak i długoterminowym. Efektywność strategii pozwolą ocenić wskaźniki skuteczności, czyli KPI takie, jak zwrot z inwestycji, stopień obniżenia emisji czy zmiany postaw pracowników.

Budowa strategii energetycznej jest procesem długoterminowym. Wymaga elastyczności i ciągłego dostosowywania się do warunków rynkowych, technologicznych, regulacji oraz klientów. Jej skuteczne wdrożenie może dostarczyć szeregu odpowiedzi, które pozwolą firmie osiągać nie tylko założone cele ekonomiczne, ale również benefity środowiskowe i społeczne. Jest to złożony proces pełen wyzwań, jednak korzyści na ogół przewyższają nakłady pracy przeznaczone na jej opracowanie i implementację.

 

Wszystkie odcinki E.ON Talks są dostępne na Spreaker, Spotify, iTunes i Podcasty Google. Materiał można też odsłuchać i zobaczyć na stronie E.ON.

 


[1] Obowiązkowe raporty niefinansowe ESG już od 2024 roku. Jak się przygotować? - Infor.pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Polscy studenci odwiedzili siedzibę KHNP w ramach programu mentorskiego Biuro prasowe
2024-05-15 | 14:00

Polscy studenci odwiedzili siedzibę KHNP w ramach programu mentorskiego

10 maja Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP) zorganizowało inaugurację dnia mentoringowego dla polskich studentów w Kepco International Nuclear Graduate School (KINGS) w
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-05-15 | 11:00

Colliers wszedł w transakcje na rynku OZE

Inwestycje w odnawialne źródła energii (Renewable Energy Investments) to propozycja firmy doradczej Colliers dla inwestorów szukających możliwości zdywersyfikowania swojego portfela nieruchomości poprzez rozbudowanie go o
Energetyka Inwestycja w fotowoltaikę – czy warto czekać do startu programu Mój Prąd 6.0?
2024-05-14 | 13:00

Inwestycja w fotowoltaikę – czy warto czekać do startu programu Mój Prąd 6.0?

Planowane od lipca podwyżki cen energii oraz chęć obniżenia wysokości rachunków za prąd motywują konsumentów do instalacji paneli fotowoltaicznych w swoich gospodarstwach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.