Komunikaty PR

Dworzec Lublin oficjalnie otwarty!

2024-01-15  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Dworzec Lublin został oficjalnie otwarty. Nowoczesny obiekt to główny element złożonego, kompleksowego przedsięwzięcia, jakim jest Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powstające w stolicy województwa lubelskiego. Zlokalizowany w centralnej części miasta, razem z towarzyszącą infrastrukturą jest węzłem komunikacyjnym łączącym transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy. Będzie to także jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Za projekt odpowiada uznana pracownia Tremend.

12 stycznia 2024 r. dla pasażerów oficjalnie otwarty został nowy Dworzec Lublin. Jego budowa rozpoczęła się w 2021 r., zaś z końcem 2023 r. wykonawca zakończył prace budowlane. Teraz, po finalizacji procedury odbiorów budowlanych oraz uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, Dworzec Lublin został udostępniony pasażerom. "Obiekt jest supernowoczesny, energooszczędny i spełnia wszystkie wymagania, które przed budynkami użyteczności publicznej stawia XXI wiek" - powiedział podczas konferencji prasowej poprzedzającej inaugurację Dworzec Lublin Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin, dodając, że otwarcie dworca to historyczny moment dla miasta.

Dworzec na miarę XXI wieku

Nowoczesny, ekologiczny Dworzec Lublin to dzieło uznanej polskiej pracowni architektonicznej Tremend. Ten złożony, wieloletni projekt Tremend to główny element kompleksowego, wielowymiarowego przedsięwzięcia, jakim jest Zintegrowane Centrum Komunikacyjne powstające w stolicy województwa lubelskiego. Zlokalizowany w centralnej części miasta, razem z towarzyszącą infrastrukturą jest węzłem komunikacyjnym łączącym transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy. Razem z gmachem dworca powstały także zadaszone perony z przystankami dla miejskiej i regionalnej komunikacji kołowej, podziemny parking dla samochodów, miejsca postojowe dla taksówek oraz stojaki dla rowerów. W projekcie zaplanowano także otwarty dla użytkowników dach z zielenią. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowany został też miejski plac z okolicznym terenem zielonym oraz powstał nowy układ drogowy, który usprawni komunikację. Zespół Tremend, pod autorskim kierunkiem architektki Magdaleny Federowicz-Boule jako Głównego Projektanta, zaangażowany był kolejno w opracowanie koncepcyjne, projekt architektoniczno-budowlany i przetargowy projekt wykonawczy, a następnie w nadzory autorskie podczas całej realizacji aż do finału w grudniu 2023 r. "Zastosowane w projekcie przyjazne środowisku oraz ograniczające emisyjność materiały i technologie czynią go jednym z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce" - podkreśla Magdalena Federowicz-Boule.

Nowy Dworzec Lublin powstał w centralnej części miasta, w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego, XIX-wiecznego budynku Dworca PKP Lublin Główny. Projekt musiał więc nie tylko zaoferować optymalne i jak najbardziej funkcjonalne sposoby zarządzania ruchem, ale też wpisać się w historyczny kontekst architektoniczny i urbanistyczny miejsca. Dodatkowo szczególnie ważnym aspektem dla projektantów była rewitalizacja i impuls aktywizacyjny dla poprzemysłowego obszaru znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie Dworca. W swojej autorskiej koncepcji architekci Tremend zaproponowali prostą, modernistyczną bryłę, która w zamyśle stanowi kontrast dla eklektycznej, historyzującej formy Dworca PKP, a jednocześnie - za sprawą wyraźnie odmiennego języka architektonicznego ? nie będąc dla niej konkurencją. Wyraz architektoniczny nadają charakterystyczne ażurowe filary, będące elementami stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów, które odgrywają także funkcję dekoracyjną. Ich linearne, nieco organiczne formy przypominać mogą splątane pnie drzew i sprawiają wrażenie lekkości całej struktury. W projekcie zastosowano takie materiały jak szkło czy stal szlachetna.

Projektowanie przyjazne środowisku

Ideą przyświecającą autorom projektu było stworzenie obiektu będącego przykładem inwestycji publicznej w duchu architektury zrównoważonej. Od lat dla architektów z pracowni Tremend minimalizacja śladu klimatycznego stanowi priorytet, dlatego też Dworzec Metropolitarny w Lublinie został zaprojektowany jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Projekt spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Struktura ?pudełko w pudełku? i proekologiczne parametry szklanych elewacji zmniejszają zużycie energii. Beton, stanowiący jeden z głównych budulców, jest materiałem o niskiej emisyjności. Blisko trzysta metrów kwadratowych powierzchni zajmuje zewnętrzny ogród wertykalny. Zastosowanie systemu wody szarej pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet oraz utrzymania zieleni. Walor prośrodowiskowy mają też takie rozwiązania jak zastosowanie wentylacji z odzyskiem ciepła do 80 procent oraz naturalnego wietrzenia garażu podziemnego, czyli otwarcia w formie atrium wspierającego cyrkulację powietrza. W przestrzeniach, z których korzystać będą pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła wykorzystujących 42 odwierty. Zadaszenie wiat przystankowych nad 43 kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopione zostały ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca. Efektywne wykorzystanie energii zapewnia sterowanie układami grzewczymi i wentylacyjnymi z funkcjami indywidualnego dostosowywania temperatur i automatyką czasową. Wyrazem mądrego gospodarowania prądem jest również ograniczenie iluminacji budynku i jego sąsiedztwa, a także wykorzystanie energooszczędnych źródeł światła. Natomiast ograniczeniu zanieczyszczenia powietrza służy zastosowanie antysmogowych płyt chodnikowych.

Międzynarodowe uznanie jeszcze przed oficjalnym otwarciem

Jeszcze przed oficjalnym oddaniem do użytku projekt pracowni Tremend został doceniony przez polską i międzynarodową społeczność architektów. W 2019 roku Dworzec Metropolitarny znalazł się na tak zwanej "krótkiej liście" nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival. W 2020 roku zaś otrzymał prestiżową nagrodę Real Estate Impactor wręczaną przez redakcję dziennika "Rzeczpospolita" w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni. W 2022 roku zdobył wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny.

Informacje o projekcie:

Nazwa: Dworzec Lublin / Zintegrowane Centrum Komunikacji
Lokalizacja: Lublin, Polska
Klient: Urząd Miasta Lublin
Architekt: Pracownia Tremend
Projekt: 2016
Realizacja: 2021-2023

Więcej na: http://tremend.pl/

Facebook: https://www.facebook.com/tremendarchitects

Instagram: https://www.instagram.com/tremend_architects/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Nowe perspektywy na rynku budownictwa przemysłowego w Polsce Biuro prasowe
2024-05-13 | 06:30

Nowe perspektywy na rynku budownictwa przemysłowego w Polsce

Według najnowszego przeglądu rynku opracowanego przez MarketHub sektor budownictwa przemysłowego w Polsce utrzymuje swój rozwój mimo występujących wyzwań gospodarczych i
Infrastruktura Zielone światło dla przebudowy ul. Suwak!
2024-04-11 | 10:00

Zielone światło dla przebudowy ul. Suwak!

To obiecujące wieści dla użytkowników biur i mieszkańców biznesowej części Służewca! Wkrótce ruszy ważna inwestycja drogowa, która połączy ul. Suwak z ul.
Infrastruktura Plac Defilad wykorzysta wodę z drugiego obiegu
2024-04-08 | 08:14

Plac Defilad wykorzysta wodę z drugiego obiegu

Trwa przebudowa środkowej części placu Defilad – nowego placu Centralnego. W nowoczesnej przestrzeni znajdzie się wiele elementów zielonych, małej architektury oraz detali

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.