Komunikaty PR

Monitorowanie budowy dróg – czy zabezpieczamy strategiczne inwestycje?

2024-02-27  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt

Infrastruktura krytyczna, do której należy system drogowy i transportowy, jest podstawą funkcjonowania krajowej gospodarki. Dlatego niezwykle istotne jest jej nieustanne ulepszanie i rozwijanie. W Polsce w 2023 roku oddano do użytku 266,5 km nowych autostrad czy dróg ekspresowych, co zwiększyło całkowitą długość tych nitek do 5115,6 km – wynika z podsumowania GDDKiA. Ponadto trwają przetargi i budowy kolejnych kilometrów tras. Jak widać, prace nad ich rozwojem nie ustają, lecz napotykane liczne trudności wydatnie wpływają na czasy realizacji, a co za tym idzie – na kary za opóźnienia.

Ostatnie pięć lat przyniosło łącznie podpisanie 169 publicznych kontraktów na budowy i remonty polskich dróg. Aktualnie w realizacji są 104 zadania o łącznej długości 1302,8 km, natomiast w trakcie przetargu są kolejne 42 zlecenia o łącznej długości 503 km. Plany w tym roku zakładają oddanie do ruchu łącznie 175 km nowych dróg krajowych. Sprawna realizacja powyższych zadań zgodnie z założonymi terminami jest kluczowa, ponieważ budowa lub remont danej drogi jest jednym z elementów większych projektów które muszą przebiegać według danego harmonogramu.

Jednak przebieg prac zależy od wielu czynników, w tym od problemów, z którymi borykają się wykonawcy. Powodują one utrudnienia i opóźniają prace. Wśród głównych przyczyn obecne są włamania i kradzieże materiałów oraz elementów konstrukcyjnych potrzebnych do sprawnej realizacji inwestycji. Przekłada się to zarówno na problemy wykonawców jak i kierowców przemieszczających się po danych trasach, którzy napotykają trudności w dotarciu do celów podróży.

Place budowy na drogach są atrakcyjnym miejscem dla złodziei, gdyż rozciągnięte są na wiele kilometrów, co utrudnia ich skuteczną ochronę. Dla przykładu - ostatni odcinek nowej trasy Drogi Ekspresowej S7, dla którego w październiku 2023 roku ogłoszono przetarg ma 12,9 km długości. Kolejną rzeczą przykuwającą uwagę złodziei jest obecność pracowników zależna od warunków atmosferycznych – podczas obfitych opadów deszczu praca w niektórych przypadkach jest niemożliwa do realizacji przez co place są opustoszałe, a to stwarza okazję do wtargnięcia na ich teren. Fakt, że miejsca te są wyposażone w wiele cennych materiałów, również wpływa na ich atrakcyjność w oczach przestępców. Kable, miedź i elektronarzędzia są według badania przeprowadzonego przez BauWatch najczęściej kradzionymi elementami.

Kradzieże na budowach dróg

Kradzieże w otoczeniu budowanych dróg nie są niestety rzadkim zjawiskiem. Na początku tego roku będzińska policja (woj. śląskie) informowała o dokonaniu kradzieży metalowych elementów barier energochłonnych w rejonie drogi krajowej numer 86. Z kolei z informacji komisariatu policji z Olsztyna, wynika, że w tym samym czasie do sądu wpłynął akt oskarżenia przeciwko mężczyźnie, który od końca 2022 do czerwca 2023 regularnie dopuszczał się wielu aktów kradzieży w tym głównie wyposażenia elementów dróg czy torowisk w postaci min. barier ochronnych, włazów żeliwnych, stalowych lin, poręczy, prętów, przewodów a także znaków drogowych i ich elementów.

Publiczne przetargi charakteryzują się dużym obwarowaniem terminowości realizacji pod rygorem wysokich kar. Akty włamań i kradzieży na placach budowy wpływają na sprawne realizowanie całego harmonogramu prac. W związku z tym wykonawcy muszą poszukiwać sposobów by zapobiec przestępstwom dotykającym ich place budowy.

- Budowy dróg charakteryzują się tym, że są bardzo rozciągnięte na długim obszarze, a krytyczne zasoby nierzadko są transportowane wraz z postępem prac. Cykliczna zmiana położenia kluczowych elementów wykorzystywanych w budowie może utrudniać stacjonarne formy monitorowania. Optymalnym rozwiązaniem stają się mobilne wieżyczki zapewniające wsparcie w tych miejscach, w których jest to aktualnie konieczne – mówi Aleksander Wilczewski Dyrektor Operacyjny BauWatch Polska.

Skuteczne zabezpieczenie przed kradzieżą ma wymierny wpływ na ciągłość prac, co jest szczególnie istotne w przypadku infrastruktury drogowej. Na rynku znajduje się wiele rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa, a wśród tych najefektywniejszych znajdują się mobilne kamery monitorujące. W portfolio BauWatch znajduje się m.in. kamera Solar, która - dzięki zastosowaniu paneli na szczycie wieżyczki - jest samowystarczalna w energię, co umożliwia inwestorom pracującym na długich dystansach przesuwanie ochrony kluczowych odcinków wraz z postępem prac. Drugą propozycją firmy jest kamera GreenLight wyposażona w głośniki i zielone reflektory LED, które nie tylko oświetlają teren, ale także odstraszają potencjalnych przestępców.

Brak opóźnień wynikających z zaginięcia kluczowego elementu prac to nie tylko brak wysokich kar zmniejszających rentowność projektu, ale także szybsze oddanie drogi do użytku – na czym korzystają wszyscy.

 

O BauWatch

BauWatch to uznany lider w branży mobilnego monitoringu wizyjnego, działający na europejskim rynku od 2008 roku. Aktualnie ich zaawansowane rozwiązania ochronne dla sektora budowlanego i fotowoltaicznego dostarczane są do 10 państw w tym m.in. Anglii, Niemczech, Belgii, Francji, Włoch czy Hiszpanii. Z ponad piętnastoletnim doświadczeniem i obsługą ponad 40 tysięcy projektów, pochodząca z Holandii firma jest synonimem niezrównanej skuteczności w prewencji i reagowaniu na incydenty. Wykorzystując innowacyjne technologie i systemy oparte na sztucznej inteligencji, BauWatch oferuje swoim klientom pełen zakres usług monitoringu, od wykrywania niepożądanych aktywności po natychmiastowe powiadamianie służb. Z rozbudowaną flotą ponad 8 tysięcy wieżyczek z kamerami oraz grupą 500 specjalistów pracujących nad innowacjami produktowymi firma gwarantuje kompleksową ochronę aktywów 24/7.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Infrastruktura Nowe perspektywy na rynku budownictwa przemysłowego w Polsce Biuro prasowe
2024-05-13 | 06:30

Nowe perspektywy na rynku budownictwa przemysłowego w Polsce

Według najnowszego przeglądu rynku opracowanego przez MarketHub sektor budownictwa przemysłowego w Polsce utrzymuje swój rozwój mimo występujących wyzwań gospodarczych i
Infrastruktura Zielone światło dla przebudowy ul. Suwak!
2024-04-11 | 10:00

Zielone światło dla przebudowy ul. Suwak!

To obiecujące wieści dla użytkowników biur i mieszkańców biznesowej części Służewca! Wkrótce ruszy ważna inwestycja drogowa, która połączy ul. Suwak z ul.
Infrastruktura Plac Defilad wykorzysta wodę z drugiego obiegu
2024-04-08 | 08:14

Plac Defilad wykorzysta wodę z drugiego obiegu

Trwa przebudowa środkowej części placu Defilad – nowego placu Centralnego. W nowoczesnej przestrzeni znajdzie się wiele elementów zielonych, małej architektury oraz detali

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.