Komunikaty PR

Gastronomia, obsługa klienta i handel – wzrasta liczba chętnych do pracy

2022-08-03  |  07:00
Biuro prasowe

Rośnie zainteresowanie ofertami pracy z segmentu blue collar. Tylko w lipcu kandydatów nawiązujących kontakt z pracodawcami jest o 11 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Co ciekawe, rośnie też średnia liczba odpowiedzi na pojedyncze ogłoszenie (wzrost o 14 proc. rok do roku). Największą popularnością cieszą się te z gastronomii, obsługi klienta, handlu i pracy za granicą. Zgodnie z prognozami, dynamika otwierania nowych procesów rekrutacyjnych spowalnia.

Mimo że część pracodawców wstrzymuje się z tworzeniem nowych miejsc pracy, wielu z nich postanowiło nie zamykać otwartych już procesów rekrutacyjnych. Dzięki temu kandydaci nadal mają w czym wybierać – w OLX dostępnych jest średnio prawie 130 tysięcy ogłoszeń dziennie.

Będzie łatwiej o kandydatów?

Hamująca dynamika wzrostu liczby ogłoszeń powoduje, że poszukujący pracy swoją uwagę koncentrują na tym, co jest dostępne na stole. W efekcie częściej niż wcześniej kontaktują się z firmami rekrutującymi (wzrost 14 proc. rdr). Ponadto rośnie też liczba zainteresowanych podjęciem lub zmianą pracy, zwłaszcza w segmencie blue collar.

Galopująca inflacja i rosnące stopy procentowe to prawdopodobnie główne czynniki wpływające na poruszenie pośród pracowników fizycznych. Przy okazji zmiany pracodawcy, szukający pracy chcą wynegocjować wyższe wynagrodzenie. Dodatkowym argumentem zachęcającym do tego ruchu jest też często niedługi i względnie prosty proces onboardingu na nowym stanowisku. Dzięki temu pracownik będzie gotowy do wykonywania swoich obowiązków tu i teraz, co jest nie bez znaczenia i dla zatrudniającego, i dla nowo zatrudnionego – wyjaśnia Łukasz Borowicz, Brand & PR Manager w OLX Praca.

W praktyce to dobra informacja dla rekrutujących. Po pierwsze rośnie liczba samych osób poszukujących pracy. Mowa o wzroście liczby użytkowników kategorii Praca w OLX, którzy w lipcu nawiązali kontakt z potencjalnym nowym pracodawcą, w segmencie blue collar o 11 proc. rdr, a w segmencie grey collar o 16 proc. rdr. Po drugie rośnie częstotliwość odpowiedzi na same ogłoszenia (odpowiednio o 12 proc. i 19 proc.).

Gastronomia – spóźnialskich nie brakuje

Pracodawcy z rynku gastronomicznego drugi kwartał 2022 roku spędzili na wzmożonych rekrutacjach i przygotowaniach do sezonu. O ile w lipcu tych procesów prowadzonych za pośrednictwem OLX było już o niespełna 2 tysiące mniej niż rok wcześniej, o tyle nadal cieszyły się sporą popularnością pośród kandydatów. Poszukujący tej pracy sezonowej na ostatnią chwilę pozostawili o 22 proc. odpowiedzi więcej niż w analogicznym okresie z 2021 roku.

Nadal poszukiwani są specjaliści na stanowiska:

  • kucharz – ok. 2800 ofert pracy;
  • kelner, barman, barista – ponad 2300 ofert.

Wzrosty w handlu i obsłudze klienta

Co ciekawe, rośnie liczba ogłoszeń w kategorii Obsługa klienta i call center, a w ślad za rosnącą liczbą ofert w lipcu rośnie też liczba odpowiedzi – aż o 26 procent rdr. Liczba użytkowników odwiedzających tę kategorię także rośnie – już w czerwcu było ich o 13 proc. więcej niż rok temu w tym samym okresie. Popyt zatem jest wyjątkowo duży, a w efekcie można spodziewać się zwiększonej rotacji, zatrudniania zupełnie nowych, jeszcze niedoświadczonych pracowników i potencjalnie nawet wzrostu oferowanych wynagrodzeń.

Wzrostową tendencję w aplikowaniu na ogłoszenia widać także w pokrewnej kategorii, czyli Kasjer i pracownik sklepu. Najwięcej opublikowanych ofert z tego sektora dotyczy pracy w województwach: mazowieckim, śląskim, dolnośląskim i wielkopolskim.

Nadal przyciąga praca za granicą

Gigantyczny wzrost odpowiedzi odnotowały natomiast ogłoszenia o pracę za granicą. Niewykluczone, że należałoby postawić tezę o poszukiwaniu alternatywnych, tj. zagranicznych rozwiązań zarobkowych w dobie rosnących kosztów życia. Mowa bowiem aż o 52 proc. wzroście zainteresowania ofertami. W lipcu dostępnych było niespełna 2,7 tys. ogłoszeń, na które odpowiedziano ponad 111 tys. razy.

W lipcu najwięcej odpowiedzi otrzymali ogłoszeniodawcy oferujący pracę w Niemczech (59 proc.), w dalszej kolejności z Holandii (15 proc.) i Belgii (6 proc.). Zainteresowaniem cieszyły się też ogłoszenia o pracę we Francji, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

Zapowiadana od miesięcy recesja gospodarcza, rosnące koszty życia czy spodziewane dalsze podwyżki stóp procentowych mogą wiązać się z tym, że pracownicy chętniej będą podejmować negocjacje o wzrost uposażenia lub – w razie ich niepowodzenia – rozglądać się za pracodawcami oferującymi lepsze warunki zatrudnienia. W skrajnych przypadkach nawet pośród pracodawców zagranicznych.

Oczywiście, powyższe może się wiązać z węższą niż w ostatnich miesiącach dostępną na rynku ofertą, bo i wakatów może być mniej. To z kolei dobra wiadomość dla rekruterów, którzy już dziś doświadczają większej liczby odpowiedzi na wystawiane ogłoszenia i zyskują znacznie szersze grono aplikujących.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników Biuro prasowe
2024-04-30 | 11:00

Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników

Badanie markerów nowotworowych ufundował swoim pracownikom białostocki Promotech. To jedna z wielu prozdrowotnych inicjatyw zarządu spółki. Wczesne wykrywanie chorób,
Praca Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?
2024-04-29 | 15:00

Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.