Komunikaty PR

Polski przemysł chce zatrudniać, ale nie ma kogo. Fachowcy są na wagę złota

2024-04-29  |  12:00
Biuro prasowe

W przemyśle brakuje wykwalifikowanych pracowników. Z konsekwencjami tego problemu muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Niemal połowa polskich MŚP ma trudności ze znalezieniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami - wynika z badania Eurobarometr*, a w Polsce rok do roku spada liczba absolwentów kierunków technicznych. Polskie firmy tracą więc potencjał rozwojowy, a co za tym idzie mają mniejsze dochody.

Problem dotyczy również całej gospodarki europejskiej - na przestrzeni ostatnich dwóch lat miało go 61 proc. mikroprzedsiębiorstw i 80 proc. średnich przedsiębiorstw*. Dane są niepokojące przede wszystkim z punktu widzenia obecnej sytuacji w regionie, gdy na pierwszy plan wysuwa się potrzeba zwiększenia produkcji w sektorze zbrojeniowym.

”Musimy przesunąć wszystkie środki i wysiłki nasze skierować na rzecz wsparcia przemysłu zbrojeniowego. W najbliższych miesiącach wiele firm będzie wykonywać dużo zadań dla polskiego wojska, dla przemysłu zbrojnego. Te firmy, które są w Polskiej Grupie Zbrojeniowej same nie dadzą rady. To już dzisiaj widzimy, że brakuje mocy przerobowych” - mówił minister obrony Władysław Kosiniak-Kamysz 3 kwietnia b.r. w Narwi na Podlasiu, a tymczasem liczba potencjalnych pracowników sektora spada. W 2022 roku studia na kierunkach technika, przemysł, budownictwo ukończyło niemal 5% mniej studentów niż rok wcześniej. Taki trend utrzymuje się przynajmniej od 2019 roku**. 

- Z danych jasno wynika, że to nie jest chwilowy problem, a na rynku pracy w przemyśle już od lat brakuje specjalistów. Skutki tego widać na rynku pracy. Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej sięgają po pracowników z zagranicy albo, mając w perspektywie zwiększenie produkcji, chcą skorzystać z outsourcingu całego procesu, co pozwoli im zrealizować kontrakt bez zaangażowania w rekrutację, produkcję czy załatwianie formalności. Wystarczy, że zapewnią materiały i linię produkcyjną - mówi Marzena Karpińska, CEO Find Work, która zajmuje się rekrutacją pracowników z zagranicy i outsourcingiem procesów m.in. w przemyśle zbrojeniowym

Długofalowym wsparciem dla polskiego przemysłu może być powracające do łask kształcenie zawodowe. Na liście prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego, publikowanej przez Ministra Edukacji, większość pozycji w tym roku stanowią zawody związane z przemysłem. To między innymi automatyk, elektromechanik, operator różnego typu maszyn i urządzeń, w tym obrabiarek skrawających.

 - Ta lista to wskaźnik dla szkół i uczelni zawodowych, jakie kierunki powinny być priorytetem. Faktycznie coraz więcej młodych ludzi decyduje się na zdobycie konkretnego zawodu zamiast wybrać liceum ogólnokształcące, ale pamiętajmy, że od startu nauki do uzyskania dyplomu droga jest długa, tym bardziej, że po szkole zawodowej absolwenci mogą iść na studia techniczne. To dobre rozwiązanie w perspektywie kilku lat, ale nie naprawi sytuacji „na już” - podkreśla ekspertka.

Rozwój przemysłu zbrojeniowego jest dziś priorytetem nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Opublikowana niedawno Europejska strategia przemysłu obronnego (EDIS) zakłada między innymi zwiększenie poziomu wspólnych inwestycji w przemyśle przez kraje UE oraz poprawę bezpieczeństwa łańcucha dostaw, a także osiągnięcie do 2023 roku co najmniej 50% wydatków z budżetów obronnych państw na zamówienia w UE.

 - Dziś duża część zamówień na taki sprzęt jest składana poza Europą, bo nasze zakłady zbrojeniowe nie są w stanie sprostać zapotrzebowaniu. Uczestniczymy w produkcji podzespołów i części, ale to tylko mała część całego rynku. Przekierowanie produkcji na wsparcie sektora zbrojeniowego dałoby solidny zastrzyk wsparcia polskiemu przemysłowi, bo mamy bardzo duży potencjał, który musimy wykorzystać. Polskie firmy mają dobrą zdolność adaptacyjną i potrafią dostosować swoje działania do potrzeb. Oczekiwania są duże, bo dzięki nowym zamówieniom przedsiębiorstwa mogłyby zwiększyć środki na inwestycje w nowoczesne technologie - podsumowuje Marzena Karpińska.

Marzena Karpińska, CEO Find Work - właściciel i prezes agencji pracy i spółek zajmujących się outsourcingiem procesów przemysłowych. Klientami jej firmy są przedsiębiorstwa produkcyjne z branży zbrojeniowej, przemysłu ciężkiego, automotive, lotnictwa, branży spożywczej, czy meblowej. 

Jest kwalifikowanym Coachem Biznesu. Ukończyła Studia Doktoranckie Nauk Prawnych w Instytucie Nauk Ekonomicznych we Wrocławiu, Studia Podyplomowe Rachunkowość i Podatki na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu, Magisterskie Studia Prawa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Magisterskie Studia Ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim, specjalność Ekonomia Menedżerska.

Przez pięć lat dzieliła się swoją wiedzą na Uniwersytecie Wrocławskim, wykładając takie przedmioty jak podstawy rachunkowości, rachunkowość finansowa, zarządzanie finansami, zarządzanie projektami, zarządzanie czasem, a także Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej i Rachunkowości. Była także inicjatorką i kierownikiem studiów podyplomowych z Zarządzania Projektami oraz Dyrektor Finansowy - Zarządzanie Finansami. Jest autorką licznych artykułów naukowych z zakresu finansów i zarządzania. Jako prelegent uczestniczyła w branżowych konferencjach krajowych i międzynarodowych.
 

*Badanie Eurobarometr 537 „MŚP i niedobór wykwalifikowanej siły roboczej”

**opracowane na podstawie danych GUS

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Rewolucja w AI i ML dla wymagających środowisk Biuro prasowe
2024-05-18 | 09:00

Rewolucja w AI i ML dla wymagających środowisk

Integracja sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego zapoczątkowała falę transformacji w wielu branżach, a ich zastosowanie gwałtownie rośnie. Przewiduje się, że globalny wzrost
Przemysł Po raz kolejny TOPBUILDER dla marki WIŚNIOWSKI
2024-05-15 | 01:00

Po raz kolejny TOPBUILDER dla marki WIŚNIOWSKI

Brama ogrodzeniowa składana WIŚNIOWSKI zdobyła tytuł TOPBuilder 2024 w kategorii „Innowacja”. To pierwsza na rynku brama składana z napędem ze znakowaniem CE. Jak każdego
Przemysł APA Group publikuje Raport CSR za 2023
2024-05-15 | 01:00

APA Group publikuje Raport CSR za 2023

APA Group publikuje Raport CSR za 2023 APA Group, wiodąca firma w dziedzinie inteligentnej automatyki i rozwiązań transformacji cyfrowej, prezentuje publikację interaktywnego Raportu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.