Komunikaty PR

Wyzwania i warunki przewozów towarów niebezpiecznych w transporcie ADR

2024-04-26  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

W dynamicznie rozwijającej się branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka), kluczowym wyzwaniem jest nieustająca gotowość do przewozu nawet najbardziej wymagających ładunków. Wśród nich znajdują się te realizowane zgodnie z regulacjami ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route), obejmujące materiały niebezpieczne takie jak substancje chemiczne, paliwa, materiały radioaktywne i inne.

Transport ładunków niebezpiecznych stanowi jedno z najbardziej rygorystycznie regulowanych zagadnień w branży. Konwencja ADR, powstała w 1957 roku w Genewie, zapewnia ramy dla przewozu tego typu materiałów. Choć początkowo korzystało z niej niewiele krajów, obecnie jest ona standardem w 46 państwach europejskich, w tym również w Polsce od 1975 roku.

Każdy produkt uznany za potencjalnie niebezpieczny podlega klasyfikacji w jednej z 13 kategorii (materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi; gazy; materiały zapalne ciekłe; materiały zapalne stałe; materiały samoreaktywne; materiały polimeryzujące oraz materiały wybuchowe odczulone stałe; materiały podatne na samozapalenie; materiały wydzielające w zetknięciu z wodą; gazy palne; materiały utleniające; nadtlenki organiczne; materiały trujące; materiały zakaźne; materiały promieniotwórcze; materiały żrące oraz różne materiały i przedmioty niebezpieczne). Każdy z nich otrzymuje indywidualny numer identyfikacyjny oraz odpowiednią etykietę na pojeździe transportowym. 

Przewóz towarów ADR odbywa się zgodnie ze ściśle określonymi procedurami. Może to być przewóz na sztuki, luzem bez opakowania lub w specjalnych cysternach, w zależności od rodzaju i stanu materiału. Niezależnie od metody, kluczowe jest zachowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz przestrzeganie wyznaczonych tras, minimalizując ryzyko dla środowiska i ludzi.

"Przewóz towarów niebezpiecznych zgodnie z regulacjami ADR stanowi jedno z najbardziej wymagających zadań w transporcie. Firma transportowa, która wykonuje tego typu przewozy, musi dysponować wysoką specjalistyczną wiedzą, posiadać przeszkolonych kierowców oraz pojazdy ciężarowe wyposażone zgodnie z normami. Brak tych elementów stawia pod znakiem zapytania skuteczność i bezpieczeństwo przewozu substancji niebezpiecznych, które mogą stwarzać zagrożenie zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska naturalnego" – mówi Sylwia Pawlina, dyrektor zarządzająca Intertransauto. „ Każdy kierowca przewożący towary zgodnie z ADR musi przejść odpowiednie szkolenia i uzyskać certyfikat, co gwarantuje świadomość zagrożeń oraz umiejętność właściwej reakcji w przypadku wypadków”.

Od 2003 roku każda firma transportowa w Polsce, specjalizująca się w przewozie substancji niebezpiecznych, musi mieć zatrudnionego tzw. doradcę ADR. Przepisy wymagają, aby osoby, których obowiązki dotyczą przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, były przeszkolone w zakresie wymagań związanych z takim przewozem, stosownie do zakresu ich odpowiedzialności i obowiązków. Dotyczy to osób takich jak: pracownicy zatrudnieni przez przewoźnika lub nadawcę, pracownicy dokonujący załadunku lub rozładunku towarów niebezpiecznych, pracownicy firm spedycyjnych lub wysyłkowych oraz kierowcy dokonujący przewozu towarów niebezpiecznych.

Nowoczesne podejścia do przewozu materiałów ADR kładą nacisk na innowacje i zrównoważony rozwój. Branża TSL stale poszukuje nowych rozwiązań, wdrażając m.in: technologie monitorowania i zarządzania flotą, pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami energii czy stosując zaawansowane systemy bezpieczeństwa takie jak automatycznego hamowania (AEB), kontroli trakcji (TCS) czy systemy ostrzegania o niebezpieczeństwie (LDW), które pomagają uniknąć wypadków, a tym samym zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie Biuro prasowe
2024-04-29 | 15:00

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

Warszawa, 29 kwietnia 2024 roku PepsiCo zaopatruje punkty sprzedaży w ścisłym centrum Warszawy rozwożąc napoje i przekąski w bezemisyjnych ciężarówkach. Działanie to wpisuje
Transport Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
2024-04-29 | 09:00

Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?

Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo
Transport Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia
2024-04-27 | 22:46

Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia

W 2023 r. w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.