Newsy

1 proc. podatku tylko w terminowo złożonych PIT-ach

2012-03-12  |  06:30
Mówi:Andrzej Marczak
Funkcja:Doradca Podatkowy
Firma:KPMG
  • MP4

    W tym roku podatnicy mogą przekazać 1 proc. swojego podatku na jedną z ponad 7 tysięcy organizacji pożytku publicznego. Ta forma wsparcia cieszy się coraz większą popularnością. Jednak ci, którzy złożą deklarację PIT po terminie, nie będą mogli skorzystać z takiej możliwości.

    W ubiegłym roku na przekazanie 1 proc. swojego podatku zdecydował się co trzeci podatnik.

     - Zasady, które zmieniały się przez lata i ułatwienia, które zostały wprowadzone, spowodowały, że coraz więcej podatników przekazuje 1 proc. Z danych za 2010 rok wynika, że ponad 10 mln podatników zdecydowało się przekazać 1 proc., a przekazana kwota to jest ponad 400 mln zł. To pokazuje, że z roku na rok jest to coraz bardziej powszechne i bardziej atrakcyjne dla wielu podatników, którzy mogą wesprzeć nie tylko organizacje, ale również konkretną osobę czy dziecko - mówi Andrzej Marczak, doradca podatkowy KPMG.

    To nic nie kosztuje i wymaga tylko minimalnego wysiłku - wystarczy w deklarację roczną PIT wpisać numer KRS wybranej organizacji pożytku publicznego oraz obliczoną kwotę, którą chcemy przekazać - max. 1 proc. podatku należnego. Wykaz OPP znajduje się na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

     - Wpisujemy nie nazwę organizacji pożytku publicznego, tylko jej numer z Krajowego Rejestru Sądowego. Po tym właśnie urząd skarbowy identyfikuje, czy dana organizacja ma status pożytku publicznego, czy nie. Ograniczenie jest takie, że w zeznaniu podatkowym możemy wskazać tylko jedną organizację. Nie ma możliwości podania kilku - przypomina Andrzej Marczak.

    Jest tylko jeden warunek: deklaracja musi wpłynąć do urzędu skarbowego w terminie.

    - Jeśli złożymy zeznanie po 30 kwietnia urząd odmówi przekazania 1 proc. - ostrzega doradca podatkowy.

    Pieniądze rozdysponuje do OPP w naszym imieniu urząd skarbowy. Ma na to czas do końca lipca.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.