Mówi: | Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska |
Funkcja: | Dr n. med., kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy w Medicover |
190 tys. dni Polacy spędzili w 2011 r. na zwolnieniach lekarskich. Ich łączny koszt to prawie 12 mld zł
Polska przoduje w Europie pod względem absencji chorobowych. Tylko w ubiegłym roku kosztowały pracodawców ponad 4,5 mld zł. Na złym stanie zdrowia pracowników tracą więc, i przedsiębiorcy, i sami podatnicy. Eksperci zwracają uwagę, że dobre samopoczucie i zdrowie zatrudnionych będzie odgrywało coraz większą rolę, zwłaszcza w przypadku starzejących się społeczeństw i tam, gdzie wydłużany jest wiek emerytalny.
– Absencja chorobowa nie jest jedynym kosztem problemów zdrowotnych. Pracownik z dolegliwościami zdrowotnymi na stanowisku pracy nie jest tak efektywny jak osoba zdrowa – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska, kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy w Medicover. – Dlatego warto zainwestować w opiekę medyczną, aby objawy czy dolegliwości pacjentów były jak najwcześniej wykrywane i odpowiednio leczone.
Dzięki temu można uniknąć zarówno absencji chorobowej, jak i nieefektywnej obecności w pracy. Ta ostatnia doczekała się specjalnego terminu: prezenteizm. Chodzi o osoby zmagające się np. z katarem, kaszlem, bólem głowy czy pleców, które pomimo odczuwanych dolegliwości, przychodzą do pracy. Taki pracownik nie tylko nie wykonuje swoich zadań efektywnie, ale – w przypadku np. infekcji oddechowej – zaraża innych.
– Prezenteizm nie jest jeszcze docenianym elementem braku zdrowia czy kosztem dla pracodawcy w Polsce. Natomiast jest już bardzo dokładnie mierzony na przykład w Stanach Zjednoczonych i stanowi jeden z ważniejszych kosztowych elementów choroby – informuje doktor.
W 2011 r. Polacy przebywali na zwolnieniach lekarskich przez ok. 190 tys. dni. Koszt zasiłków chorobowych wyniósł 11,7 mld zł, z czego 7,2 mld zł sfinansował Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, a 4,5 mld zł – wypłacili pracodawcy. Aby je zredukować, pracodawcy inwestują coraz częściej w prywatną opiekę medyczną dla swoich pracowników.
– Prywatna opieka zdrowotna jest tym benefitem, który pracownicy stawiają na pierwszym miejscu spośród tych, jakie mogą otrzymać od szefa. Jednak przedsiębiorcy najczęściej proponują szkolenia – przyznaje dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska.
Jak przekonuje ekspertka, Polacy także wybierając pracodawcę zaczynają kierować się możliwościami, które ten oferuje, a opieka zdrowotna staje się nierzadko kartą przetargową.
– Szefowie nie powinni traktować prywatnej opieki zdrowotnej wyłącznie jako benefitu dla pracownika. Dobrze skonstruowany system może przynieść korzyści również pracodawcy – zapewnia ekspertka. – Zwłaszcza, że mamy jedną z największych absencji chorobowych wynoszącą ok. 5 proc. W krajach Zachodnich ten procent waha się między 3,5 a 4 proc.
Badanie firmy PMR „Najbardziej pożądane korzyści pozapłacowe w największych miastach w Polsce, 2011” pokazało, że ok. 43 proc. pracodawców zdecydowało się na prywatną opiekę zdrowotną dla pracowników. A najwięcej, bo 70 proc. oferowało pakiet szkoleń zewnętrznych.
Polacy coraz częściej decydują się na ponoszenie kosztów związanych z szybszym uzyskaniem opieki zdrowotnej lub jej lepszej jakości. Według danych GUS-u w minionym roku statystyczny Polak wydał o 40 proc. więcej na leczenie niż w 2005 r.
Marzena Kołoszczyk, dyrektor ds. marketingu Medicover przytacza badania, z których wynika, że już około połowa polskiego społeczeństwa decyduje się na płacenie za zdrowie z własnej kieszeni. Wciąż jednak niewielu z nas ma wykupione ubezpieczenie zdrowotne lub abonament.
Korzystając z prywatnej opieki medycznej, największe kwoty Polacy przeznaczają na opiekę ambulatoryjną (wizyty u lekarzy i badania) oraz leki. Spore wydatki ponoszą też na opłaty w szpitalu publicznym korzystając z usług, które nie są finansowane z Narodowego Funduszu Zdrowia.
Nasze serce niszczą stres, brak ruchu i zła dieta. To zabija 200 tys. osób rocznie
W Polsce jest ponad 13 razy mniej dawców szpiku niż w Niemczech
Kobiety częściej chorują, ale mężczyźni żyją krócej
Czytaj także
- 2024-05-20: Katarzyna Zielińska: Na dobranoc nie oglądamy telewizji, tylko czytamy dzieciom książki. To jest ten moment, kiedy możemy budować relację z naszymi pociechami
- 2024-04-24: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Mamy wieloletnie doświadczenie telewizyjne. To nam pozwoliło zbudować wideopodcast „Serio?” od strony merytorycznej i technicznej
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2023-11-09: Katarzyna Warnke: „Zielona granica” przywróciła ludzkie podejście do sprawy uchodźców. Niestety wiele rządów i instytucji nastawia nas w tej kwestii lękowo i agresywnie
- 2023-11-15: Katarzyna Warnke: My Polacy skrzętnie chowamy naszą seksualność w jakiś ciemny kąt i trochę się jej wstydzimy. A przecież już nawet sama rozmowa na ten temat może być podniecająca
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-07-04: Katarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął. Było to dla nas bardzo opłacalne wyzwanie
- 2023-06-14: Katarzyna Butowtt: Nie nadawałam się do prowadzenia agencji modelek. Mój biznes był przejrzysty, ale klienci stosowali metody, do których nie chciałam się naginać
- 2023-06-07: Katarzyna Butowtt: Od ponad 10 lat jestem wolontariuszem Fundacji Dr Clown. Terapia śmiechem ma dla pacjentów kolosalne znaczenie
- 2023-02-08: Katarzyna Zdanowicz: Gama kolorów i fasonów odpowiednich na wizję się zmienia. Po kilkunastu latach pracy w telewizji już nie mam ochoty na granatowe marynarki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.