Newsy

40 złotych rocznie. Tyle każdego Polaka kosztuje unijny obowiązek stosowania biopaliw

2011-12-06  |  00:34
Wszystkie newsy
Mówi:Andrzej Szczęśniak
Funkcja:Ekspert rynku paliw i gazu

Unia Europejska nakazała, aby do 2020 roku udział biopaliw w transporcie wynosił 10%. Polska narzuciła sobie bardzo szybkie, a jednocześnie kosztowne tempo dojścia do tego poziomu.

- Polska jest bardzo gorliwym wykonawcą europejskich dyrektyw i przodujemy w tej wielkości zużycia biopaliw w Europie – przekonuje Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw. - Przerzucono w tym roku koszty zużycia, dodawania biopaliw w tym roku na kierowców – na użytkowników samochodów. Szacuje się, że w ubiegłym roku te koszty wynosiły około 6 gorszy na litr każdego paliwa, co w sumie na polskim rynku robi kwotę około 1,5 miliarda złotych. Czyli około 40 złotych na kieszeń każdego obywatela naszego kraju.

Zwiększanie udziału biopaliw kosztuje kraje Unii Europejskiej 3 mld euro rocznie. Większość surowców do produkcji biopaliw w Polsce pochodzi z importu.

- Dotujemy z naszych pieniędzy uprawiających rzepak, czy uprawiających inne rośliny i produkujących biopaliwa spoza Polski. Czyli tak naprawdę jest to pewna pompa, która poprzez biopaliwa wypompowuje pieniądze z naszego kraju do tych, którzy dostarczają do Polski surowce i biokomponenty – uważa Andrzej Szczęśniak, ekspert rynku paliw.

Głównie Francji i Niemiec.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.