Newsy

82 proc. Polek doceniłoby randkę w obiekcie sportowym. Trening wspólnie z partnerem może pozytywnie wpływać na relacje

2024-02-13  |  06:20

Aż 8 na 10 Polek uważa, że wspólny trening na siłowni lub w klubie fitness jest dobrym pomysłem na walentynkową randkę – wynika ze specjalnej edycji badania MultiSport Index. 93 proc. badanych uważa, że podejmowana wspólnie aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na relację partnerów, a 88 proc. ocenia, że aktywne fizycznie pary są na co dzień szczęśliwsze. Eksperci wskazują, że trening z partnerem może być bardziej efektywny niż w pojedynkę i stwarzać okazję do poznania nowych ćwiczeń i metod treningowych, a przy tym stanowić skuteczne antidotum na popularne wymówki, takie jak brak czasu czy chęci do ćwiczeń.

Poziom aktywności fizycznej Polaków pozostawia wiele do życzenia – jak wynika z badania MultiSport Index 2023, obecnie aż 52 proc. mieszkańców Polski nie podejmuje żadnej aktywności nawet raz w tygodniu. Z drugiej strony rośnie świadomość dotycząca zdrowego stylu życia – 56 proc. aktywnych fizycznie Polaków przyznaje, że chcieliby zwiększyć częstotliwość ćwiczeń. Rośnie też liczba pracowników korzystających z popularnych kart sportowych, oferowanych przez pracodawców. 

– Już co piąty Polak uprawia aktywność fizyczną co najmniej pięć razy w tygodniu, a z kart MultiSport oferowanych przez Benefit Systems korzysta już prawie 1,5 mln osób – mówi agencji Newseria Lifestyle Agata Brama, ekspertka ds. wellbeingu, Benefit Systems

Jak wynika z danych firmy, co czwarty posiadacz karty MultiSport przyznaje, że dzięki niej zdecydował się na odwiedzenie klubu fitness po raz pierwszy. Według 87 proc. z nich benefit ten istotnie się przyczynił do zwiększenia częstotliwości lub różnorodności ich aktywności fizycznej.

Do ulubionych aktywności Polaków należą obecnie jazda na rowerze (35 proc.), bieganie/jogging (31 proc.) oraz treningi w obiektach sportowych, takich jak siłownie i kluby fitness (31 proc.), które w ubiegłym roku zanotowały największy skok popularności względem poprzedniego pomiaru (o 11 pkt proc. r/r). Paradoksalnie tylko 13 proc. aktywnych fizycznie Polaków pracuje w ten sposób nad wyglądem i sylwetką. Znacznie więcej osób docenia korzyści związane z lepszym nastrojem – dla 42 proc. aktywnych rodaków to właśnie poprawa kondycji psychicznej jest głównym powodem uprawiania sportu. Blisko 70 proc. z nich twierdzi, że już jeden trening może wpłynąć na poprawę samopoczucia, a aż 89 proc. uważa, że regularna aktywność fizyczna redukuje ich stres i złe emocje.

Rosnąca świadomość Polaków w zakresie korzyści psychofizycznych wynikających z aktywności fizycznej ma też odzwierciedlenie w podejściu do zbliżających się walentynek. Jak wynika ze specjalnej edycji badania MultiSport Index, aż 8 na 10 ankietowanych Polek uważa, że wspólna wizyta w obiekcie sportowym jest dobrym pomysłem na walentynkową randkę lub prezent.

Idąc na randkę do klubu fitness, możemy wybrać z szeregu różnych aktywności: wykonać wspólnie trening siłowy bądź cardio albo razem uczestniczyć w zajęciach grupowych. Dobrym pomysłem jest też wprowadzić partnera czy partnerkę we własną rutynę treningową. Niezależnie od tego, jaką aktywność wybierzemy, warto zrobić to razem, w ramach wspólnie spędzonego czasu na walentynki – mówi Agata Brama.

Jak wskazuje, wspólne treningi warto wpisać do harmonogramu na stałe, bo pozytywne emocje wynikające z aktywnego trybu życia partnerów mogą sprawić, że ich relacja stanie się trwalsza. Potwierdzają to wyniki badania MultiSport Index – 93 proc. Polaków uważa, że podejmowana wspólnie przez partnerów aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na związek.

– Aktywność fizyczna coraz częściej jest w naszej świadomości jednym z elementów, który może poprawić relacje partnerskie. 88 proc. Polaków uważa, że pary, które trenują razem, są szczęśliwsze – podkreśla ekspertka ds. wellbeingu Benefit Systems. – W trakcie uprawiania aktywności fizycznej w naszym organizmie powstają związki, które poprawiają nasze samopoczucie i nastrój, a to przekłada się też na relacje miłosne.

Trening w parze może być zarówno środkiem utrzymania zdrowego trybu życia, jak i skutecznym sposobem na budowanie wspólnych doświadczeń i umacnianie więzi emocjonalnych. Osoby, które prowadzą aktywny tryb życia, mają też większą odporność na stres i lepiej radzą sobie z codziennymi wyzwaniami, co może skutkować zmniejszeniem potencjalnych napięć w związku i poprawą komunikacji między partnerami.

Co istotne, uprawianie sportu odgrywa również ważną rolę w budowaniu poczucia własnej atrakcyjności i pewności siebie. 95 proc. Polaków dostrzega pozytywny wpływ aktywności fizycznej na te aspekty życia.

– Zaletą jest też to, że wspólne ćwiczenia z partnerem bądź partnerką zwiększają intensywność, a tym samym efektywność treningu – mówi Agata Brama. – Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Aberdeen wykazały, że obecność partnera treningowego pozytywnie wpływa na częstotliwość treningów, a wsparcie emocjonalne oferowane przez partnera jest dodatkowym motywatorem do tego, żeby utrzymywać regularność w aktywności fizycznej. Mamy tu też pewien element sportowej rywalizacji, oczywiście takiej pozytywnej, która też może sprawić, że trening będzie bardziej intensywny, bo w obecności partnera czy partnerki jesteśmy w stanie zrobić więcej powtórzeń czy wytrzymać dłużej w trakcie jakiegoś ćwiczenia.

Trening z partnerem może być również dobrą okazją do poszerzania sportowych horyzontów, poznania nowych ćwiczeń i metod treningowych. Wspólne ćwiczenia mogą być ponadto dobrym motywatorem do pójścia na trening i stanowić skuteczne antidotum na popularne wymówki, takie jak np. brak czasu czy chęci do ćwiczeń, na które wskazuje odpowiednio 33 proc. i 19 proc. nieaktywnych w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.