Newsy

8o proc. zysków ze sprzedaży biopaliw w Polsce trafia za granicę

2011-12-06  |  00:40
Wszystkie newsy
Mówi:Dr Tomasz Teluk
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Globalizacji

Polska jest liderem w Europie pod względem udziału biopaliw w transporcie. Wypełnia obowiązek unijny lepiej niż pozostałe kraje Unii. Jednak zyski ze sprzedaży nie zostają u nas.

Według Tomasza Teluka z Instytutu Globalizacji trafiają one w większości za granicę.

 - Te regulacje, które są sprzedawane opinii publicznej pod hasłem ekologii służą wybranym firmom z krajów o dominującej pozycji politycznej. W przypadku biopaliw chodzi o producentów rzepaku z Niemiec i Francji, bo te kraje są odpowiednio największymi producentami biodiesla i bioetanolu, za które płacą wszyscy europejscy podatnicy w tym w Polsce. Jak dowiedzieliśmy się 8o procent zysków ze sprzedaży biopaliw w Polsce jest dystrybuowana do innych państw. Właśnie do Francji i do Niemiec. Stąd podważamy naukowość tych obliczeń. Wynika z tego jasno, że zostały przyjęte fałszywe założenia techniczne tylko po to, aby stosować praktyki protekcjonistyczne, które mogą zakończyć się sporem w ramach Światowej Organizacji Handlu – twierdzi dr Tomasz Teluk z Instytutu Globalizacji.

Niemcy i Francja są największymi producentami biodiesla na świecie, z produkcją, odpowiednio 51 i 41 tysięcy baryłek paliwa dziennie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.