Newsy

97 proc. przedsiębiorstw analizuje dane dotyczące swoich klientów. To pozwala lepiej dopasować produkt do ich oczekiwań

2016-11-16  |  06:45

Rozwiązania z zakresu big data, zwłaszcza oferowane w chmurze, oraz możliwości analityczne związane z przetwarzaniem danych pozwalają obniżyć koszty efektywnego funkcjonowania organizacji m.in. w obszarze sprzedaży detalicznej czy usług finansowych. Eksperci podkreślają, że te innowacyjne rozwiązania pozwalają nie tylko zrozumieć procesy, jakie kierowały klientami przy wyborach towaru, lecz także zaproponować produkty dopasowane do ich oczekiwań i w ten sposób zwiększyć sprzedaż.

– Bardzo dobrym przykładem nowych rozwiązań analitycznych jest wideoanalityka, co więcej to jest taki obszar, który pozwala analizować obrazy chociażby z przestrzeni komercyjnych takich jak sklepy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Chochołek, prezes Integrated Solutions. – Ale nie w celu przekazywania tego obrazu dalej, lecz w celu analizy statystyk, które pozwalają np. lepiej obsługiwać klientów, zniwelować czas obsługi w kolejkach czy lepiej dostosować asortyment, który w takim sklepie jest dostępny, i w lepszy sposób spełnić oczekiwania klientów.

Z badania KPMG „Zrozumieć dane: od wiedzy do wartości” opublikowanego w ubiegłym roku wynika, że 97 proc. organizacji twierdzi, że wykorzystuje już korzyści płynące z analizy danych w pewnych obszarach działalności, a 81 proc. – poprawiło swoje zrozumienie klientów. Jednak tylko 41 proc. skorzystało z tej wiedzy, by stworzyć bardziej dopasowane do ich potrzeb oferty. 

– Dzisiaj zanim pójdę do sklepu, zaczynam poszukiwania towaru w internecie, czyli korzystam ze swojej wyszukiwarki internetowej na telefonie – mówi Chochołek. – To znaczy, że ten proces nie wygląda już tak tradycyjnie, czyli że przychodzę do sklepu i wybieram towar. Zaczynam te poszukiwania o wiele wcześniej. Dlatego kluczowe jest, aby dzięki big data i analityce być z klientami w takich mikromomentach, które decydują o tym, czy oni wybierają nasz produkt, czy nie.

Jeszcze bardziej newralgicznym obszarem sprzedaży jest sektor usług finansowych. Dzięki możliwościom, jakie daje analiza danych, nieporównanie tańsze stało się m.in. ochrona danych i pieniędzy klientów, co z kolei dało dostęp do rynku dużo mniejszym, innowacyjnym, lecz mniej zamożnym firmom i wzbogaciło ofertę na rynku w tej branży.

– Na rynku usług finansowych big data daje komfort nowym firmom, start-upom, zwłaszcza z obszaru fintech, ponieważ drastycznie obniża koszty prowadzonych analiz – mówi szef Integrated Solutions. – Technologia, która w poprzedniej epoce była dostępna tylko dzięki wielkim inwestycjom, dzisiaj może zostać skonsumowana w modelu usługowym dużo taniej, szacuje się, że jest nawet dziesięciokrotnie taniej. Więc bariery dostępu do np. analiz antyfraudowych zmniejszyły się drastycznie w porównaniu z tym, z czym mieliśmy do czynienia jeszcze 10 lat temu.

To przede wszystkim kwestia dostępu do sprzętu i technologii. Możliwość przetwarzania danych w chmurze na wydzierżawionych serwerach w miejsce zakupu własnego drogiego sprzętu i programów do analizy danych powoduje, że dzięki usłudze software as a service (red. oprogramowanie jako usługa) nawet niewielkie firmy są w stanie zaproponować rozwiązania, które są konkurencyjne, a przede wszystkim pozwalają na opłacalne funkcjonowanie na rynku.

– Rynek as-a-service to sposób konsumpcji technologii. Możemy mieć rozwiązanie, które stawiamy w naszej serwerowni: bazy danych, programy analityczne i analityków, których zatrudniamy po to, żeby te analizy dla nas prowadzili. Z drugiej strony mamy taki model, gdzie zamiast budowania tego onside możemy sobie dokupić jako usługę. Sądzę, że te perspektywy są spektakularne, ponieważ szacuje się, że w 2019 roku rynek Europy Środkowo-Wschodniej będzie wart około 4 mld dol. – cały rynek, z czego około 50 proc. to będą usługi świadczone w modelu właśnie as-a-service.

Zagadnienia te będą tematem konferencji BIG DATA: Think Big CEE Congress, która odbędzie się w dniach 22–23 listopada w Warszawie. W tym międzynarodowym spotkaniu udział wezmą m.in. przedstawiciele IBM, Google'a, MCI Capital, Carrefoura czy Ministerstwa Cyfryzacji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.