Mówi: | Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej |
A. Halicki: Przed nami rewolucja w e-handlu. Poprawia się infrastruktura i kompetencje cyfrowe Polaków
W tym roku branża e-handlu może wzrosnąć o ponad 15 proc., do blisko 32 mld zł. Dynamicznie rośnie też liczba e-klientów kupujących przez urządzenia mobilne. Dalszy szybki rozwój jest pewny. Umożliwi go rozbudowa infrastruktury dostępowej, która gwarantuje szybkie łącze, i pocztowej, która ułatwi i przyspieszy dostawy towarów. Także kompetencje cyfrowe Polaków są coraz większe, choć wciąż zbyt małe – podkreśla minister administracji i cyfryzacji.
Z raportu GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” z 2014 roku wynika, że obecnie internet dociera do ponad 75 proc. gospodarstw domowych. Do końca tego roku sieć szerokopasmowa ma objąć cały kraj, a wedle zapowiedzi resortu, do 2020 roku wszyscy mieszkańcy powinni mieć dostęp do internetu o prędkości minimum 30 Mb/s. Powszechny dostęp do sieci oznacza rosnące przychody e-handlu.
– W ostatnim czasie Polska bardzo mocno poprawiła infrastrukturę dostępu do szerokopasmowego internetu. Szybko przełamujemy bariery technologiczne, ale przed nami wciąż jeszcze wyzwanie związane z kompetencjami cyfrowymi i barierą mentalną. Kiedy szukamy informacji, internet jest powszechny, ale wciąż rzadko korzystamy z niego, kiedy chcemy coś kupić – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, podczas XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju.
Badanie przeprowadzone w ubiegłym roku przez CBOS pokazuje, że zakupy w internecie robi już niemal połowa Polaków.
– Jeszcze 10 lat temu nikły odsetek Polaków kupował w internecie, dzisiaj to doświadczenie ma już za sobą ponad 40 proc. z ich, ale to ciągle mało w stosunku do społeczeństw zachodnich – mówi Halicki. – Powszechny dostęp i zdolność do korzystania z internetu ma wpływ na rozwój e-commerce i usług, które są możliwe do wykonywania online. Wydaje się, że przed nami rewolucja, która pozwoli nam bardzo szybko zdynamizować e-commerce.
Polacy otwierają się na nowe technologie. Z internetu korzystają nie tylko po to, by sprawdzić informacje, lecz także po to, by skontaktować się z urzędem. Coraz więcej osób korzysta z Platformy Usług Administracyjnych Publicznej (ePUAP), na której z tygodnia na tydzień przybywa e-usług. Trwają też rozmowy, by od przyszłego roku poprzez platformę można było dokonywać płatności.
Postęp widać również w e-handlu. Jak wynika z raportu firmy PMR, w 2014 roku wartość rynku e-commerce wyniosła 27,5 mld zł, a w tym roku może wzrosnąć do 31,8 mld (ponad 15-proc. wzrost).
Jeszcze lepiej wygląda sytuacja branży m-commerce. Pod tym względem Polska jest liderem Europy, a w ubiegłym roku wartość branży wzrosła o 113 proc., do poziomu ok. 1 mld zł. W tym roku może być to już 2,5 mld zł – wynika z raportu „Handel mobilny w praktyce 2014” przygotowany przez mGenerator.pl.
– E-commerce i m-commerce przybliżają świat. Mamy możliwość wyboru asortymentu z całego świata. Sposób wyboru produktów, a następnie możliwości zobaczenia ich w świecie realnym powodują, że rozwój rynku przebiega w dynamiczny sposób – wskazuje Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, w której strategia e-commerce zajmuje kluczową pozycję.
Z raportu PMR wynika, że różnice w cenie są często kluczowym kryterium wyboru między sklepem tradycyjnym a internetowym. Dlatego dla rozwoju e-handlu ważne są również coraz niższe opłaty za przesyłkę.
– Wprowadziliśmy pakiet e-commerce, którego cena pojedynczej przesyłki jest praktycznie równa cenie biletu komunikacji miejskiej – zaznacza Wojtas. – Jeżeli sami pojechalibyśmy na zakupy, to koszty samego transportu będą większe niż koszty zamówienia tego przez internet.
Dostawy paczek i przesyłek dla e-handlu mają być – zgodnie ze strategią Poczty Polskiej – głównym obszarem wzrostu spółki. Do 2020 roku przychody z tego segmentu mają być dwukrotnie wyższe i sięgnąć 1,5 mld zł.
– Z punktu widzenia kupujących istotna jest również pewność dostawy, że przesyłka – jak zapewnia sklep – dotrze do nich za dzień lub za dwa dni – mówi Janusz Wojtas. – Drugi aspekt to wybór możliwości odbioru przesyłki, czy to ma być kurier, czy odbiór w punkcie, np. na stacji 24-godzinnej czy w punkcie samoobsługowym.
Dlatego oprócz oferty dla sprzedających Poczta rozszerza również możliwości odbioru dla klientów kupujących przez internet. Spółka zamierza rozwijać sieć urządzeń samoobsługowych – w ciągu pięciu lat ma być ich ok. tysiąca. Sieć punktów odbioru paczek (placówek pocztowych i u zewnętrznych partnerów) wzrośnie do ok. 10 tys.
Czytaj także
- 2024-03-13: K. Gawkowski: Cyfryzacja powinna być głównym tematem polskiej prezydencji w UE. Chcemy być liderem cyfrowych przemian
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-11: A. Kwaśniewski: Polska jest jednym z ważniejszych krajów NATO. Kolejnym członkiem Sojuszu powinna zostać Ukraina
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-15: Na blokadzie przejść towarowych z Ukrainą Polska może stracić więcej niż nasz wschodni sąsiad. Rolnicy potrzebują pomocy ze strony rządu i unijnych instytucji
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.
Handel
Związek Przedsiębiorców Ukraińskich: Granica musi być odblokowana bezwarunkowo. Dopiero wtedy możemy przystąpić do negocjacji
– Protesty polskich rolników mają duży składnik emocjonalny, a na zamieszaniu korzysta Rosja – uważa dyrektor wykonawcza Związku Przedsiębiorców Ukraińskich Kateryna Glazkova. Przekonuje, że granica musi być odblokowana bezwarunkowo i dopiero wtedy można przystąpić do konstruktywnej rozmowy i negocjacji. Na obecnej sytuacji tracą ukraińskie przedsiębiorstwa, w tym przemysł obronny. Blokady szlaków komunikacyjnych z przyjaznym krajem, jakim jest Polska, są określane za naszą wschodnią granicą mianem „katastrofy”.
Ochrona środowiska
Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu
Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.