Newsy

Afera podsłuchowa na rynkach: straty raczej wizerunkowe niż finansowe

2014-06-26  |  06:40
Mówi:Jakub Borowski
Funkcja:główny ekonomista
Firma:Credit Agricole Bank Polska
  • MP4
  • Skutki afery podsłuchowej na rynkach finansowych na razie są nieznaczne. Kurs złotego stracił nieco stabilność, ale nic nie zapowiada nagłego wycofania się inwestorów z Polski. Na stabilność rynku większy wpływ miałyby wcześniejsze wybory, chociaż i ta reakcja raczej byłaby krótkotrwała. Pewien uszczerbek poniósł Narodowy Bank Polski, ale jest to strata wizerunkowa. Z tym szef NBP powinien sobie poradzić – ocenia Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

     Podstawową strategią, którą w takiej sytuacji Narodowy Bank Polski powinien realizować, jest umacnianie przekonania rynków finansowych, gospodarstw domowych, całego otoczenia gospodarczego, a także zewnętrznego otoczenia, że Narodowy Bank Polski i Rada Polityki Pieniężnej są wolne od nacisków politycznych, nie są uwikłane w świat polityki i kierują się wyłącznie mandatem konstytucyjnym, polegającym na zapewnieniu stabilności cen i wspieraniu stabilności systemu finansowego – mówi Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

    Jego zdaniem upublicznienie rozmowy między ministrem Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem Markiem Belką przyczyniło się do zmniejszenia wiarygodności NBP. Ale zdaniem Borowskiego odbudowanie reputacji jest jak najbardziej możliwe i szef banku centralnego ma duże szanse na to, by tego dokonać.

    – Marek Belka jest i od początku był znakomicie przygotowanym do wypełniania tej funkcji ekonomistą, z dorobkiem w dziedzinie polityki monetarnej, z międzynarodowym uznaniem, które towarzyszyło jego kandydaturze – ocenia Borowski. – Wydaje się, że Marek Belka taki potencjał ma. Natomiast najbliższe miesiące i kwartały pokażą, jak ten potencjał zostanie wykorzystany.

    O tym, że kryzys wizerunkowy nie jest – z punktu widzenia rynków – szczególnie istotny, pokazały notowania złotego. Po chwilowym wahnięciu kurs wrócił do stabilnych poziomów, chociaż nie jest już tak pewny, jak dwa tygodnie temu.

     Złoty trochę stracił w odpowiedzi na ten kryzys, ale w znacznie większym stopniu stracił ze względu na obawy o spójność koalicji rządowej, o możliwość kryzysu politycznego, wcześniejszych wyborów, niepewność dotyczącą tego, jaki program gospodarczy będzie realizował przyszły rząd, a nie ze względu na sytuację w samym banku centralnym czy też wypowiedzi prezesa Narodowego Banku Polskiego.

    Rządząca od siedmiu lat koalicja dawała do tej pory inwestorom poczucie pewności co do polityki gospodarczej rządu i przewidywalności jego działań. Teraz się to zmieniło, ewentualność wcześniejszych wyborów zwiększa ryzyko towarzyszące inwestowaniu w Polsce, ale w ocenie głównego ekonomisty Credit Agricole w Polsce to wciąż nie jest powód do paniki.

     Skalę osłabienia kursu złotego oceniam jako niską. Ta zmiana, która się dokonała na rynku walutowym, wskazuje, że inwestorzy tak bardzo nie obawiają się istotnych turbulencji. Myślę, że w najbliższych miesiącach powinniśmy zobaczyć stopniowy powrót złotego do poziomów sprzed afery taśmowej, pod warunkiem oczywiście, że nie dojdzie do jakichś gwałtownych zaburzeń na scenie politycznej.

    Zaburzeniem z rynkowego punktu widzenia byłyby wcześniejsze wybory. Ich wynik zgodny z obecnymi sondażami mógłby spowodować odpływ kapitału z Polski, ale Borowski ocenia skalę potencjalnego odpływu jako nieznaczną, bo Polska już bardzo głęboko funkcjonuje w unijnych standardach rynkowych i nie jest łatwo to zmienić.

     To, co ulegnie zmianie, to perspektywa przyjęcia wspólnej waluty – tłumaczy rozmówca Newserii Biznes. – Tutaj jest ewidentna różnica, Prawo i Sprawiedliwość najprawdopodobniej opowie się dość jednoznacznie przeciwko wejściu Polski do strefy euro, ale to jest i tak bardzo odległa perspektywa, w związku z tym nie będzie to miało istotnego wpływu na bieżące nastroje inwestorów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.