Newsy

Łatwiej będzie odzyskać należności od unijnych kontrahentów. W ciągu kilku miesięcy możliwość składania pozwów przez internet

2015-05-11  |  06:55
Mówi:Lucyna Łuczak-Noworolnik
Funkcja:radca prawny
Firma:Instytut Logistyki i Magazynowania
  • MP4
  • Polscy przedsiębiorcy i konsumenci będą mogli dochodzić swoich roszczeń wobec unijnych kontrahentów przez internet. Polska dołączyła do pilotażu systemu e-CODEX, który ma m.in. wyeliminować kłopotliwe i czasochłonne doręczenia do sądów w innych krajach UE, co przedłużało procedury. Elektroniczne postępowania będą dotyczyły m.in. europejskiego nakazu zapłaty i drobnych roszczeń.

    W tej chwili największą barierą w skutecznym odzyskiwaniu należności o charakterze transgranicznym są doręczenia, które w zdecydowany sposób przedłużają postępowania i utrudniają sprawne ich przeprowadzenie. W związku z tym e-doręczenia, które będą wprowadzone w ramach rozwiązań pilotażowych w projekcie e-CODEX, znacznie usprawnią przeprowadzanie tych postępowań – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Lucyna Łuczak-Noworolnik, radca prawny z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu.

    Celem projektu e-CODEX ma być ułatwienie transgranicznego dostępu do środków prawnych w Europie dla obywateli i przedsiębiorstw oraz umożliwienie współpracy na szeroką skalę między organami wymiaru sprawiedliwości w poszczególnych krajach UE.

    Po dołączeniu Ministerstwa Sprawiedliwości do unijnego programu e-CODEX, w którym do tej pory Polskę reprezentował poznański instytut, w ciągu kilka miesięcy ruszy pilotaż e-usług o charakterze transgranicznym, m.in. dla firm, które chcą lub muszą dochodzić roszczeń o charakterze pieniężnym od kontrahentów w UE.

    Możliwość wysłania pozwu drogą elektroniczną to wyczekiwane i bardzo potrzebne ułatwienie. Dzięki unijnym przepisom teoretyczna droga do odzyskania roszczeń od kontrahentów w UE jest bardzo prosta. UE wprowadziła już w 2008 r. procedurę europejskiego nakazu zapłaty, a w 2009 r. postępowanie w sprawie drobnych roszczeń (do 2000 euro). Obydwa te mechanizmy umożliwiają przesłanie do sądu wniosku na formularzu, co jest znacznie prostsze dla przedsiębiorców. Przesyłanie tego formularza pocztą tradycyjną wydłuża jednak całą procedurę. Dzięki e-CODEX i elektronicznej wysyłce formularze znacznie szybciej dotrą do właściwego sądu, a przedsiębiorca otrzyma należne mu pieniądze.

    Dlatego elektronizacja tego postępowania i pilotażowa procedura, która zostanie przeprowadzona w ramach projektu e-CODEX, pozwolą nam rzeczywiście znacznie przyśpieszyć to postępowanie – podkreśla Łuczak-Noworolnik. – To jest najbardziej – w mojej ocenie – newralgiczny punkt postępowania. Jak wskazuje zresztą rozporządzenie europejski, nakaz zapłaty powinien być wydany w ciągu 30 dni, jednak właśnie z uwagi na doręczenia bardzo często ten termin znacząco się przedłuża – mówi ekspertka.

    Zaznacza, że w przypadku postępowania nakazowego, o ile jest ono bezsporne, przedsiębiorcy nie muszą udawać się na rozprawę. Muszą jednak czasem poprawić pozew – odesłanie go pocztą tradycyjną i ponowne dostarczenie może trwać bardzo długo.

    W pilotażu e-CODEX wezmą udział organy m.in. z Włoch i Niemiec. Urzędem koordynującym ten projekt na skalę europejską jest Ministerstwo Sprawiedliwości niemieckiego landu Nadrenia Północna-Westfalia. Jak zaznacza Łuczak-Noworolnik, projekt wprowadzany będzie w taki sposób, aby zapewnić jego trwałe funkcjonowanie po zakończeniu pilotażu. e-CODEX pomoże zaoszczędzić czas i obniżyć koszty dzięki bezpiecznej i prostej obsłudze spraw w ramach postępowania prawnego w Unii Europejskiej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.