Newsy

Banki sprzedają rekordową ilość wierzytelności

2012-01-23  |  07:03
Wszystkie newsy
Mówi:Piotr Krupa
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Kruk S.A.

To dobry czas dla firm windykacyjnych. W tym roku chcą przeznaczyć 1 mld zł na zakup wierzytelności. To wynik zbliżony do nakładów z 2011 roku. Dwa lata temu wartość rynku wierzytelności była dwa razy mniejsza.

W ubiegłym roku banki dużą część swoich tzw. złych długów sprzedały firmom windykacyjnym.

 - Wiązało się to nie tylko z faktem, że przez lata nagromadziły dużo tych długów, ale też pojawił się rynek. Firmy windykacyjne chciały to kupować, były pieniądze na to, była płynność na rynku. Dlatego ten rok mógł być wyjątkowy - mówi prezes firmy windykacyjnej Kruk S.A., Piotr Krupa.

Wśród złych dlugów większość to wciąż długi konsumenckie.

- W sektorze jest ok. 30 mld samych długów konsumenckich. Nie mówiąc już o hipotecznym zadłużeniu. Ale dynamika wzrostu jest już powstrzymana - ocenia Piotr Krupa.

Zdaniem prezesa Krupy nie zagraża nam już "tsunami" złych kredytów, które mogłoby zalać rynek i pogrążyć banki.

Wykupione przez firmę Kruk wierzytelności pochodzą nie tylko z polskiego rynku.

- Kruk działa też w Rumunii, w Czechach, przymierzamy się do Węgier. W tym regionie jest dużo spraw, pracy nam nie zabraknie - przyznaje Krupa.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.