Mówi: | dr hab. Aneta Hryckiewicz |
Funkcja: | profesor finansów |
Firma: | Akademia Leona Koźmińskiego |
Banki zwiększają inwestycje w cyberbezpieczeństwo. Wymusza to na nich rosnący udział nowych technologii i zaufanie klientów
Presja klientów i konkurencji oraz coraz surowsze otoczenie legislacyjne skłaniają sektor finansowy do wdrażania i rozwijania nowych technologii, jak sztuczna inteligencja, big data, uczenie maszynowe i chatboty, które wspierają obsługę klientów i pełnią rolę wirtualnych doradców. Rosnący udział nowych technologii w finansach oznacza jednak również konieczność większych inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Tym bardziej że klienci – coraz częściej bankujący online i mobilnie – mają do instytucji finansowych duże zaufanie.
– Banki i instytucje finansowe cieszą się największą wiarygodnością i zaufaniem klientów, w związku z czym bezpieczeństwo naszych pieniędzy powinno być ich priorytetem. Instytucje finansowe dużo inwestują w najnowsze technologie, które mają to bezpieczeństwo zapewnić, natomiast – podobnie jak w każdej innej branży – może dochodzić do wycieków danych czy błędów w kodach, przez co np. pieniądze trafią na niewłaściwe konta. Taka sytuacja mogłaby spowodować pewne zwolnienie automatyzacji w sektorze finansowym – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr hab. Aneta Hryckiewicz, profesor finansów na Akademii Leona Koźmińskiego.
Robo-doradcy, wirtualne oddziały, spersonalizowane oferty pożyczek w czasie rzeczywistym oraz kupowanie na kredyt z reklamy po jej zeskanowaniu – tak Polacy wyobrażają sobie przyszłość bankowości i usług finansowych. Z tegorocznego badania #finanseprzyszłości dla Banku Millennium wynika również, że zdaniem 90 proc. Polaków własnoręczny podpis zostanie zastąpiony elektronicznym, obsługa w większości oddziałów będzie automatyczna, a prawie wszystkie sprawy będzie można załatwić z pomocą wirtualnej rzeczywistości (VR).
Zdecydowana większość klientów bankowości spodziewa się kolejnych innowacji i technologicznych ułatwień w kontaktach z bankiem. Sektor finansowy, aby sprostać tym oczekiwaniom, musi się rozwijać i inwestować w nowe technologie. Skłania go do tego także coraz surowsze otoczenie regulacyjne, presja ze strony fintechów i konieczność zadbania o cyberbezpieczeństwo.
Firma badawcza IDC prognozuje, że jeszcze w tym roku globalne wydatki na sztuczną inteligencję i systemy kognitywne sięgną 19,1 mld dol. W 2021 roku na tej technologii ma się opierać już większość aplikacji biznesowych, a nakłady na tę technologię sięgną 52,2 mld dol. – z czego najwięcej przeznaczy na nią właśnie bankowość. Z raportu Digital Banking wynika, że co najmniej jedno rozwiązanie z zakresu machine learing wdrożyło już 35 proc. organizacji finansowych, natomiast w raporcie „Rise of the robots” eksperci KPMG prognozują, że na przestrzeni najbliższych 15 lat od 45 do nawet 75 proc. zadań w sektorze finansowym zostanie przejętych przez roboty.
Ekspertka podkreśla, że rosnący udział nowych technologii w finansach wymusza na bankach i instytucjach z tego sektora konieczność przyłożenia większej uwagi do obszaru cyberbepieczeństwa i zadbania o poufność danych. Zwłaszcza że klienci coraz powszechniej bankują online i mobilnie – z danych Związku Banków Polskich wynika, że na koniec II kwartału liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła już 7 mln, a internetowej – 16 mln.
– Zagrożenia są cały czas, ich liczba będzie się zwiększać wraz z rozwojem nowych technologii i automatyzacji w sektorze finansowym. Do tej pory nie mieliśmy drastycznych wycieków pieniędzy czy danych klientów bankowości. Natomiast nie możemy tego wykluczyć w przyszłości, zważywszy na to, że większość tych technologii nie powstaje w instytucjach finansowych, ale jest dostarczana przez partnerów i firmy współpracujące, co także powoduje pewne zagrożenia – mówi dr hab. Aneta Hryckiewicz.
Oprócz dbałości o cyberbezpieczeństwo i wdrażania najnowszych zabezpieczeń banki i instytucje finansowe muszą też podnosić świadomość swoich klientów i pracowników, ponieważ zwykle to człowiek jest najsłabszym ogniwem.
– Przy tak dynamicznym rozwoju technologii i pojawianiu się coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań nie jesteśmy w stanie wyeliminować zagrożeń. Natomiast wszelkie testy i audyty związane z bezpieczeństwem takich technologii będą powodować, że nasze pieniądze będą lepiej zabezpieczone – ocenia wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.
Jak wynika z badań Kantar TNS na zlecenie Związku Banków Polskich, 91 proc. Polaków uważa korzystanie z bankowości internetowej i mobilnej za bezpieczne, a 42 proc. postrzega banki jako liderów cyberbezpieczeństwa. Z drugiej strony 82 proc. Polaków uważa też, że rośnie ryzyko stania się ofiarą cyberataku, a 78 proc. klientów zgłasza incydenty w obszarze cyberbezpieczeństwa co najmniej raz w roku (kwietniowy Monitor Bankowy).
Co warto podkreślić, polski sektor bankowy należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie, a polscy klienci bankowości szybko chłoną wszelkie nowinki technologiczne. Dobrym przykładem są płatności zbliżeniowe – Polska należy do grupy dziesięciu czołowych państw świata przodujących w tej technologii – wynika z raportu „Sektor finansowy coraz bardziej #fintech” PwC.
Czytaj także
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-05-08: Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-03-29: Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
- 2024-03-27: Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.