Newsy

BCC: stawka interchange powinna zostać uregulowana ustawowo. Negocjacje nic nie dały

2013-06-13  |  06:10
Mówi:Maciej Grelowski
Funkcja:przewodniczący Rady Głównej
Firma:Business Centre Club
  • MP4
  • – Należy zakończyć te jałową debatę o samoregulacji i zdecydować za tych, którzy nie chcą się porozumieć – takie rozwiązanie w sprawie obniżki opłat interchange postuluje Maciej Grelowski z Business Centre Club. W Sejmie trwają prace nad zmianami w ustawie o usługach płatniczych, które mają na celu wprowadzenie maksymalnej stawki opłaty za transakcję kartą, które dziś są jednymi z najwyższych w Europie. Senacki projekt zakłada docelową jej obniżkę do poziomu 0,5 proc. wartości transakcji, co powinno znacząco przyczynić się do rozwoju obrotu bezgotówkowego w kraju.

     – Każde działanie na rzecz obniżenia kosztów transakcyjnych dla przedsiębiorców decyduje o ich rentowności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Grelowski, przewodniczący Rady Głównej Business Centre Club. Dlatego należy zrezygnować z tej jałowej debaty dotyczącej samoregulacji i zapisać to na poziomie ustawowym, bo działania negocjacyjne NBP w sprawie kompromisowego uregulowania tej kwestii nie przyniosły skutku.

    BCC krytycznie odnosi się do utrzymywania przez Visa i MasterCard stawek opłaty interchange na poziomie prawie dwukrotnie wyższym od średniej UE (1,3 proc. w stosunku do obowiązującego w UE 0,7 proc.). Do tego dochodzą inne opłaty związane z przyjmowaniem płatności kartą (np. za dzierżawę terminala), które podnoszę koszt obsługi takich transakcji do ok. 3-4 proc. Z tego powodu wiele mniejszych firm nie decyduje się na akceptowanie kart, bo bywa, że koszty pochłaniają całą marżę (tak zdarza się np. przy sztywnych cenach papierosów, gdzie sprzedawca nie może decydować za ile sprzeda je klientowi).

     – Brak porozumienia z VISA i MasterCard to dowód, że te dwie organizacje nie chcą kooperować, nie chcą stwarzać pozytywnych warunków dla polskich przedsiębiorców. To jest jeden aspekt, z drugiej strony nam bardzo zależy na tym, aby rozpowszechniać obrót bezgotówkowy. Obrót bezgotówkowy to jest mniej szarej strefy, mniej nierejestrowanych transakcji i klarowniejszy obraz rynku. Są kraje takie jak Szwecja, które ten obrót bezgotówkowy zbliżają niemal do 100 proc., ale są takie jak Polska, w którym zaledwie 20 proc. ludzi go stosuje – stwierdza Maciej Grelowski.

    Konieczność ustawowej ingerencji w wysokość tej opłaty wynika głównie z tego, że VISA i Mastercard mają 98,6 proc. udziału w rynku. Obecna sytuacja uniemożliwia wpływanie na wysokość stawki ze strony innych podmiotów, aniżeli te organizacje kartowe. Nie ma możliwości negocjacji wysokości stawki opłaty interchange przez agentów rozliczeniowych, a w konsekwencji akceptantów (punkty usługowo-handlowe).

    BCC uważa, że obniżenie stawek interchange przełoży się na obniżenie cen w sklepach i że banki, które też zarabiają na transakcjach kartowych, nie podniosą innych opłat dla klientów.

     – Na obniżeniu stawki interchange banki niewątpliwie stracą w krótkim terminie, ale oczekiwane, znaczące powiększenie obszaru płatności bezgotówkowych z nawiązką zrekompensuje powstałe w pierwszym okresie straty. Mam nadzieję, że świadomość, że klient może swobodnie wybrać bank, z którego usług chce korzystać powstrzyma je przed podwyższaniem opłat, a co za tym idzie zapobiegnie utracie przez nich klientów – podsumowuje Maciej Grelowski.

    Z danych Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego wynika, że najwyższy wskaźnik liczby płatności zrealizowanych przy użyciu kart w przeliczeniu na 1 mieszkańca zaobserwowano w Szwecji i Danii (197 transakcji). W UE średni poziom wykorzystania kart płatniczych był znacznie niższy i wynosił 68 transakcji bezgotówkowych. Natomiast w Polsce liczba transakcji bezgotówkowych z wykorzystaniem tego instrumentu była 3-krotnie niższa w stosunku do średniej wartości UE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.