Newsy

Będą zmiany w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych

2013-09-16  |  06:55
Mówi:Wojciech Wiewiórowski
Funkcja:Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
  • MP4
  • Zmiany w prawie o ochronie danych osobowych będą konieczne ze względu na rozporządzenie unijne ujednolicające zasady ochrony i zarządzania danymi osobowymi we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Ma ono powstać w przyszłym roku. Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, jest to dokument potrzebny, bo obecnie kwestia ta jest regulowana indywidualnie przez każde z państw. Unijne przepisy będą wymagały dostosowania do nich polskiego prawa.

    Trwają prace nad wprowadzeniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych na poziomie Unii Europejskiej.

     – Jeden akt prawny zastąpiłby na poziomie unijnym 28 ustaw, istniejących w każdym z krajów z osobna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Wiewiórowski, Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

    Dzisiaj poszczególne ustawy są harmonizowane przez dyrektywę z 1995 roku. Mimo to istnieją znaczne różnice pomiędzy poszczególnymi systemami prawnymi. Stąd też potrzeba wprowadzenia wspólnego rynku obrotu informacją i zasad bezpieczeństwa.

     – Największym wyzwaniem praktycznym dla tych przepisów jest uwzględnienie nowych metod komunikacyjnych – mówi Wojciech Wiewiórowski.

    Kiedy w 1995 roku powstawała obowiązująca dziś dyrektywa, dostęp do informacji był wolniejszy i nie tak powszechny. Mało kto miał wówczas komputer i dostęp do internetu, nie było również portali społecznościowych. Dziś wyzwaniem są też urządzenia mobilne, które powoli stają się głównym narzędziem do korzystania z zasobów sieci.

    Konieczny przegląd polskich regulacji

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych na poziomie Unii Europejskiej zostanie przyjęte prawdopodobnie w 2014 r. Wówczas powstanie konieczność dostosowania prawa wewnętrznego, czyli m.in. polskiej ustawy o ochronie danych osobowych, do wymogów unijnych.

     – Poważniejszym wyzwaniem będzie uregulowanie różnego rodzaju wyjątków od ustawy o ochronie danych osobowych, które w tej chwili istnieją, a które znajdują się czasem w bardzo dziwnych aktach prawnych – mówi Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

    Można je znaleźć m.in. w prawie bankowym i w przepisach dotyczących tajemnic prawnie chronionych, w ustawach o rachunkowości i przepisach dotyczących kościołów i związków wyznaniowych.

     – Będziemy musieli dokonać generalnego przeglądu polskiej legislacji, zobaczyć, które z tych wyjątków są wciąż uzasadnione w demokratycznym państwie prawnym – mówi Wiewiórowski.

    Obecnie kwestie dotyczące ujawniania i przetwarzania danych osobowych reguluje uchwalona przed 15 laty ustawa o ochronie danych osobowych. Przed wejściem w życie ustawa budziła szereg kontrowersji, zwłaszcza wśród przedsiębiorców, którzy obawiali się, że nałoży na nich dodatkowe obowiązki.

     – Dzisiaj, po 15 latach, przedsiębiorcy stwierdzają, że ustawa ta doprowadziła do weliminowania z rynku tych, którzy byli niepoważni – mówi szef GIODO. – Natomiast ci, którzy poważnie podchodzą do prowadzonej przez siebie działalności, do danych swoich klientów, nie tylko ocaleli, ale radzą sobie z tą ustawą bardzo dobrze.

    Zdaniem Wojciecha Wiewiórowskiego przedsiębiorcy traktują dziś wypracowane rozwiązania, związane z ochroną prywatności i ochroną danych osobowych jako element przewagi konkurencyjnej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.