Newsy

Betonowe drogi zwiększą sprzedaż cementu. Branża liczy na wzrost nawet o 6 proc.

2015-05-12  |  06:30

Optymistyczne prognozy wzrostu w inwestycjach i budownictwie poprawiają także perspektywy producentów cementu. Branża liczy w tym roku na 5-6 proc. wzrost. Wsparciem w kolejnych latach będzie projekt budowy 800 km dróg w technologii betonu cementowego GDDKiA. W nowej perspektywie unijnej szykuje się również wiele zleceń w kolejach i energetyce. 

Po pierwszym kwartale sprzedaż cementu na rynku polskim wzrosła o 3,4 proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku – podało Stowarzyszenie Producentów Cementu. Branża liczy więc, że rok 2015 będzie rokiem kolejnego wzrostu sprzedaży, o 5-6 proc. To oznaczałoby sprzedaż na poziomie 16 mln ton, przy 15,1 mln ton w 2014 roku.

Zużycie cementu w Polsce w I kw. tego roku było około 3 proc. wyższe niż w ubiegłym. Pogoda podobnie jak przed rokiem nam sprzyjała, bo było ciepło. To oznacza, że cały 2015 rok powinien być stosunkowo dobry – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Balcerek, prezes zarządu Górażdże Cement.

Dla branży bardzo ważna jest decyzja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o tym, że 800 km dróg w nowej perspektywie powstanie w technologii betonu cementowego.

Chcemy w tym uczestniczyć. Mamy też duże doświadczenie w dostawach materiałów budowlanych do konstrukcji mostów – to dwa mosty we Wrocławiu. Czyli ogólnie interesuje nas infrastruktura drogowa i energetyka – mówi Andrzej Balcerek. – Na Opolszczyźnie mamy sztandarową budowę – dwa bloki energetyczne w Elektrowni Opole. Grupa Górażdże realizuje dostawy betonu pod te dwa bloki, to ogromne przedsięwzięcie, w cyklu 24 miesięcy dostarczymy 0,5 mln m3 betonu.

Górażdże Cement zakłada, że w tym roku sprzeda około 3,5 mln ton cementu, około 6 mln ton kruszyw i 1,5 mln m3 betonu.

To jest realna wielkość sprzedaży – ocenia Balcerek. – Są pewne przesłanki mówiące o tym, że rynek budowlany się budzi. Chcemy również uczestniczyć w odnowie dróg kolejowych, bo to też duże przedsięwzięcia.

Inwestycje energetyczne i drogowe to jednak tylko część budów na których stosowany jest cement. W Polsce znacznie lepiej ma się budownictwo mieszkaniowe. Coraz więcej domów stawiają inwestorzy indywidualni oraz deweloperzy. Buduje się biurowce, centra handlowe i hotele. Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w marcu 2015 roku oddano do użytku ponad 11 tys. mieszkań, czyli o 4,3 proc. więcej niż przed rokiem. Liczba mieszkań, na realizację których wydano pozwolenia, przekroczyła 16 tys. – w ujęciu rocznym to wzrost o 5,6 proc., a w ujęciu miesięcznym – o 42,7 proc.

Nasze zdolności produkcyjne w linii cement to 5 mln ton i nie będziemy inwestować w dodatkowy wzrost zdolności produkcyjnej, ale będziemy chcieli utrzymywać nowoczesność tej produkcji. W linii beton nasze zdolności produkcyjne to około 1,5-2 mln m3. Chcemy zwiększać tę ilość i chcemy, korzystając z okazji na rynku, uczestniczyć w akwizycjach – mówi prezes Górażdże Cement podczas EKG w Katowicach.

Spółka planuje m.in. zakup innych fabryk cementu. Rozmawia np. z JD o przejęciu 8 betoniarni i dwóch zakładów kruszyw. Czeka w tej sprawie na zgodę UOKiK.

Zapowiada również intensywne inwestycje w zwiększanie mocy produkcyjnych kruszyw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.