Mówi: | Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia |
Biedronka promuje zdrowe odżywianie wśród dzieci. Planuje przeprowadzać rocznie 400 warsztatów edukacyjnych
Sieć Biedronka chce kształtować zdrowe nawyki żywieniowe wśród najmłodszych. We współpracy z Green Factory i Instytutem Żywności i Żywienia zainicjowała cykl warsztatów edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Uczestnicy zajęć uczą się, jak planować codzienną dietę, komponować pełnowartościowe posiłki i przyrządzać zdrowe odpowiedniki tradycyjnych słodyczy. Biedronka planuje przeprowadzać ok. 400 warsztatów rocznie.
– Jeżeli my, dostarczając odpowiedni produkt, przy okazji będziemy edukować młodzież, to ona będzie wiedziała, w jaki sposób planować swoją dietę, w jaki sposób zdrowo się odżywiać, po jakie produkty sięgać, co jest istotą odżywiania w młodym wieku. Wtedy będziemy wiedzieli, że ta młodzież potem przeniesie te nawyki dalej – mówi agencji informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska S.A.
We współpracy z Green Factory oraz Instytutem Żywności i Żywienia sieć Biedronka zainicjowała w lutym tego roku cykl warsztatów kulinarno-edukacyjnych „Zielona Kraina” dla dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia obejmują interaktywne pogadanki dotyczące zasad prawidłowego żywienia, wspólne przygotowywanie posiłków ze świeżych owoców i warzyw, prezentację zawodu dietetyka i kucharza oraz gry i zabawy edukacyjne. Dzieci uczą się samodzielnie konstruować codzienny jadłospis, odpowiednio komponować pełnowartościowe posiłki oraz przyrządzać zdrowe zamienniki tradycyjnych słodyczy.
W pierwszej połowie 2016 roku odbędzie się w sumie 200 bezpłatnych warsztatów we Wrocławiu, Białymstoku, Kielcach i Poznaniu. Weźmie w nich udział około 4,5 tys. uczniów i 200 nauczycieli. Sieć Biedronka ma nadzieję, że projekt „Zielona Kraina” będzie się dynamicznie rozwijał – co roku w jego ramach ma się odbywać ok. 400 warsztatów. Organizatorzy mają nadzieję, że dzięki temu zmienią się nawyki żywieniowe nie tylko polskich dzieci, lecz także ich rodziców.
– Bardzo skuteczne jest uczenie rodziców poprzez dzieci. Bardzo często zdarza się, że dzieci, wyedukowane podczas takich warsztatów, przynoszą do domu nowe pomysły na odżywianie, nowe receptury i rodzicom bardzo trudno jest się nie włączyć w to nowe zadanie – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.
Biedronka uruchomiła także stronę internetową projektu „Zielona Kraina”, na której zamieszczane są konspekty lekcji związanych ze zdrowym odżywianiem. Przygotowane one zostały przez specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia. Mogą stanowić uzupełnienie warsztatów lub być samodzielnym źródłem wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania.
W Polsce przybywa dzieci borykających się z nadwagą. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że z nadmiarem kilogramów ma problem ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. 30 lat temu odsetek ten wynosił zaledwie 10 proc. Otyłości sprzyja przede wszystkim nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie wysokokalorycznych przekąsek pomiędzy posiłkami, zbyt duża ilość oczyszczonych produktów zbożowych, słodyczy, słodkich napojów i nektarów w diecie. Codzienny jadłospis najmłodszych zawiera także zdecydowanie za mało warzyw – najczęściej tylko w postaci pomidora do kanapki na drugie śniadanie.
– Problemem jest także duża ilość pełnotłustych produktów mlecznych, słodkie desery mleczne, zbyt duża ilość mięsa, i to poddanego niezdrowej obróbce termicznej, czyli smażeniu w głębokim tłuszczu, w panierce, np. paluszki rybne. Ryba jest zdrowa, ale jeżeli jest w mące, usmażona, to nie jest już zdrowym produktem – mówi Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia.
Czytaj także
- 2024-05-20: Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-04-30: Miliony Polaków klikają w linki wyłudzające dane i pieniądze. Liczba oszustw w internecie będzie rosnąć
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-21: Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-25: Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować
Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.
Konsument
Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo
W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.
Transport
Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową
Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.