Newsy

Big data zmienia branżę energetyczną. Dzięki analizie danych firmy lepiej dostosują ofertę do klientów i przewidzą awarie

2016-03-03  |  06:35
Mówi:Paweł Korzec
Funkcja:senior manager system engineering
Firma:VMware
  • MP4
  • Zastosowanie rozwiązań IT w branży energetycznej staje się coraz powszechniejsze. Szczególną rolę odgrywa w ich przypadku analiza wielkich zbiorów danych. Dzięki big data firmy mogą dostosowywać ofertę do zachowań i potrzeb poszczególnych klientów, mogą też zapobiegać awariom. Szczególnie istotna pozostaje kwestia ochrony informacji.

    Śmiało można powiedzieć, że nadszedł czas rozwoju IT w branży energetycznej, bardzo ważnym trendem będzie też wykorzystanie big data. Polska musi przygotować się do negocjacji umów międzynarodowych w kontekście pakietów klimatycznych, szczególnie w ramach Unii Europejskiej. Temat analizy dużych zbiorów danych na pewno się pojawi i myślę, że stanie się wręcz potrzebą rządzących – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Korzec, senior manager system engineering w firmie VMware.

    Dzięki zastosowaniu analizy dużych zbiorów danych możliwe jest dokonanie kompleksowej oceny sytuacji energetycznej państwa.

    Big data zmienia też biznes. Firmy energetyczne – podobnie jak banki czy telekomy – stają się właścicielami ogromnych zbiorów informacji dotyczących swoich klientów, ich zachowań, nawyków czy potrzeb.

    Dlatego w obszarze energetyki niezwykle istotna jest kwestia ochrony danych osobowych. Ich utrata może negatywnie wpływać na wizerunek marki, ostatecznie zapłacą za to zarządy firm, które są odpowiedzialne za te informacje – podkreśla Paweł Korzec.

    Gromadzenie danych pociąga za sobą pewne obowiązki, ale to przede wszystkim duża szansa dla firm. Zaawansowana analiza potrzebna jest m.in. do przewidywania zachowań klientów czy zapobiegania awariom w blokach energetycznych. Przedstawiciel VMware zauważa, że dane na ten temat już są dostępne, a wyzwaniem jest jedynie zastosowanie odpowiednich systemów służących do ich analizy.

    VMware jest częścią dużego systemu Predix oferowanego przez firmę GE. Na tej platformie są już gotowe moduły energetyczne, moduły programowe służące do tego, aby wykorzystywać analitykę big data w kontekście przewidywania awarii i zachowań użytkowników – podkreśla Korzec.

    Odpowiednie oprogramowanie w zakresie analityki hurtowej danych jest już powszechnie dostępne. Jak podkreśla Paweł Korzec, nie są to projekty, które trwają latami, ale maksymalnie 2–3 miesiące.

    Na pewno wszystkie znaczące przedsiębiorstwa już zaczynają wdrażać projekty w zakresie analityki big data, niektóre już je mają. Polskie firmy energetyczne w tej chwili dojrzewają do tego tematu – tłumaczy Paweł Korzec.

    Jak podkreśla, pieniądze z UE na pewno przyczynią się do inwestycji w zaawansowane narzędzia i systemy IT.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.