Newsy

Boom na cydr w Polsce. W tym roku sprzedanych zostanie ok. 10 mln litrów

2014-09-25  |  06:20

Polacy coraz chętniej sięgają po cydr, a jego sprzedaż tego lata znacząco wzrosła. Według prognoz w 2014 r. w Polsce sprzedanych zostanie ok. 10 mln litrów cydru. Producenci i dystrybutorzy lekkiego alkoholu jabłkowego zapowiadają dalsze inwestycje w ten segment.

Przeżywamy prawdziwy boom oraz bardzo szybki rozwój. Oczekujemy nadal dynamicznego wzrostu, ponieważ te 10 mln litrów, które zostaną w tym roku w Polsce sprzedane, to na pewno jest dopiero początek drogi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Robert Ogór, prezes zarządu Grupy Ambra, producenta Cydru Lubelskiego.

Cydr, czyli lekki alkohol jabłkowy, jest znaną i popularną kategorią w krajach Europy Zachodniej czy Ameryce Północnej. Dlatego producenci w Polsce liczą, że wzrosty osiągane w tegorocznym sezonie letnim to zapowiedź dalszego dynamicznego rozwoju. Cydr Lubelski w ciągu nieco ponad roku obecności w sprzedaży zdobył ok. 50 proc. udziałów w rynku.

Mijające lato było bardzo udane i jesteśmy po nim pełni optymizmu, mimo że nie mogliśmy dostarczyć cydru do wszystkich sklepów w Polsce – zauważa Robert Ogór. – Będziemy dalej korzystać ze wzrostu tej kategorii w Polsce i będzie on w pewnym stopniu kierował naszymi działaniami.

Jak podkreśla, to Cydr Lubelski ma największy potencjał spośród produktów spółki.

Tam będziemy też koncentrować nasze inwestycje, również inwestycje w produkcję. Aczkolwiek plan inwestycyjny i wydatki inwestycyjne na bieżący rok obrotowy znacząco nie przewyższają wydatków w roku 2013-2014 – to będzie około 14 mln zł, czyli plus minus na poziomie odtworzeniowym – dodaje Ogór.

Branża winiarska liczy na wsparcie w promocji cydru wśród polskich konsumentów (m.in. zniesienie akcyzy i zakazu reklamy tych produktów). Jak podkreślają jej przedstawiciele, zwiększenie konsumpcji alkoholu jabłkowego pomogłoby zagospodarować część nadwyżki tych owoców, jaka zostaje w kraju na skutek rosyjskiego embarga. Z danych, na jakie powołuje się Polska Rada Winiarstwa, wynika, że w ciągu następnych 5 lat rynek cydrów osiągnie wartość 2,5 proc. rynku piwa (ok. 90 mln litrów). To mogłoby dać możliwość zagospodarowania 100 tys. ton jabłek.

Grupa Ambra chce wdrażać nowe produkty. Teraz wprowadza na rynek pod marką CIN&CIN nowość wśród win musujących: prosecco.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.