Mówi: | Sebastian Maśka |
Funkcja: | współzałożyciel i prezes |
Firma: | Versum |
Brak czasu dużym obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców. Mobilne narzędzia pomagają im sobie z tym radzić
Sektor MŚP stanowi o sile krajowej gospodarki, generując znaczny procent PKB i zatrudniając ponad 4 mln pracowników. Obok barier administracyjnych czy finansowych, dużym utrudnieniem dla właścicieli mikro, małych i średnich firm jest brak czasu, dlatego coraz częściej szukają oni narzędzi do optymalizacji swojej pracy. Chętnie wykorzystują social media czy nowoczesne aplikacje w prowadzeniu biznesu.
Według GUS w ubiegłym roku działało w Polsce 2,1 mln przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób. Łącznie w mikro-, małych i średnich firmach pracuje 4,1 mln pracowników.
– Małe biznesy stają się świadome tego, że rynek jest coraz bardziej konkurencyjny. Przechodzimy od rynku, na którym wystarczyło być dobrym wykonawcą usług czy dobrym producentem, do modelu, w którym trzeba dodatkowo umieć swój produkt sprzedać i promować – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Maśka, współzałożyciel i prezes Versum.
Jak ocenia, jedną z głównych bolączek dla właścicieli mikro-, małych i średnich firm jest obecnie brak czasu. Potwierdza to tegoroczne „Badanie Polskiej Mikroprzedsiębiorczości”, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie inFakt, z którego wynika, że 26 proc. przedsiębiorców uznaje brak wolnego czasu za jedno z głównych obciążeń w swojej działalności. Dlatego właśnie firmy z sektora MŚP poszukują narzędzi do automatyzacji i optymalizacji swojej pracy.
Nowe technologie i narzędzia, takie jak modele software as a service czy wynajem długo- i krótkoterminowy, wcześniej zarezerwowane dla dużych firm, teraz są już także powszechnie dostępne dla tych małych i średnich, co ułatwia im funkcjonowanie na rynku i podnosi konkurencyjność. MŚP wciąż jednak ma problem z wykorzystaniem ich na szeroką skalę. Przykładowo, z danych GUS wynika, że w Polsce tylko 11,5 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje rozwiązania chmurowe, z czego jedną trzecią (ok. 37 proc.) stanowią duże firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników. Z kolei raport GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 roku” pokazuje, że choć dostęp do internetu szerokopasmowego ma już 95 proc. polskich firm, to tylko 2/3 ma internet mobilny.
– Na pewno rynek przechodzi w kierunku mobilności. Mały biznes będzie chciał zarządzać swoją działalnością przez telefon komórkowy i to już się dzieje. Wykorzystywanych jest coraz więcej aplikacji. Dzięki internetowi i social mediom mały biznes jest w stanie rozpropagować swoje usługi czy produkty bardzo szeroko, i to bez dodatkowego wsparcia marketingowego i PR-owego. Sektor MŚP w Polsce w coraz większym stopniu rozumie, że nie trzeba wszystkiego posiadać, można share’ować. Ekonomia współdzielenia to jest trend, który będzie zyskiwał na popularności – mówi Sebastian Maśka.
Stworzone przez Versum oprogramowanie jest przykładem technologii skierowanej do MŚP, która ma optymalizować czas i pracę przedsiębiorstwa. Narzędzie jest skierowane do firm z branży hair & beauty, salonów fryzjerskich, gabinetów SPA itp. Pozwala kompleksowo zarządzać salonem, wizytami, rezerwacjami czy magazynem. W aplikacji można notować terminy wizyt wraz z rodzajem usługi i wszystkimi szczegółami, włącznie z informacjami o kliencie, jego upodobaniach, uczuleniach, dacie urodzin. Wszystkie wpisy synchronizują się z wirtualnym terminarzem. Aplikacja ma też powiadomienia SMS, umożliwia przygotowywanie raportów i statystyk dotyczących działalności firmy i efektywności pracowników. W tej chwili z oprogramowania w 6 wersjach językowych korzysta już ponad 37 tys. specjalistów z branży hair & beauty w blisko 100 krajach na świecie.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-19: Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-02-29: Szybko wyprzedawane mieszkania dużym problemem dla nabywców. Nowa aplikacja pomoże im śledzić na bieżąco ogłoszenia z portali
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.