Mówi: | Bartłomiej Wnęk |
Funkcja: | dyrektor ds. operacyjnych |
Firma: | DHL Parcel Polska |
Branża kurierska stawia na pojazdy elektryczne. Coraz częściej wymagają tego jej klienci
Czynnik ekonomiczny, wymogi klientów – zarówno instytucjonalnych, jak i indywidualnych – oraz przede wszystkim rosnąca świadomość firm logistycznych w kwestii ich wpływu na środowisko sprawiają, że branża w coraz większym stopniu stawia na ekologię i elektromobilność – mówią eksperci DHL Parcel Polska. Elektryczne pojazdy pozwalają zarówno zminimalizować emisję CO2, jak i zredukować koszty transportu oraz uniezależnić się od wahań cen na rynku paliw. W I kwartale tego roku zarejestrowano w Polsce o 60 proc. więcej takich pojazdów, przy czym zdecydowaną większość stanowią samochody flotowe.
– Samochody elektryczne to przyszłość logistyki – nie tylko miejskiej, ale od miast warto zacząć, bo dziś ponad połowa ludności świata żyje właśnie w miastach, cierpiąc z powodu czynników takich jak nadmierny hałas czy emisja dwutlenku węgla. Na to nakłada się duże zagęszczenie pojazdów na kilometr kwadratowy. Dlatego zmiany warto zacząć właśnie od miast – szczególnie jeśli chodzi o auta kompaktowe, żeby później te same rozwiązania implementować na terenach pozamiejskich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartłomiej Wnęk, dyrektor ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.
Według ONZ w miastach zamieszkuje dziś 3,5 mld ludzi, czyli połowa globalnej populacji. Ta do 2050 roku wzrośnie już do 9,6 mld, a w miastach będzie zamieszkiwać już 6 na 10 osób. Miasta, które stanowią zaledwie 3 proc. powierzchni planety, odpowiadają za 60–80 proc. całkowitego zużycia energii i 75 proc. emisji dwutlenku węgla. ONZ podaje też, że obecnie połowa światowej populacji oddycha powietrzem, które jest 2,5 razy bardziej zanieczyszczone niż normy dopuszczalne przez Światową Organizację Zdrowia.
Samochody elektryczne – zwłaszcza w kompaktowym wydawaniu – wymienia się jako jedną z odpowiedzi na szybką urbanizację i związane z nią wyzwania, takie jak korki i zbyt duża liczba pojazdów, hałas, zanieczyszczenie powietrza i smog. Rozwój elektromobilności jest trendem, na który stawia większość koncernów motoryzacyjnych i rządy państw, w tym również Polska. W stronę elektromobilności zwracają się również firmy logistyczne.
– Branża logistyczna będzie częściej inwestować w tego typu rozwiązania. Poza korzyściami środowiskowymi, mają one również duże znaczenie z punktu widzenia ekonomicznego. Dzięki zastosowaniu pojazdów o napędzie elektrycznym jesteśmy w stanie znacząco redukować koszty związane z transportem oraz uniezależnić się od wahań cen na rynku paliw kopalnych – podkreśla Bartłomiej Wnęk. – W porównaniu z silnikami spalinowymi, napędy elektryczne mają trzykrotnie lepszą wydajność, co oznacza, że produkowana energia jest wykorzystywana o wiele skuteczniej. Wreszcie, wolniej się zużywają i nie wymagają tak częstej konserwacji.
– Statystyki pokazują, że rośnie liczba samochodów elektrycznych rejestrowanych w Polsce. W pierwszym kwartale tego roku zarejestrowano ich o 60 proc. więcej niż w ubiegłym, przy czym ok. 98 proc. z nich stanowią pojazdy flotowe. To wskazuje na wyraźny ekotrend w logistyce, który będzie decydował o przyszłości tego biznesu.
Jak podkreśla, przewagą samochodów o napędzie elektrycznym jest również to, że są one w zasadzie bezgłośne, więc ich upowszechnienie może w znacznym stopniu zredukować miejski hałas i zwiększyć komfort pracy kurierów, istotny podczas długotrwałego prowadzenia pojazdu. Ponadto, elektryki mogą korzystać z buspasów, upłynniając ruch i pozwalając docierać w miejsca na co dzień niedostępne dla samochodów z tradycyjnym napędem, jak choćby warszawskie Stare Miasto.
– Coraz częściej nasi klienci oczekują, że będziemy posiadali w swojej ofercie usługi przyjazne środowisku. Wynika to z faktu, że rośnie świadomość społeczeństwa dotycząca ochrony środowiska, klientom zależy, aby produkty, z których korzystają, były ekologiczne – mówi dyrektor ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.
DHL Parcel testuje samochody elektryczne. Firma przeprowadziła już testy z markami Volkswagen, Mercedes-Benz i Nissan. Obecnie sprawdza możliwości kompaktowych minipojazdów.
– Testujemy różnego rodzaju środki transportu, począwszy od rowerów i samochodów elektrycznych po specjalne wózki akumulatorowe – mówi Bartłomiej Wnęk. - Spółka Streetscooter, należąca do Deutsche Post DHL, produkuje również własne pojazdy elektryczne. W tej chwili już 9000 takich samochodów jeździ w Niemczech.
DHL Parcel – jako część grupy DPDHL, realizuje globalny program ochrony środowiska GoGreen i strategię „Misja 2050: Zero Emisji”. Przewiduje ona, że do 2050 roku firma ograniczy emisję CO2 w swoich procesach logistycznych do zera.
– Strategię przewidzianą do 2050 roku realizujemy poprzez szereg działań, m.in. odpowiedni sposób załadunku, dzięki któremu wypuszczamy na drogi mniej transportów. Poza tym korzystamy z zaawansowanych narzędzi planistycznych – zarówno jeśli chodzi o kształt sieci, jak i trasy kurierskie. Dzięki temu redukujemy liczbę kilometrów przejeżdżanych codziennie przez naszych kurierów. W tym roku kończymy też wymianę floty wózków widłowych. Będziemy korzystać już wyłącznie z wózków o napędzie elektrycznym – mówi Bartłomiej Wnęk.
Obok wymiany floty, DHL Parcel angażuje się też w akcję ratowania pszczół i na terenie głównej siedziby prowadzi miejską pasiekę, złożoną z 5 uli. W ramach działań proekologicznych, firma co roku sadzi również drzewa ze swoim pracownikami
Czytaj także
- 2024-05-07: Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-05-07: Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych
Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia zakresu przypadających do rozstrzygnięcia spraw, w których orzeczenia nie wymagają kompetencji sądów. Niepotrzebna jest też procedura gospodarcza.
Transport
Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.
Ochrona środowiska
Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.