Newsy

Branża modowa stawia na franczyzę. Większą popularnością ten format cieszy się tylko w sektorach gastronomicznym i spożywczym

2016-06-30  |  06:35
Mówi:Agnieszka Podsiadła
Funkcja:menadżer ds. ekspansji
Firma:PBH SA, marka Quiosque
  • MP4
  • Franczyza jest głównym formatem rozwoju branży gastronomicznej i spożywczej. Do tych dwóch gałęzi dołączył również sektor odzieżowy. Taka forma współpracy ogranicza ryzyko finansowe po stronie franczyzobiorcy i ułatwia mu prowadzenie biznesu. Na franczyzę stawia m.in. marka Quiosque. Sieć liczy dziś blisko 130 sklepów, z czego około 60 proc. prowadzonych jest w tej formule.

    Branża odzieżowa to bardzo prężnie rozwijająca się część gospodarki, ulega ona zarówno dużym wpływom pogody, jak i trendom modowym. Dlatego też właściciele sklepów odzieżowych muszą być bardzo czujni i przewidujący, żeby móc szybko i elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby klienta – mówi Aleksandra Podsiadła, menadżer ds. ekspansji w firmie Quiosque. – Jest ona trzecią po gastronomii i branży spożywczej pod względem liczebności systemów franczyzowych.

    Sukces w handlu odzieżą zależy w dużej mierze od umiejętnego zarządzania towarem – nie tylko na sklepowych półkach, lecz także w magazynach. Koszty związane z przechowywaniem niesprzedanych kolekcji mogą być dla przedsiębiorcy dużym obciążeniem. Jak podkreśla Aleksandra Podsiadła, jedną z głównych korzyści dla franczyzobiorców Quiosque jest to, że nie ponoszą kosztów niesprzedanego towaru.

    To my przejmujemy od przedsiębiorcy kluczowe problemy, z którymi mógłby się borykać, prowadząc własny biznes. Taka forma współpracy na pewno minimalizuje ryzyko finansowe – mówi Podsiadła.

    W sieci Quiosque około 60 proc. sklepów prowadzą franczyzobiorcy. W ubiegłym roku sieć powiększyła się o 19 salonów w całym kraju. Średni koszt związany z adaptacją metra kwadratowego salonu uzależniony jest od stanu lokalu i waha się od 1,5 tys. do 2,5 tys. netto. Optymalna powierzchnia lokalu na sklep to między 100 a 120 mkw. Powinien on znajdować się w mieście powyżej 50 tys. mieszkańców.

    Franczyzobiorca może liczyć na naszą pomoc na każdym etapie inwestycji, rozpoczynając od wyszukiwania lokalizacji, poprzez negocjacje z centrum handlowym, jeśli oczywiście taka potrzeba istnieje, pozyskanie projektu architektonicznego i wszelkich zezwoleń budowlanych, aż po szkolenia pracowników czy realizację otwarcia – wymienia manager ds. ekspansji w firmie Quiosque.

    Marka wspiera też swoich franczyzobiorców marketingowo. Każdy z nich może liczyć na organizowane centralnie promocje, o których informacje są regularnie umieszczane w mediach. Sieć od kilku sezonów współpracuje ze znanymi ze świata mediów kobietami: Dorotą Gardias, Anną Wendzikowską, Agnieszką Hyży, Anitą Sokołowską i Tamarą Arciuch. Quiosque wspiera przedsiębiorców także w zakresie bieżącej analizy wyników sprzedaży.

    Mogą oni liczyć również na wsparcie dotyczące stałego zabezpieczenia towarowego, które jest możliwe przede wszystkim ze względu na to, że przeważająca część naszych kolekcji produkowana jest w Polsce – podkreśla Aleksandra Podsiadła.

    W tym roku planowane jest otwarcie co najmniej 15 salonów, z czego połowa to będą sklepy franczyzowe.

    Potencjał naszej sieci oceniamy na około 160 salonów, oczywiście będziemy realizować ten plan sukcesywnie – mówi Aleksandra Podsiadła.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.