Newsy

Branża paliwowa w nadchodzącym roku zarobi więcej niż w poprzednich

2013-12-09  |  06:15
Mówi:Grzegorz Maziak
Funkcja:analityk rynku paliw
Firma:E-petrol.pl
  • MP4
  • Ubiegły rok i pierwsza połowa tego roku były dla branży paliwowej wyjątkowo trudne. Przyczynił się do tego rozrost szarej strefy, niskie marże i zapaść w branży budowlanej. Nadzieję na stopniową poprawę sytuacji daje zmiana przepisów, ożywienie gospodarcze i nadchodzące unijne fundusze.

     – Mogą one rozruszać gospodarkę, w tym też budownictwo, a to jest ważny odbiorca paliw. Spodziewamy się, że 2014 rok powinien być dla branży lepszy niż lata poprzednie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Maziak, analityk rynku paliw e-petrol.pl.

    W minionym roku i przez pierwsze miesiące bieżącego marże były wyjątkowo niskie i zbliżały się do zera. Małe stacje skupione w Polskiej Izbie Paliw Płynnych (PIPP) oskarżały największe koncerny paliwowe o zaniżanie marż, co miało grozić ich przetrwaniu na rynku. A najwięksi gracze tłumaczyli, że chcą pobudzić konsumpcję paliw, która spadła z powodu spowolnienia gospodarczego. Z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wynika, że w pierwszych dziewięciu miesiącach roku spadła o 4 proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku, do 16,8 mln ton.

     – Stacje odczuły spadek w zeszłym roku, druga połowa tego roku nie wygląda źle. Z naszych obliczeń wynika, że sprzedaż powinna być na satysfakcjonującym dla sprzedawców paliw poziomie. Nie ma jednak wątpliwości, że na sprzedaży paliw dzisiaj nie zarabia się dużo, więc obiekty muszą być wielofunkcyjne: posiadać sklep, myjnię i dodatkowe usługi, które pomagają w tych trudnych czasach przetrwać – tłumaczy Grzegorz Maziak.

    W opinii przedstawicieli branży decydujący wpływ na spadek wielkości legalnego obrotu paliwami ma szara strefa. Według szacunków budżet miał stracić w minionym roku około 3 mld zł.

     – Cała branża paliwowa od dłuższego czasu zmaga się z problemem szarej strefy, która przez niektóre organizacje branżowe jest oceniana nawet na około 10 proc. rynku paliwowego w Polsce. To poważny problem uszczuplenia dla budżetu, ale też trudna konkurencja dla legalnie funkcjonujących podmiotów – podkreśla Grzegorz Maziak.  

    Sytuację ma poprawić nowelizacja ustawy o VAT obowiązująca od początku października. Wprowadziła m.in. instytucję tzw. odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w podatku VAT sprzedawcy, m.in. w handlu paliwami.

     – Ma to pomóc ograniczyć nadużycia podatkowe w handlu paliwami. Jest więc szansa i nadzieja na to, że sytuacja branży paliwowej poprawi się – przekonuje ekspert. – W nowelizacji pojawił się mechanizm kaucji gwarancyjnej, czyli tzw. "biała lista" publikowana przez Ministerstwo Finansów. To, że znajdą się w niej dane podmioty, ma gwarantować, że działają legalnie, odprowadzają podatki. Inne rozwiązanie to skrócenie okresu rozliczeniowego podatku VAT do jednego miesiąca w przypadku branży paliwowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.