Newsy

Budimex chce budować elektrownię atomową

2012-11-02  |  06:50
Mówi:Dariusz Blocher
Funkcja:Prezes
Firma:Budimex
  • MP4

    Budimex, jedna z największych firm budowlanych w kraju, zamierza mocniej wejść w sektor energetyczny. Nie odpuszcza branży drogowej, ale tu inwestycje spowalniają, za to pojawiają się bardziej lukratywne kontrakty w energetyce. Największa z nich – budowa pierwszej elektrowni jądrowej – również znajduje się w kręgu zainteresowania spółki, która już dziś przygotowuje się do tego projektu.

     – Jeśli rzeczywiście ten projekt wejdzie w życie, to chcielibyśmy w jakimś zakresie w nim partycypować. Jesteśmy na specjalnej liście podmiotów, które są informowane o tym, co się dzieje z energetyką, czyli mamy wszystkie dopuszczenia, certyfikaty. Rozmawialiśmy też z niektórymi partnerami – zdradza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – Oczywiście taka firma, jak Budimex czy inne firmy budowlane będą tylko dodatkiem, bo tutaj decydują dostawcy technologii atomowej.

    A dostawcy szukają w Polsce firm, które wesprą budowę elektrowni atomowej. Francuska Areva organizuje Supplier Day – cykliczne spotkania z przedsiębiorcami, zainteresowanymi udziałem w projekcie budowy siłowni jądrowej. Na początku października podpisała porozumienie o współpracy z polską firmą inżynieryjną Energoprojekt. Ma już doświadczenie współpracy z polskimi wykonawcami, ponieważ przy budowie OL3 – elektrowni jądrowej w Finlandii – zatrudnionych jest 25 polskich firm.

     – To stanowi solidną podstawę do realizacji znacznej części prac również w zakresie siłowni jądrowej w Polsce – mówi Magdalena Szlaz z biura prasowego Areva Polska.

    Także GE Hitachi, przymierzające się do wystartowania w przetargu na dostawcę technologii, podkreśla znaczenie polskich partnerów przy realizacji tego projektu.

     – Istotne jest dla nas zaangażowanie jak największej liczby polskich partnerów w tym projekcie, by mieć pewność, że będzie to polska elektrownia – zbudowana przez Polaków i dla Polaków. Dlatego już podpisaliśmy szereg umów o współpracy z polskimi firmami, m.in. Energoprojekt Warszawa, Stocznia Gdańsk, Rafako – informuje Christopher White z GE Hitachi.

    Do tego grona chce dołączyć Budimex, który ma doświadczenie w tej branży – jeszcze w latach 70. uczestniczył w budowie elektrowni w Libii. Na koncie ma też inwestycje energetyczne w Kozienicach czy Bełchatowie.

     – Jeżeli chodzi o energetykę zdobyliśmy pierwszy kontrakt wspólnie z naszym partnerem na spalarnię śmieci – dodaje prezes Budimeksu. – Jego wartość opiewa na ponad 300 mln zł i zostanie zrealizowany w Białymstoku. Zakład będzie mógł spalać około 150 tys. ton śmieci rocznie. Mamy 40 miesięcy na wykonanie.

    Dodaje, że umowa została podpisana miesiąc temu. Konsorcjum, w którym Budimex jest liderem, przedstawiło już koncepcję projektową, która została wstępnie zaakceptowana i rozpoczynają się prace projektowe. Budowa powinna ruszyć pod koniec przyszłego roku .

     – To nie jest taka stricte elektrownia, ale jednak, bo wytwarza trochę megawatów energii. Przygotowujemy też ofertę na blok w Turowie, z partnerem Hitachi Power Europe, który jest liderem. Czyli chcemy w ten sektor wejść – deklaruje Dariusz Blocher.

    Coraz większe zaangażowanie w sektor energetyczny nie oznacza, że branża drogowa przestaje być perspektywiczna. Nawet biorąc pod uwagę ostanie upadłości firm budowlanych i perturbacje na tym rynku.

     –  Dalej potrzebujemy dróg, tak samo jak elektrownię, przecież widzimy po czym jeździmy. Bliższa perspektywa to jest energetyka, bo już teraz te przetargi się toczą. A w sektorze dróg czekamy po prostu na nowe fundusze, które zapowiedział premier i minister transportu i które prawdopodobnie też przyspieszą realizację tych kontraktów. Perspektywa jest dokładnie taka sama, bo i tu, i tu, Polska potrzebuje zmian. Tyle że szybciej będą realizowane kontrakty energetyczne, bo są w trakcie procesów przetargowych – wyjaśnia Dariusz Blocher.

    Trwają przygotowania do ogłoszenie przetargu na budowę pierwszej polskiej elektrowni atomowej o mocy 3 tys. MW. Szacuje się, że jej koszt budowy wyniesie ok. 50 mld zł.

    Zanim elektrownia zostanie wybudowana w sektorze energetycznym mają posypać się inne kontrakty. Zgodnie z zapowiedziami ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego w 2013 roku w ramach programu „Inwestycje Polskie" będą realizowane duże projekty energetyczne, w oparciu o węgiel i gaz. Rząd zamierza też dofinansować budowę nowej infrastruktury gazowej: przesyłowej i magazynowej. Na program zostanie przeznaczonych 40 mld zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.