Newsy

Centralny system wymiany informacji przyspieszy proces zmiany sprzedawcy energii

2015-06-30  |  06:50
Mówi:Wojciech Tabiś
Firma:dyrektor biura Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej
  • MP4
  • Powstaje centralny system wymiany informacji między operatorami systemów dystrybucyjnych (OSD) a spółkami obrotu energią elektryczną. Ma on m.in. przyspieszyć proces zmiany sprzedawcy energii elektrycznej przez odbiorców, którzy skorzystają z tego prawa. W systemie następują również inne drobne, ale ważne zmiany – m.in. wdrażany jest automatyczny odczyt zużytej energii.

    Aby usprawnić zarówno odbiorcom zmianę sprzedawcy energii, jak i spółkom obrotu przyspieszenie tej zmiany i przekazywanie pełnej informacji pomiarowej, tworzymy obecnie centralny system wymiany informacji. Poprzez ten system dane ze wszystkich punktów pomiarowych będą przekazywane do spółek obrotu energią elektryczną – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Tabiś, dyrektor biura Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej.

    Jak tłumaczy Wojciech Tabiś, obecnie wymiana informacji między operatorami a spółkami obrotu, czyli sprzedawcami energii elektrycznej, następuje w formie papierowej poprzez 5 różnych platform. Do tego klienci decydują się na zmianę najczęściej pod koniec roku, co powoduje spiętrzenie liczby spraw w tym okresie i wydłuża czas ich przetwarzania. System informatyczny, który tworzy pięciu OSD zrzeszonych w PTPiREE, ma być oparty na europejskich standardach (zgodny z systemem ebIX) i m.in. przyspieszy proces zmiany sprzedawcy.

    Na rynku trwa też proces wdrażania inteligentnych liczników zużycia energii elektrycznej. Takie urządzenia umożliwiają przesyłanie danych o zużytej energii do spółek dystrybutorskich, co również usprawnia proces wystawiania rachunków.

    Każdy odbiorca chciałby być właściwie rozliczany za zużytą energię elektryczną. Chcielibyśmy również płacić należności adekwatnie do poziomu zużycia – zaznacza Wojciech Tabiś.

    Przy licznikach starego typu klienci indywidualni są rozliczani na podstawie prognoz zużycia energii, a faktyczny odczyt odbywa się zwykle raz na pół roku. Jedynie odbiorcy przemysłowi mogą liczyć na odczyt na bieżąco.

    Wojciech Tabiś zwraca uwagę na to, że zmiany następują także pod względem fakturowania za zużycie i dystrybucję energii elektrycznej. Po rozdzieleniu tych dwóch segmentów (obrót jest zliberalizowany, dystrybucja regulowana) odbiorcy mogą otrzymywać jedną lub dwie faktury. Zmiany w administracji i prawie regulującym płatności nadążają za liberalizacją przepisów dotyczących sprzedaży energii elektrycznej – podkreśla dyrektor biura PTPiREE.

    Staramy się ułatwić naszym odbiorcom korzystanie z usług spółek dystrybucyjnych, a także korzystanie z możliwości wyboru sprzedawcy energii elektrycznej, tak aby ta część spraw administracyjnych, spraw umownych, spraw faktur była zintegrowana. Dlatego oferujemy, zgodnie zresztą z uzgodnieniami Urzędu Regulacji Energetyki, tzw. umowy kompleksowe – mówi Wojciech Tabiś.

    Zgodnie z umową kompleksową faktura jest wystawiana przez spółki obrotu energią elektryczną, czyli sprzedawców energii. To oni biorą na siebie odpowiedzialność za ściągnięcie opłat od klientów i przekazanie odpowiedniej części firmom dystrybuującym energię.

    Taki model wymaga jednak zabezpieczeń, które chronią interesy firm dystrybucyjnych.

    Ponieważ jest bardzo dużo spółek obrotu o różnym statusie finansowym dążymy do tego, żeby te należności dla spółek sieciowych [dystrybucyjnych – red.] były w jakiś sposób zabezpieczone. Gwarancje są taką formą zabezpieczenia – wyjaśnia Wojciech Tabiś.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.