Mówi: | Kuba Karliński |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Wealth Solutions Inwestycje Ziemskie |
Ceny gruntów pójdą w górę. Dzięki rozwojowi infrastruktury
- Grunty, które są położone w bliskiej okolicy miast do 20-25 km od centrum, są drogie. Na m kw. działki budowlanej trzeba wydać 500-700 zł lub więcej. Wystarczy spojrzeć na tereny oddalone od Warszawy o kolejne 30 czy 60 km - tam metr kwadratowy działki budowlanej może kosztować 150 - 200 zł. Jeżeli spojrzymy na grunty rolne, to w tej samej lokalizacji grunt rolny może być kilkukrotnie tańszy. Może on kosztować 20-30 zł za metr kwadratowy - zapewnia Kuba Karliński, prezes Wealth Solutions Inwestycje Ziemskie.
Jednocześnie dodaje, że w najbliższych latach dysproporcje cenowe spowodowane odległością od metropolii będą się zmniejszać. Wraz z rozbudową dróg i połączeń kolejowych drożeć będą grunty położone ponad 30 km od miasta, tym samym wymuszając spadek cen w jego bezpośrednim sąsiedztwie. A to może również oznaczać, że tańsze będą działki w miastach, których ceny są ściśle powiązane z rynkiem mieszkaniowym.
- Jeżeli chodzi o ceny gruntów na terenie miast, szczególnie metropolii wojewódzkich one są wysokie i będą jeszcze rosły. Możemy tutaj mówić ewentualnie o jakiś niedużych korektach - zaznacza Karliński.
Niewątpliwie do przeprowadzki poza miasto przekonuje skracający się czas dojazdu, choć niekoniecznie samochodem.- Mamy dzisiaj w Warszawie dosyć wysoki wskaźnik samochodów na 1000 mieszkańców, wyższy niż w Berlinie czy Wiedniu, ale powoli zaczynamy przekonywać się do komunikacji zbiorowej. Zarówno tej miejskiej, na terenie administracyjnym Warszawy, jak i na terenach podmiejskich, a więc do usług wykonywanych przez polskie spółki kolejowe - dodaje Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-04-05: Cyfryzacja polskiej energetyki mocno spowolniła. Pilną potrzebą jest wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-01-30: W Polsce musi powstać około 160 nowych lokalizacji ładowania elektryków przy głównych unijnych trasach. O realizację tego celu może być bardzo trudno
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.