Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
Chińczycy wybudują 3 wagony dla PKP Cargo na próbę
Produkcja w Chinach, montaż w Polsce - taki plan ma PKP Cargo na zmianę taboru. Na razie spółka zamówiła 3 wagony, by sprawdzić, czy wyprodukowane w Państwie Środka wagony spełniają europejskie kryteria. - To projekt na potrzeby PKP Cargo i rynku europejskiego - podkreśla Wojciech Balczun, prezes spółki.
Dwa lata temu PKP Cargo razem z chińskim koncernem Jinan Railway Vehicles powołali spółkę celową CNR Cargo Wagon.
- Jej zadaniem było przygotowanie studium wykonalności takiego przedsięwzięcia, żeby produkować wagony w częściach w Chinach i je przywozić do montowni zlokalizowanej w Polsce, w naszym zapleczu - wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.
W pierwszym etapie wagony w całości powstaną w Chinach, bo, jak podkreśla Wojciech Baalczun, nie opłaca się otwierać montowni na trzy wagony.
- Zlecamy naszym partnerom chińskim wyprodukowanie kilku wagonów po to, aby przeprowadzić certyfikację i dopuścić te wagony do użytkowania w Polsce. Takie wagony powinny w ciągu kilku najbliższych miesięcy dotrzeć do Polski, aby mogły być poddane eksploatacji obserwowanej - mówi prezes PKP Cargo.
Współpraca spółki z Chińczykami trwa już od wielu lat. Jak podkreśla Wojciech Balczun, pozyskiwanie chińskich partnerów może być bardzo korzystne dla polskich firm.
- W niektórych miejscach demonizuje się trochę to ryzyko czy zagrożenie związane z wejściem firm chińskich do Europy. Ja bym bardziej to odbierał w kategoriach szansy. Jest to ogromny kraj, najbardziej dynamicznie rozwijająca się gospodarka świata, ogromne inwestycje, ogromna ilość środków finansowych do dyspozycji - wymienia Wojciech Balczun.
W założeniach spółki, CNR Cargo Wagon będzie funkcjonować co najmniej do listopada. Do tego czasu mają zakończyć się testy nowych wagonów w Polsce. Docelowo wyprodukowany w Chinach tabor - 17 wagonów - będzie montowany w szczecińskim zakładzie PKP Cargo.
Czytaj także
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-09-18: Chiny otwarcie dążą do pozycji światowego hegemona. Wykorzystują organizacje międzynarodowe do realizacji tego celu
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
- 2023-08-04: Duże zainteresowanie przewozem psów koleją. W I półroczu br. w pociągach PKP Intercity podróżowało ponad 100 tys. czworonogów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.