Newsy

Co godzinę na świecie dochodzi do ponad 100 nowych cyberataków na firmy. Skala zagrożeń drastycznie rośnie

2015-06-10  |  06:45

Istotnie zwiększyła się liczba i skala cyberzagrożeń. Z raportu Check Point wynika, że w ciągu godziny przeprowadzanych jest 106 ataków na firmy i instytucje za pomocą nieznanego dotąd złośliwego oprogramowania. To 48 razy więcej niż przed rokiem. Większość badanych firm odnotowała w ubiegłym roku incydenty związane z utratą danych.

Po raz trzeci przygotowaliśmy Security Report o zagrożeniach w cyberprzestrzeni. Po tegorocznym raporcie widać, że nastąpiły wzrosty i to niebagatelne – informuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krzysztof Wójtowicz, country manager firmy Check Point Software Technologies w Polsce.

Jak wynika z Security Report 2015, drastycznie rośnie liczba ataków hakerskich z użyciem nieznanego dotąd złośliwego oprogramowania. W ciągu każdej godziny przeprowadzanych jest na świecie 106 różnego rodzaju działań wymierzonych w firmę lub organizację. W stosunku do 2013 roku ich liczba wzrosła 48-krotnie.

W tym roku dominują zdecydowanie ataki APT, czyli ataki kierowane, z wykorzystaniem malware’u, którego sygnatury nie są znane. Czyli dominują zagrożenia, na które jeszcze nie ma szczepionki. Co miesiąc powstają wielkie liczby nowych wirusów, z którymi obecne systemy sobie nie radzą – mówi Wójtowicz.

Cyberprzestępcy coraz częściej korzystają z aplikacji antywirusowych lub działających automatycznie programów typu bot w celu pozyskania poufnych danych. W ubiegłym roku 83 proc. firm padło ofiarą tego rodzaju ataków. Drugim poważnym zagrożeniem są stosowane przez pracowników urządzenia mobilne, do których równie łatwo się włamać, jak do zwykłego komputera. W 2014 roku 42 proc. firm padło ofiarami ataków BYOD (wykorzystujących słabe zabezpieczenie urządzeń mobilnych), które kosztowały je każdorazowo ponad 250 tys. dolarów.

Przed zagrożeniami trzeba chronić się przede wszystkim wielopłaszczyznowo – wskazuje Krzysztof Wójtowicz. – Choć coraz częściej mamy do czynienia z nowymi wirusami, to wcale nie oznacza, że stara technologia, czyli antywirusy czy systemy intrusion prevention, mogą pójść w zapomnienie.

Cyberprzestępcy co godzinę dokonują 12,7 ataków na firmowe aplikacje, jak np. zdalny dostęp administratora (RATs) czy programy przechowania danych. Wiele organizacji jest narażonych na zagrożenia na skutek błędów pracowników. To nie tylko podłączanie do sieci urządzeń mobilnych, lecz także korzystanie z niezabezpieczonych aplikacji. Analitycy Check Point wskazują, że 81 proc. firm zanotowało w ubiegłym roku incydenty utraty danych na skutek wewnętrznych problemów sieci lub braku przestrzegania zasad bezpieczeństwa przez pracowników. To o 41 proc. więcej niż w 2013 roku.

72 proc. firm na świecie uznało poufne dane firmowe za najbardziej wrażliwy i zagrożony ze strony cyberprzestepców element.

Ostatnio podano, że w USA doszło do wycieku 4 mln danych osobowych. Były to informacje dotyczące urzędników, a więc pozyskane zostały w ten sposób także dane, które są klasyfikowane jako ściśle tajne albo tajne. Za tego typu informacje można uzyskać duże pieniądze – tłumaczy country manager firmy Check Point Software Technologies w Polsce.

Najbardziej narażone na ataki są jednak instytucje finansowe.

Jak prognozuje Krzysztof Wójtowicz, z roku na rok skala zagrożeń będzie rosła.

W ubiegłym roku ataki typu DDoS, które zablokowały kilka polskich banków czy stron aukcyjnych, były zrealizowane za pomocą dość skomplikowanych systemów, a teraz tego typu atak można za parę dolarów kupić sobie w sklepach internetowych – twierdzi Wójtowicz. – To pokazuje skalę zagrożenia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.