Newsy

Coraz trudniejsza sytuacja na polskim rynku farmaceutycznymj. Firmy stawiają więc na ekspansję zagraniczną

2013-03-22  |  06:15

Trudna sytuacja na polskim rynku farmaceutycznym, rekordowo niskie marże i ceny leków, sprawiają, że Pelion, który zajmuje się zaopatrywaniem aptek i szpitali w leki, przygotowuje się do ekspansji zagranicznej. Obecny jest już na Litwie, gdzie – podobnie jak w Polsce – zalicza się do liderów dystrybucji farmaceutycznej. Teraz przyszedł czas na inne kraje UE.

Nie mamy tutaj priorytetów. Będziemy się starali odszukać najlepsze lokalizacje na kolejną naszą inwestycję – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Szwajcowski, prezes Pelion. – Dzięki temu, że Polska jest w Unii Europejskiej będzie nam dużo prościej.

1 stycznia br. po raz drugi obniżono marżę na leki refundowane w obrocie hurtowym. Teraz wynosi 6 proc., podczas gdy próg rentowności sprzedaży leków refundowanych to 6,6 proc. A na przyszły rok zaplanowana jest jeszcze jedna obniżka marży. Jak przekonują władze spółki, przy tak niskiej rentowności wykluczone są nowe inwestycje i tworzenie nowych miejsc pracy.

Ubiegły rok był dla spółki wyjątkowo trudny.

 Sprzedaż udało nam się utrzymać, co jest pewnym osiągnięciem, ale na pewno nie daje satysfakcji, dlatego że utrzymanie wyników, a nie ich podwyższenie satysfakcji nam nie daje – podkreśla prezes Pelion.
 
Ubiegły rok, w oczach zarządu spółki był wyjątkowo trudny. Zysk netto spadł o 30 proc., a rentowność netto nie sięga nawet 1 proc.

Negatywnie na rezultaty wpłynął segment sprzedaży detalicznej, na którym od stycznia 2012 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. cen leków refundowanych.

 – Niezwykle dużo straciliśmy w tym segmencie, działamy w tej chwili na marżach, które nie pozwalają nam funkcjonować – przyznaje prezes, dodając jednocześnie, że nie wpływa to pozytywnie również na sytuację klientów. – Marże, które zostały ustalone, są niezwykle niskie w porównaniu z innymi krajami europejskimi. W efekcie tego rola farmaceuty będzie się coraz bardziej sprowadzała do roli sprzedawcy, który musi po prostu szybko sprzedawać leki.

Pelion, czyli dawana Polska Grupa Farmaceutyczna jest jedną z największych w Polsce grup kapitałowych na rynku ochrony zdrowia. Zaopatruje w leki, zarówno apteki otwarte, jak i szpitale. Na rynku obecna jest od 23 lat, systematycznie umacniając swoją pozycję. Od 15 lat spółka notowana jest na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, dzięki czemu ugruntowała swoją pozycję, dziesięciokrotnie zwiększając sprzedaż.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.