Newsy

Coraz więcej firm angażuje się w wolontariat pracowniczy. Projekty społeczne równie ważne jak działania biznesowe

2017-06-23  |  06:44

Działalność CSR przestaje być postrzegana przez przedsiębiorstwa jako tańszy zamiennik marketingu. Jedną z form prospołecznych działań staje się firmowy wolontariat. W Orange Polska, gdzie taki projekt jest prowadzony od przeszło 10 lat, co roku w wolontariacie działa ok. 3,5 tys. pracowników, których czas i zaangażowanie są wyceniane na około milion złotych. Dla firmy to nie tylko wizerunkowa korzyść, lecz także realna inwestycja w zasoby ludzkie.

– Nowoczesna firma funkcjonuje jak normalna społeczność, nastawiona nie tylko na cele biznesowe, lecz także mająca swoje drugie życie w różnych wewnętrznych społecznościach, na przykład społeczności project managerów, którzy lubią dzielić się między sobą wiedzą, albo społeczności ludzi, którzy działają jako wolontariusze – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Kowalski, członek zarządu ds. zasobów ludzkich w Orange Polska.

Nowoczesne firmy skupiają się na prowadzeniu przedsiębiorstwa i celach biznesowych. Równie ważnym elementem strategii stają się działania wynikające ze społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak na razie CSR jest przede wszystkim domeną dużych firm, działających na międzynarodowych rynkach.

Trudno o dane pokazujące skalę zaangażowania polskich firm w działania CSR-owe. Jednak ostatni raport Forum Odpowiedzialnego Biznesu pokazuje, że z roku na rok jest ono coraz większe. Ubiegłoroczna edycja zgromadziła 180 firm i 880 projektów realizowanych w obszarze społecznego zaangażowania biznesu.

Przedsiębiorstwa angażują się najczęściej w projekty dotyczące edukacji, ochrony środowiska, wspierania lokalnych społeczności czy rozwoju swoich pracowników. Jedną z form CSR-u jest wolontariat pracowniczy.

– Wolontariusze to społeczność licząca 3,5 tysiąca osób, skupiona wokół Fundacji. Działania wolontariackie w różnych wymiarach, niekoniecznie związane z pracą którą się wykonuje, to specjalność Orange. Nasi wolontariusze prowadzą lekcje z bezpiecznego internetu. Prowadzimy mnóstwo innych aktywności, na przykład wspieramy kluby sportowe, gdzie nasi pracownicy również spisują się w roli wspomagających trenerów albo organizatorów środowiskowych –mówi Jacek Kowalski.

W środowisku biznesowym największy w Polsce telekom słynie z prospołecznych działań. Jak wynika z ostatniego raportu CSR-owego Orange Polska za 2016 rok, zaangażowanie pracowników to jeden z głównych obszarów działalności prospołecznej w Fundacji Orange. Co roku w firmowy wolontariat angażuje się około 3,5 tys. pracowników grupy. Rok temu ich czas poświęcony na działania w ramach wolontariatu został wyceniony na ponad milion złotych.

– Prowadzimy między innymi dużą akcję o kodowaniu i programowaniu, o zawodach przyszłości, która skierowana jest do blisko 1200 szkół oraz 20 tysięcy uczniów i nauczycieli – mówi Jacek Kowalski.  

W ramach wolontariatu pracownicy Orange mogą się angażować w wybrane przez siebie inicjatywy w całej Polsce. Firma udostępnia im specjalną aplikację, przez którą mogą na bieżąco śledzić i wybierać akcje, w które chcą się włączyć.

– W tej chwili w dobrze rozwiniętych firmach standardem jest, że nie ograniczamy się wyłącznie do wymiaru zawodowego. Firma musi sprzyjać, a bardzo często też bezpośrednio wspomagać tego typu działania, ale gros to dobrze dobrany zespół ludzi, którzy pojawiają się naturalnie, którzy mają ochotę zarażania pomaganiem innych i zostają trendsetterami napędzającymi aktywność. To są ludzie, którzy taką potrzebę czerpią z wewnątrz – mówi Jacek Kowalski.

Jak podaje Fundacja Orange, do końca ubiegłego roku jej wolontariusze przeszkolili ponad 40 tys. dzieci w całej Polsce z zasad bezpieczeństwa w sieci, a w szpitalach pomogli stworzyć 130 Bajkowych Kącików, czyli kolorowych świetlic dla chorych dzieci.

Jacek Kowalski, członek zarządu ds. zasobów ludzkich w Orange Polska, wskazuje, że biznesową działalność firmy i zaangażowanie prospołeczne jej pracowników można bez problemu pogodzić, o ile znajdzie się właściwych ludzi. Dlatego w procesie rekrutacji nowych pracowników firma stawia na ludzi z pasją, szukających nowych wyzwań, dążących do sukcesu nie tylko w pracy, lecz także na innych polach aktywności.

– Mamy mnóstwo takich przykładów – ludzi zarówno rozwijających swoją pasję, jak i działających w wolontariacie, którzy zarażają pasją innych. To trwa już około 10 lat, Fundacja Orange jest aktywna w wielu wymiarach. Sama realizuje programy, ale też finansuje i pomaga środowiskom dookoła nas – mówi Jacek Kowalski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.