Newsy

Coraz więcej firm korzysta z rozwiązań wideokonferencyjnych. Pozwalają oszczędzić czas, pomagają w komunikacji i rekrutacji

2016-09-22  |  06:35

Większa mobilność zatrudnienia i oczekiwania nowego pokolenia na rynku pracy wymuszają rozwój technologii mobilnych. Rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania wideokonferencyjne, które pozwalają oszczędzić czas i koszty w firmach. Mnogość modeli wdrożeń i elastyczne formy zakupu sprawiają, że rozwiązania wideokonferencyjne stają się popularne nie tylko w korporacjach, lecz także w małych i średnich przedsiębiorstwach.

– Rozwiązania wideokonferencyjne dosyć mocno ewoluowały w ostatnich latach. Jeszcze kilka lat temu infrastruktura wideokonferencyjna stanowiła kilka pudełek, teraz jest to przede wszystkim oprogramowanie, które można wdrożyć w środowisku wirtualnym. Firmy mają do wyboru chmurę prywatną, publiczną czy połączenie obu tych modeli i stworzenie hybrydy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Pawlikowski, Ekspert ds. Rozwiązań Wideokonferencyjnych w MCX Telecom.

Firmy coraz częściej poszukują nowych rozwiązań, rośnie popyt na systemy telekomunikacyjne. Większe jest też zapotrzebowanie na systemy wideokonferencyjne wykorzystywane m.in. w procesach rekrutacji, szkoleniach czy rozmowach z klientami i współpracownikami. Jednocześnie to rozwiązania oszczędne. Dla firm, które mają własne środowisko wirtualne, wystarczy sam zakup oprogramowania software. Zachętą dla firm jest mnogość modeli wdrożeń (chmury prywatne, publiczne czy rozwiązania hybrydowe) oraz elastyczne formy zakupu, czyli czasowe subskrypcje licencji czy leasing.

– Dzisiejsze rozwiązania wideokonferencyjne są mocno zintegrowane z platformami Unified Communications, czyli komunikacji zunifikowanej. Tworzą one jednolite środowisko komunikacyjne. To istotne, ponieważ użytkownicy zyskują możliwość połączenia z dowolnego urządzenia oraz miejsca za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne typu tablet czy smartfon, a także bezpośrednio z przeglądarki internetowej – tłumaczy Pawlikowski.

Wideokonferencje pozwalają nie tylko oszczędzić pieniądze (koszt wdrożenia systemu często zwraca się w ciągu roku), lecz także zwiększają wydajność pracy i poprawiają komunikację w przedsiębiorstwie. Zapewnienie zespołom projektowym wysokiej jakości narzędzi komunikacji zwiększa zaś ich efektywność pracy.

– Dużą zmianą przy projektowaniu rozwiązań wideokonferencyjnych było uwzględnienie elementów pracy grupowej. Mam tutaj na myśli czat grupowy czy możliwość dzielenia dokumentów pomiędzy współpracownikami z możliwością ich edycji. Sama obsługa urządzeń jest dużo bardziej intuicyjna niż kiedyś, a ujednolicony interfejs na wszystkich urządzeniach nie wymaga uczenia się obsługi urządzenia od nowa. Przy projektowaniu systemów bierze się również pod uwagę charakter oraz miejsce wykonywanej pracy – ocenia ekspert MCX Telecom.

Jak wskazuje Piotr Pawlikowski, rozwój technologii chmurowych powoduje dużo łatwiejszy dostęp do usług Unified Communications. Obecnie popyt na chmurę rośnie nawet siedmiokrotnie szybciej niż na inne usługi IT (dane IDC). Prognozy mówią, że w 2019 roku wartość rynku usług w chmurze prywatnej i publicznej przekroczy w Polsce 450 mln dol., co będzie stanowić blisko 11 proc. całego rynku usług IT (obecnie to ok. 4 proc.). Co więcej, rośnie zapotrzebowanie nie tyle na same usługi, ile na chmurę jako platformę łączącą rozwiązania IT.

– Na rynku zaczynają dominować osoby z pokolenia Y, które na co dzień korzystają z urządzeń mobilnych, portali społecznościowych, aplikacji typu Snapchat, WhatsApp czy aplikacji oferujących połączenia wideo. To one wymuszają zmiany, gdyż wchodząc na rynek pracy, oczekują zaawansowanego dostępu do usług. Mobilność i praca zdalna także wymuszają rozwój tego rodzaju technologii – przekonuje ekspert.

Wideokonferencje są coraz częściej wykorzystywane w administracji publicznej, aby poprawić organizację czasu pracy czy zapewnić odpowiednią komunikację wewnątrz i na zewnątrz urzędu. Do komunikacji z kryzysowych sytuacjach wideokonferencję wykorzystuje też wojsko i policja.

– Sektor finansowy od lat wykorzystuje rozwiązania wideokonferencyjne do komunikacji wewnątrz organizacji. W ostatnim czasie systemy te są stosowane również w kontaktach z klientami poprzez czat na stronie internetowej firmy. Rozwiązania te wykorzystywane są również w szkolnictwie w procesie nauczania, który łączy tradycyjne metody z edukacją na odległość – mówi Piotr Pawlikowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.