Newsy

Coraz więcej firm docenia rozwiązania chmurowe. Za pięć lat powszechność ich wykorzystania będzie porównywalna do użycia internetu

2016-02-15  |  06:35

Rozwiązania chmurowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jak prognozuje IDC, w ubiegłym roku firmy na całym świecie mogły wydać na ten cel ponad 32 mld dol., o jedną czwartą więcej niż w 2014 roku. Do 2020 roku wydatki będą rosły w tempie średnio 15 proc. i będą stanowiły połowę nakładów firm na IT. Nieprzyjęcie rozwiązań chmurowych będzie w najbliższych latach porównywalne z brakiem obecności w internecie. 

Rynek rozwiązań chmurowych w Polsce zgodnie z ostatnim raportem IDC  wygląda obiecująco. Według ostatnich szacunków w 2014 roku wynosił 130 mln dol., co oznacza wzrost o 35 proc. w porównaniu do 2013 roku. Prognozy na 2015 rok mówią o 160 mln dol., zaś na 2019 rok – już o 450 mln dolarów – mówi agencji Newseria Biznes Patrick Opas, który odpowiada za dywizję chmurową w IBM Polska.

Jak wynika z raportu „IDC Worldwide Quarterly Cloud IT Infrastructure Tracker”, w 2015 roku na chmurową infrastrukturę firmy na świecie mogły wydać ok. 32,6 mld dol., czyli o 24 proc. więcej niż rok wcześniej.

W Polsce wydatki na usługi chmurowe rosną kilkukrotnie szybciej niż na tradycyjne usługi IT. IDC ocenia, że dziś cloud odpowiada za ok. 4 proc. rynku usług IT, a w 2019 będzie to 11 proc.

Jak wskazuje ekspert IBM Polska, rynek cloudowy jest obecnie zdominowany przez chmurę publiczną.

Odpowiada ona za 3/4, zaś chmura prywatna – za 1/4 wszystkich wydatków. Chmurę prywatną dzielimy na SaaS, czyli Software as a Service, które odpowiada za 62 proc. przychodów, następnie PaaS, czyli Platform as a Service (10 proc.) i na IaaS, Infrastructure as a Service (ok. 28 proc.). Widać więc, że zostało to zdominowane przez rozwiązania software’owe – wyjaśnia Opas.

IDC podaje, że na infrastrukturę dla prywatnych chmur przedsiębiorstwa przeznaczą ok. 12 mld dol. (wzrost o 15,8 proc. rdr.), a na zakup technologii związanych z chmurą publiczną – 20,5 mld dol. (wzrost o blisko 30 proc. rdr.).

Trudno jednoznacznie określić, ilu obecnie klientów korzysta z rozwiązań chmurowych, jednak ich liczba rośnie. Pomaga to w usprawnieniu pracy, poprawia również bezpieczeństwo.

Klientów można podzielić na tych, którzy już zainwestowali w IT, oraz tych, którzy kupują taką usługę, żeby móc rozpocząć działalność gospodarczą – wskazuje Patrick Opas. – Według raportu Gartnera wszystkie firmy, które do 2020 roku nie nie będą korzystać z chmury w swojej organizacji, będą porównywalne do firm, które w ogóle nie mają internetu. To trend, który można zaobserwować – przekonuje.

Przyszłością usług cloudowych jest chmura hybrydowa, łącząca chmurę prywatną i publiczną. W ten sposób można wydzielać te elementy, które pozostaną we własnych zasobach (np. dane wrażliwe), i te, które trafią do centrum danych zarządcy chmury.

Możemy się spodziewać bardziej przyjaznego podejścia do korzystania z usług. Więcej będzie rozwiązań hybrydowych, w których już klient korzysta i amortyzuje sprzęt, który kupił, i do tego dołoży chmurę publiczną – analizuje ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.