Newsy

Coraz więcej młodych ludzi wybiera pracę na własny rachunek. Rośnie zapotrzebowanie na narzędzia łączące pracodawców i pracowników

2016-12-15  |  06:30

W odpowiedzi na potrzeby rynku będzie powstawało coraz więcej narzędzi, które będą łączyły pracodawców i pracowników – ocenia Maciej Balsewicz, prezes zarządu bValue.vc. W Polsce spada bezrobocie, jednocześnie ok. 100 tys. miejsc pracy pozostaje nieobsadzonych. W połączeniu z większą liczbą freelancerów wskazuje to na konieczność stworzenia rozwiązań, które pomogą firmom dotrzeć do odpowiednich pracowników.

 Zapotrzebowanie na pracowników jest ogromne. Dlatego rynek pracy w Polsce będzie się coraz bardziej otwierał, to otwarcie będzie bardziej zorganizowane, ale będą też powstawały narzędzia, które będą ułatwiały wiązanie pracodawcy i pracownika. Właśnie takim narzędziem jest Jobsquare – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Maciej Balsewicz, prezes zarządu bValue.vc.

Jobsquare to aplikacja mobilna, która pozwala szybciej i łatwiej znaleźć pracę lub pracownika. Skierowana jest przede wszystkich do młodych ludzi i do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które poprzez ogłoszenia w internecie czy prasie często nie mogły trafić do docelowej grupy kandydatów na pracowników. Zdaniem eksperta tego typu rozwiązania są konieczne, zwłaszcza biorąc pod uwagę zarysowujące się trendy na rynku pracy.

– Bez otwarcia się rynku pracy Polska nie osiągnie spodziewanych wzrostów. W wielu branżach brakuje ludzi do pracy, za mało jest także pracowników napływowych. Wśród młodych ludzi panuje trend w kierunku bycia freelancerem, w to wpisuje się też zakładanie firm, start-upów, bycie niezależnym, prowadzenie kilku projektów jednocześnie, pracowanie dla kilku firm – przekonuje Balsewicz.

Mimo spadającego bezrobocia (8,2 proc. w listopadzie) liczba wolnych miejsc pracy sięga 100 tys. Bez rozwiązań, które pomogą w dotarciu m.in. do pracowników z krajów ościennych, przede wszystkim ze Wschodu, liczba nieobsadzonych stanowisk będzie rosła. Zwłaszcza że młodzi Polacy coraz częściej wybierają pracę na własny rachunek i uniezależnienie się od przełożonego. W przeciwieństwie do starszego pokolenia nie obawiają się inwestycji we własny biznes. Szacuje się, że obecnie w Polsce działa blisko 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Rośnie też liczba start-upów. Z wyliczeń Fundacji StartUp Poland jest ich ok. 2,7 tys.

 W porównaniu do innych krajów brakuje nam tradycji przedsiębiorczości. Niewielu ze starszego pokolenia przejęło wiedzę i biznesowe DNA, niewiele jest firm, które działają od kilku pokoleń. Nadrabiamy to jednak dużą ambicją i zaangażowaniem, chęcią do pracy i wykazywania się. To w tym upatruję dużą przewagę. Na innych rynkach jest to znacznie mniej zauważalne. W krajach zachodnich młodzi ludzie cenią przede wszystkim wygodę i bezpieczeństwo, jakie znajdują w korporacjach – tłumaczy Maciej Balsewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.