Newsy

Coraz niższe marże na leki refundowane. Firmy farmaceutyczne zmuszone do cięcia kosztów

2014-03-24  |  06:35
Mówi:Mariola Belina-Prażmowska
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. rozwoju i relacji inwestorskich
Firma:Pelion SA
  • MP4
  • Obowiązująca w tym roku 5-proc. marża na leki refundowane utrudnia działalność przedsiębiorstwom farmaceutycznym. By uniknąć strat, zmuszone są one do redukcji kosztów. Skala cięć jest poważna. Dla Pelionu, jednego z największych przedsiębiorstw na rynku farmaceutycznym, oznacza ona w tym roku konieczność ograniczenia kosztów o 20 mln zł.

     Wprowadzane od kilku lat stopniowe ograniczanie marż, spowodowało konieczność ograniczania kosztów w latach 20122013. Także w tym roku czeka nas kolejna obniżka kosztów o 20 mln złotych, by, mimo zmniejszonych marż, utrzymać wyniki na niezmienionym poziomie – komentuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariola Belina-Prażmowska, wiceprezes zarządu ds. rozwoju i relacji inwestorskich w firmie Pelion.

    Ustawa refundacyjna, która tak utrudnia życie branży farmaceutycznej, została wprowadzona na początku roku 2012. Jednym z jej skutków było ograniczenie marż na leki refundowane. W roku 2012 marże ustalono na poziomie 7 proc., w 2013 – 6 proc., a w tym roku – 5 proc. Dodatkowym utrudnieniem działalności jest zakaz reklamy aptek. Tracą one na rzecz innych placówek handlowych, jak supermarkety czy stacje benzynowe, które również prowadzą sprzedaż leków bez recepty, a których zakaz reklamy nie dotyczy.

     – W efekcie duża część sprzedaży aptecznej przeniosła się do innych sieci, które mogły wprost reklamować te same produkty sprzedawane dotychczas w aptekach – podkreśla Mariola Belina-Prażmowska.

    W 2012 i 2013 roku Pelion restrukturyzował koszty w segmencie sprzedaży detalicznej i prowadził inne działania, które miały na celu zwiększenie sprzedaży w aptekach.

     – Efekty były widoczne już w 2013 r. Po zakończeniu ubiegłego roku firma wykazała się wysoką zdolnością operacyjną i odnotowaliśmy ponad 9-proc. dynamikę przychodów ze sprzedaży. Grupa zmniejszyła koszty operacyjne w wartościach bezwzględnych o 7 mln zł, wskaźnikowo o około 1 proc. – informuje wiceprezes.

    Podkreśla, że Pelion osiągnął wyższe obroty przy obniżonych kosztach. Dzięki wykorzystaniu istniejących w grupie tarcz podatkowych dynamika zysku netto była wysoka, a osiągnięty wynik netto to 100 mln zł.

     – Wskaźnik rentowności netto na poziomie 1,4 nas nie zadowala – musimy działać w interesie wszystkich, dla dobra pacjenta, dla bezpieczeństwa banków i dobra naszych pracowników. A przy takich wskaźnikach rentowności trudno mówić o satysfakcji – stwierdza Mariola Belina-Prażmowska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.