Newsy

Depresja świąteczna osób po 55. roku życia coraz większym problemem

2011-12-23  |  09:00
Mówi:Prof. Dominika Maison
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Dom Badawczy Maison
  • MP4
  • Magia Bożego Narodzenia towarzyszy nam od wczesnego dzieciństwa. Coraz częściej jednak to dzieci są jedynymi, których święta cieszą. I jedynymi, dla których w przygotowania do świąt wkładamy tyle energii.

    Szczególnie, jeśli w domu nie ma małych dzieci, święta tracą na znaczeniu. Co trzecia osoba po 55. roku życia cierpi na świąteczną depresję. Według prof. Dominiki Maison, prezes Domu Badawczego Maison, w takich przypadkach często mamy do czynienia z tzw. "syndromem opuszczonego gniazda".

    - To są osoby, które miały dzieci, dzieci sobie już poszły, założyły własne rodziny. Często się okazuje, że jest to rok, kiedy to są pierwsze święta bez dzieci, bo dzieci spędzają święta np. z teściami albo są na tyle duże, że mówią, że jadą sobie same na narty czy gdzieś ze znajomymi. Te święta stają się mniej świąteczne i stają się pewnym przełomem - tłumaczy prof. Maison.

    Coraz częściej w świąteczną atmosferę wkradają się negatywne emocje. Grudniowe przygotowania zamieniają się w pogoń za prezentami i przysłowiowym karpiem. Stres często znajduje ujście w kontaktach z bliskimi, z którymi spędzamy kilka, świątecznych dni.

    - W niektórych rodzinach Święta stają się farsą, powodują bardzo dużo napięcia, konfliktów. Ja myślę, że bardzo wiele osób zna sytuację awantury w Wigilię rano przy gotowaniu wody na pierogi czy dekorowaniu stołu. Nie zawsze temu pozytywnemu dniu towarzyszą pozytywne emocje - podkreśla prof. Maison.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.