Mówi: | prof. Alicja Grochowska, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie Bartłomiej Strzałkowski, kierownik Działu Zarządzania Kategoriami i Marketingu Handlowego w Henkel Polska |
Dla Polaków jakość coraz ważniejsza niż cena. Tylko 20 proc. konsumentów to klienci oszczędni
Większość Polaków to wymagający konsumenci, którzy są gotowi zapłacić więcej za produkty lepszej jakości – wynika z badania Shopper Study na zlecenie firmy Henkel. Coraz chętniej kupujemy takie towary, które służą dłużej i lepiej. Tylko 20 proc. stanowią klienci oszczędni, którzy kierują się podczas zakupów głównie ceną. Mamy też coraz większe wymagania wobec sklepów – co do czystości, bogactwa oferty i atmosfery panującej w sklepie.
– Polacy coraz chętniej szukają produktów wartościowych, ale z dobrą proporcją wartości do ceny. Grupa poszukiwaczy wartościowych ofert jest największa, co oznaczałoby, że powoli wychodzimy jako społeczeństwo dojrzewających konsumentów z etapu poszukiwania najtańszych, ale gorszej jakości produktów. Stać nas na trochę więcej – mówi agencji Newseria Biznes prof. Alicja Grochowska, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Ekonomicznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.
Badanie Shopper Study przeprowadzone na zlecenie firmy Henkel pozwala wyodrębnić trzy podstawowe grupy klientów: konsumenci poszukujący wartościowych ofert, konsumenci beztroscy oraz konsumenci oszczędni. Do tej pierwszej grupy – konsumentów poszukujących wartościowych ofert – należy 52 proc. badanych. To o 6 pkt proc. więcej niż w 2010 roku.
– Ta grupa osób bardzo lubi zakupy, ceni różnorodność produktów, bogactwo asortymentu i jest gotowa zapłacić więcej za produkt, który będzie lepszej jakości, który będzie lepiej spełniał ich oczekiwania. To są ludzie, którzy lubią nowości, chętnie poszukują informacji o produktach w internecie, przeglądają ulotki, a także korzystają z gazetek promocyjnych – mówi Bartłomiej Strzałkowski, kierownik Działu Zarządzania Kategoriami i Marketingu Handlowego w Henkel Polska.
Z badania wynika, że 28 proc. respondentów to konsumenci beztroscy. Dla nich najważniejsza jest jakość towaru i komfort zakupów, a cena schodzi na dalszy plan.
– Liczy się dla nich jakość i wygoda w rozumieniu nie tylko produktu, lecz także sklepu i miejsca, w którym dokonują zakupów. Dlatego taki konsument będzie oczekiwał bardzo dobrze zaaranżowanej przestrzeni półkowej sklepu. Cena jest rzeczą drugorzędną, dlatego konsumenci beztroscy będą zwracali mniejszą uwagę na gazetki promocyjne, oferty specjalne, ale też nie będą poszukiwali informacji – tłumaczy Bartłomiej Strzałkowski.
Względy finansowe są z kolei na pierwszym miejscu u konsumentów oszczędnych. Należy do nich co piąty badany.
– Są to konsumenci, którzy przede wszystkim patrzą na cenę, którzy chcą kupić najtańszy produkt i w ich procesie podejmowania decyzji to właśnie cena, a nie jakość jest na pierwszym miejscu. Patrzą na oferty promocyjne, wertują gazetki, szukają informacji właśnie po to, by kupić produkt jak najtaniej, już na etapie planowania samych zakupów – wyjaśnia Bartłomiej Strzałkowski.
Badanie Shopper Study pokazuje, że dla 80 proc. Polaków kluczowym czynnikiem podczas podejmowania decyzji o zakupie jest jakość produktu. Jednocześnie już 66 proc. deklaruje, że chętnie zapłaci więcej, jeśli produkt oferuje lepszą jakość lub działanie. Dla 63% ważna jest szeroka gama produktów do wyboru, a na nowe produkty na półce zwraca uwagę 61 proc. konsumentów.
– W tym badaniu zaskoczeniem dla mnie było zestawienie tego, z jakich sklepów najczęściej korzystają konsumenci, z tym, jakie mają oczekiwania wobec tych sklepów. Oczekiwania wobec sklepów to czystość, przejrzysta aranżacja półek, duży wybór produktów, również produktów premium – mówi prof. Alicja Grochowska.
Polacy robią zakupy często i najczęściej w sposób tradycyjny, ale systematycznie przybywa również klientów sklepów internetowych.
– Należałoby się zastanowić, co zrobić, żeby przekonać większą liczbę konsumentów do kupowania przez internet, zwłaszcza dóbr szybko zbywalnych. Główną przeszkodą w przypadku konsumentów jest to, że nie mogą doświadczyć zmysłowo produktów. Ale jak się okazuje, są na to sposoby. Można tak przedstawić w internecie ofertę, oddziałując na zmysły, że kupujący niemalże będą czuli zapach czy odczuwali konsystencję danego produktu – dodaje prof. Alicja Grochowska.
Firma Henkel realizuje badanie Shopper Study także w innych krajach, w sumie na 20 europejskich rynkach.
Czytaj także
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-26: Duże zapotrzebowanie na usługi środowiskowe dla seniorów. Instytucje wsparcia są gotowe je uruchamiać, ale brakuje kadr
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2024-02-15: Włoska żywność wśród najczęściej podrabianych na świecie. Producenci walczą z tym zjawiskiem za pomocą certyfikacji
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-01-29: MKiŚ pracuje nad rozwiązaniem problemów z wypłatą środków z programu Czyste Powietrze. Odbiorcy mogą stracić zaufanie do niego
- 2024-02-15: Warszawa przygotowuje się do wdrożenia strefy czystego transportu. Mieszkańcy stolicy na starcie będą zwolnieni z jej ograniczeń
- 2024-01-23: Kraków musi poprawić swoje przepisy dotyczące strefy czystego transportu. Będą gotowe pewnie najwcześniej jesienią
- 2024-02-01: Rośnie popularność rynku usług na żądanie. W tym roku największy popyt może być w obszarze budownictwa i organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.
Handel
Mimo utrudnień na drogach Polacy popierają protesty rolników. Ich postulatom towarzyszy jednak szereg mitów
Rolnicy od miesięcy organizują protesty, których głównym przedmiotem jest Europejski Zielony Ład oraz import zboża z Ukrainy. EZŁ stał się – w opinii ekspertów – „chłopcem do bicia”, tymczasem z założenia ma on wyrównać konkurencyjne szanse mniejszych gospodarstw wobec tych produkujących na skalę przemysłową. Mylnie pojmowana jest także konieczność ugorowania części gruntów, a także odchodzenia od pestycydów, które nadużywane, skażają wodę i glebę i szkodzą rolnictwu. Koalicja Żywa Ziemia zwraca uwagę na pokutujące w społeczeństwie przekonania, które są powszechne, a mijają się z prawdą.
Bankowość
Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.