Newsy

Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej

2012-08-01  |  06:55
Mówi:Maciej Witucki
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Orange Polska
  • MP4

    Zapotrzebowanie i popyt na ultraszybki internet dostarczany światłowodami jest. Zainteresowania nie kryje wykonawca. Zielone światło daje nawet państwo. Na drodze do budowy sieci z dostępem do szybkiego internetu staje tylko Komisja Europejska. Jej zdaniem plany budowy światłowodów przez Orange (dawna TP SA) zagrażają uczciwej konkurencji na rynku.

    Rozbudowa sieci światłowodowej to wymóg Unii Europejskiej. Komisja Europejska naciska na poszczególne państwa, by przyspieszyły ten proces, głównie ze względu na możliwości, jakie ultraszybki internet niesie dla europejskiej gospodarki. Komisja zapowiada, że do końca tego roku mają powstać projekty zmian w regulacjach, które ułatwią tego typu inwestycje.

    Urząd Komunikacji Elektronicznej zaproponował Orange, by w ramach testów do marca 2013 roku, powstało nawet 70 tysięcy łączy dostępu w tej technologii (FFTH – czyli gniazdka, przez które płynie internet z prędkością nawet 100 Mbps). 

     – Pomysł pani prezes Magdaleny Gaj jak najbardziej nam się podoba. Teraz rozmawiamy o szczegółach –podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Maciej Witucki.

    Propozycja UKE dotyczy zmian w porozumieniu zawartym między Urzędem a TP SA w 2009 roku dotyczącym inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną. Zgodnie z ustaleniami, TP, a teraz Orange, do końca I kwartału 2013 roku ma wybudować 200 tys. łączy, które zaoferują transfer na poziomie przynajmniej 30 Mbps. Teraz UKE chce, by 1/3 z tych łączy powstała w technologii FTTH.

     – Cel jest bardzo prosty. Po pierwsze pokazanie, jakie jest realne zapotrzebowanie. Zbudujemy kilkadziesiąt tysięcy linii. Zobaczymy, czy klienci w ogóle są w stanie taką usługę kupić i zapłacić za nią. Po drugie, po uruchomieniu linii przygotowanie oferty hurtowej, po to, żeby operatorzy alternatywni mogli z tych linii korzystać – mówi prezes Orange Polska.

    To jednak wymaga od operatora dodatkowych nakładów i zwiększa również koszty dla potencjalnych klientów (nieznane są kalkulacje dotyczące ceny dla odbiorcy indywidualnego w przypadku tego rodzaju sieci).

     – Światłowody to jest temat historycznie trudny. Dziś inwestujemy głównie w technologię hybrydową, czyli zbliżamy światłowody do klienta, a później ostatnie kilkaset metrów to jest miedź i wtedy osiągamy szybkości 40-80 Mbps – wyjaśnia prezes Witucki.

    Niewykluczone, że budowy sieci światłowodowej podejmą się razem Orange i Netia. Obie spółki deklarują, że są tym zainteresowane. Tym bardziej, że zagrożeniem dla rozbudowy sieci mogą być wątpliwości zgłaszane przez Komisję Europejską, czy oddanie projektu w ręce Orange nie narusza przepisów dotyczących konkurencji. KE zagroziła, że zawiesi z tego powodu 1,5 mld euro dotacji na inwestycje w sieci światłowodowe.

    Prezes Orange zapewnia, że obalenie mitu o ponownej monopolizacji rynku będzie również jednym z celów całego projektu.

    O tym, że ten biznes światłowodowy ma ogromną przyszłość może świadczyć fakt, że w Hiszpanii już trwają prace nad rozbudową infrastruktury pozwalającej świadczyć usługi dostępu do szerokopasmowego FTTH. Tam Grupa Orange gotowa jest zainwestować 300 mln euro, by siecią światłowodową połączyć 1,5 mln gospodarstw i firm w największych miastach kraju. Pierwsi klienci przekroczą magiczną szybkość internetu (100 Mbps) już z końcem tego roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.