Mówi: | Krzysztof Szymborski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | BCT Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. |
Dobre perspektywy dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. Szansą są kolej i wsparcie UE
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni czekają dobre lata. Spółka skorzysta na nowej unijnej perspektywie budżetowej, w której porty na skrajach korytarzy transportowych będą odgrywały ważną rolę. BCT przebudowuje terminal kolejowy, bo koleją wyjeżdża ze spółki już niemal połowa towarów, a w najbliższych latach ten odsetek może wzrosnąć.
‒ Polityka unijna w obszarze transportu wyznaczyła korytarze, na których krańcach są porty należące do portów bazowych. To znaczy, że nastąpi koncentracja środków i wysiłków, żeby te korytarze w lepszy sposób obsługiwały europejskie potrzeby transportowe – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. ‒ To jest bieżąca perspektywa, prace nad korytarzami idą i to dosyć szybko.
Szymborski podkreśla, że dzięki unijnej sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T rolą polskich portów jest już nie tylko obsługa towarów z i do Polski, lecz także z innych krajów. Gdańsk i Gdynia leżą na północnym skraju korytarza Bałtyk-Adriatyk, który liczy 2400 kilometrów i dociera m.in. przez Śląsk, Słowację, Czechy i Wiedeń do Bolonii i Rawenny we Włoszech. Odnogi korytarza łączą też m.in. porty w Szczecinie i Świnoujściu.
‒ Naszym zadaniem jest nie tylko obsługa rynku polskiego, lecz także tranzyt na Słowację, o ile będzie zmodernizowane przejście Zwardoń-Skalite, a będzie, bo jest na szlaku korytarza. W pewnej części również tranzyt na Węgry i do Austrii (aż osiągniemy Adriatyk), która również jest w tym szlaku transportowym. W Bolonii jest Interport, olbrzymi, suchy terminal kontenerowy i przeładunkowy – tłumaczy prezes BCT.
Szymborski dodaje, że unijne wsparcie na pewno przyspieszy inwestycje w modernizacje m.in. elektronicznego obrotu dokumentami czy innych aspektów technologicznych i informatycznych. W porcie Gdynia ma się pojawić nowa obrotnica oraz zostanie też pogłębiony tor wodny, co pozwoli na przyjmowanie większych statków i wpłynie na pozycję portu nie tylko w Europie, lecz także na świecie.
Aby w pełni wykorzystać pozycję portu w Gdyni w transeuropejskiej sieci, niezbędne są inwestycje, szczególnie w transport kolejowy, bo jego znaczenie w przewozach międzynarodowych rośnie. Przeładunek kontenerów z i na pociągi jest też bardzo ważny dla BCT. W terminalu w 2013 r. 41 proc. wszystkich ładunków było obsłużonych koleją, to prawie dwukrotnie więcej niż w innych portach.
Szymborski ocenia, że transport kolejowy będzie zyskiwał na znaczeniu z uwagi na postępującą modernizację polskiej sieci. Choć teraz remonty utrudniają przewóz towarów pociągami, za 2-3 lata modernizacja powinna dać efekt w postaci szybszego przejazdu.
Port chce być na to przygotowany, dlatego rozpoczął już modernizację rampy kolejowej. Kontrakt warty ponad 70 mln zł umożliwi m.in. wprowadzanie dłuższych składów na teren terminalu. Prace zakończą się pod koniec pierwszej połowy 2015 r.
‒ Ponieważ rampa kolejowa należy do zarządu portu, postanowił on zainwestować w jej rozbudowę. Będziemy z tego korzystać, dlatego że obroty kolejowe dosyć szybko rosną i zapotrzebowanie na nie wyraźnie wyprzedza inne środki transportu – podkreśla Szymborski. ‒ Na dłuższych dystansach coraz częściej korzysta się z kolei, również wielcy załadowcy, np. polska chemia czy duże firmy, jak IKEA, JYSK, Siemens lub Bosch, chętniej z niej korzystają.
Zarząd portu Gdynia planuje też poprawić dojazd kolejowego do BCT, co zwiększy przepustowość o nawet 40 proc. Te prace zakończą się najwcześniej pod koniec 2016 r. Zakupy sprzętu i poprawę systemów łączności i zarządzania prowadzi też sama spółka BCT.
Czytaj także
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-03-25: Kolej czeka na środki z KPO. Kumulacja nowych zamówień może być jednak problematyczna dla przewoźników i wykonawców
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-03-20: Coraz więcej samorządów chce zakładać spółdzielnie energetyczne. Na ten cel trafi 2 mld zł z funduszy europejskich
- 2024-03-11: Lokalne spółdzielnie energetyczne mogą być rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego. Mają szansę poprawić także sytuację kobiet na rynku pracy
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.