Newsy

Dziś debata u prezydenta. Jutro koniec konsultacji społecznych ws. reformy emerytalnej

2012-03-14  |  06:45
Mówi:Irena Wóycicka
Funkcja:Podsekretarz Stanu
Firma:Kancelaria Prezydenta RP
  • MP4

    W Pałacu Prezydenckim odbędzie się dziś debata na temat podnoszenia wieku emerytalnego. Bronisław Komorowski spotka się z przedstawicielami rządu i ekspertami, by rozmawiać o sposobach przeprowadzenia tej trudnej reformy. Jutro kończą się konsultacje społeczne projektu ustawy.

    Prezydent chce jeszcze raz wysłuchać argumentów za podnoszeniem wieku emerytalnego, ale też chce dyskutować o tym, jak polityka może złagodzić społeczne efekty przeprowadzania reformy.

    Jak podkreśla Irena Wóycicka, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta, Bronisławowi Komorowskiemu zależy, by reforma miała szerokie poparcie w parlamencie i w społeczeństwie.

     - Prezydent uważa, że potrzebny jest szeroki kompromis. I chciałby, aby ten kompromis odpowiadał na dosyć istotne problemy społeczne - mówi Irena Wóycicka.

    W jej opinii są dwa główne obszary, gdzie taki kompromis jest potrzebny. Pierwszą kwestią jest uwzględnienie w systemie emerytalnym czasu spędzanego na opiece nad dzieckiem, osobą niepełnosprawną czy chorym członkiem rodziny.

     - Chodzi zwłaszcza o docenienie i dowartościowanie wszystkich okresów opieki. Wiadomo, że to nie jest w naszym systemie emerytalnym w pełni uwzględniane. To powoduje, że kobiety - bo to zwykle kobiety pełnią te funkcje opiekuńcze - nie zbierają za te okresy składek i mają gorsze emerytury. Chodzi o to, aby opieka była traktowana równorzędnie do pracy - wyjaśnia podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta.

    Drugim obszarem porozumienia powinna być kwestia tzw. emerytury częściowej, czyli stopniowego przechodzenia na emeryturę.

     - To, co prezydentowi wydaje się racjonalne, to jest kwestia uelastycznienia okresu końcowego przechodzenia na emeryturę, pozostawienia pewnej swobody decyzji czy pracować na pełen etat, czy zmniejszyć trochę wysiłek pracy w ostatnim okresie - dodaje Irena Wóycicka.

    Bronisław Komorowski oczekuje przede wszystkim od rządu szeroko zakrojonej kampanii społecznej na temat wprowadzanych zmian i ich skutków. Zdaniem Ireny Wóycickiej to wymaga czasu, dlatego z przyjęciem reformy rząd nie powinien się spieszyć.

     - Być może to nastąpi szybko. Być może później. Ważne jest, aby zostały spełnione dwa warunki: żeby był rozsądny kompromis i żeby ważne wątki dyskusji zostały wyczerpane - mówi podsekretarz stanu w prezydenckiej kancelarii.

    W czwartek mija termin konsultacji społecznych rządowego projektu, zakładającego podnoszenie i zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 67 lat. Co do ostatecznego kształtu reformy nie ma zgody nawet w koalicji rządzącej PO-PSL.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.