Mówi: | Irena Wóycicka |
Funkcja: | Podsekretarz Stanu |
Firma: | Kancelaria Prezydenta RP |
Dziś debata u prezydenta. Jutro koniec konsultacji społecznych ws. reformy emerytalnej
W Pałacu Prezydenckim odbędzie się dziś debata na temat podnoszenia wieku emerytalnego. Bronisław Komorowski spotka się z przedstawicielami rządu i ekspertami, by rozmawiać o sposobach przeprowadzenia tej trudnej reformy. Jutro kończą się konsultacje społeczne projektu ustawy.
Prezydent chce jeszcze raz wysłuchać argumentów za podnoszeniem wieku emerytalnego, ale też chce dyskutować o tym, jak polityka może złagodzić społeczne efekty przeprowadzania reformy.
Jak podkreśla Irena Wóycicka, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta, Bronisławowi Komorowskiemu zależy, by reforma miała szerokie poparcie w parlamencie i w społeczeństwie.
- Prezydent uważa, że potrzebny jest szeroki kompromis. I chciałby, aby ten kompromis odpowiadał na dosyć istotne problemy społeczne - mówi Irena Wóycicka.
W jej opinii są dwa główne obszary, gdzie taki kompromis jest potrzebny. Pierwszą kwestią jest uwzględnienie w systemie emerytalnym czasu spędzanego na opiece nad dzieckiem, osobą niepełnosprawną czy chorym członkiem rodziny.
- Chodzi zwłaszcza o docenienie i dowartościowanie wszystkich okresów opieki. Wiadomo, że to nie jest w naszym systemie emerytalnym w pełni uwzględniane. To powoduje, że kobiety - bo to zwykle kobiety pełnią te funkcje opiekuńcze - nie zbierają za te okresy składek i mają gorsze emerytury. Chodzi o to, aby opieka była traktowana równorzędnie do pracy - wyjaśnia podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta.
Drugim obszarem porozumienia powinna być kwestia tzw. emerytury częściowej, czyli stopniowego przechodzenia na emeryturę.
- To, co prezydentowi wydaje się racjonalne, to jest kwestia uelastycznienia okresu końcowego przechodzenia na emeryturę, pozostawienia pewnej swobody decyzji czy pracować na pełen etat, czy zmniejszyć trochę wysiłek pracy w ostatnim okresie - dodaje Irena Wóycicka.
Bronisław Komorowski oczekuje przede wszystkim od rządu szeroko zakrojonej kampanii społecznej na temat wprowadzanych zmian i ich skutków. Zdaniem Ireny Wóycickiej to wymaga czasu, dlatego z przyjęciem reformy rząd nie powinien się spieszyć.
- Być może to nastąpi szybko. Być może później. Ważne jest, aby zostały spełnione dwa warunki: żeby był rozsądny kompromis i żeby ważne wątki dyskusji zostały wyczerpane - mówi podsekretarz stanu w prezydenckiej kancelarii.
W czwartek mija termin konsultacji społecznych rządowego projektu, zakładającego podnoszenie i zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do 67 lat. Co do ostatecznego kształtu reformy nie ma zgody nawet w koalicji rządzącej PO-PSL.
Czytaj także
- 2024-03-01: Szykują się gruntowne zmiany w polskich szkołach. MEN: Chcemy, żeby zdobywana wiedza nie była okupiona cierpieniem psychicznym
- 2024-03-07: Psycholog w każdej szkole priorytetem MEN w kontekście zdrowia psychicznego uczniów. Planowane są także programy dla rodziców i nauczycieli
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-01-19: Rosnące koszty życia powodują coraz większą presję na wzrost wynagrodzeń. Inflacja i spowolnienie gospodarcze wśród największych globalnych wyzwań na najbliższe dwa lata
- 2024-02-09: Popyt na używane samochody przyspiesza. Na rynku dwukrotnie wzrosła liczba ofert elektryków
- 2024-01-12: W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut. Przez to wzrosły także średnie ceny
- 2024-01-08: Centra zdrowia psychicznego wkrótce zapewnią opiekę dla mniej więcej połowy populacji Polski. Będzie ich jeszcze więcej
- 2023-12-06: Zmiany unijnych traktatów będą największą reformą ustrojową w dotychczasowej historii Wspólnoty. Jednak do tego jeszcze bardzo długa droga
- 2023-11-28: Ryszard Kalisz: Przywrócenie praworządności jest możliwe w czasie jednej kadencji. Są już gotowe koncepcje i projekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.