Newsy

69 proc. Polaków chce częściej bywać w muzeach. Konkurs „Spotkania ze sztuką” umożliwia to najmłodszym miłośnikom sztuki

2023-01-23  |  06:20
Mówi:Zbigniew Kajdanowski, prezes zarządu Fundacji PGE
Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie
Paweł Tymiński, ojciec uczennicy Szkoły Podstawowej nr 1 w Świdwinie
  • MP4
  • 89 proc. Polaków deklaruje, że interesuje się kulturą i sztuką. Głównym czynnikiem, który przesądza o tym, jak często chodzą do muzeum, filharmonii czy teatru, okazują się nie ceny biletów, ale przede wszystkim ciekawa oferta – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie PGE, która sprawuje mecenat nad najważniejszymi w Polsce muzeami i instytucjami kultury. W ramach tej działalności chce przeciwdziałać ograniczeniom w dostępie do kultury ze względu na odległość. Dlatego w ramach projektu „Spotkania ze sztuką” organizuje lekcje muzealne dla uczniów podstawówek z mniejszych miejscowości w całej Polsce.

     Z naszych badań wynika, że Polacy interesują się kulturą i sztuką – mówi agencji Newseria Biznes Zbigniew Kajdanowski, prezes zarządu Fundacji PGE. – Najpopularniejsze są oczywiście te najbardziej dostępne formy jak muzyka rozrywkowa, kino czy teatr, w mniejszym stopniu muzyka poważna. Tutaj jest duża praca przed instytucjami takimi jak filharmonie, żeby zaprosić do siebie, pokazać swoją ofertę, żeby filharmonie były bardziej dostępne dla publiczności i nie kojarzyły się z trudnym repertuarem.

    W badaniu przeprowadzonym we wrześniu ub.r. przez Agencję Badawczą PBS na zlecenie PGE 89 proc. Polaków zadeklarowało, że interesuje się kulturą i sztuką, z czego 16 proc. jest na bieżąco z wydarzeniami kulturalnymi. Sondaż pokazał również, że pomimo trudnej sytuacji gospodarczej ludzie wciąż chcą bywać w instytucjach kultury. 71 proc. badanych wskazało, że chcieliby częściej odwiedzać teatry, 82 proc. – częściej bywać w kinie, a 69 proc. – w muzeach.

    Główną barierą wcale nie są ceny biletów, ale dostępność instytucji kultury i ich ekspozycja. Zainteresowanie jest bardzo duże, tylko kwestia tego, jak instytucje kultury mogą zaprezentować swoją ofertę, repertuar i dzieła sztuki – mówi Zbigniew Kajdanowski. 

    – W dużych miastach mamy na ogół bardzo dużo atrakcyjnych, różnorodnych wydarzeń i instytucji kulturalnych. Natomiast w mniejszych ośrodkach bywa różnie – mówi Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie. – Zachęcanie odbiorców do tego, aby przyszli do instytucji kultury, zawsze jest ciężką pracą. Musimy w tym celu współpracować z otoczeniem społecznym, informować, nawiązywać relacje i przekonywać, że warto do nas przyjść. W dużych miastach to jest proste. O wiele trudniej jest w przypadku mieszkańców wsi, którzy mogą mieć chociażby czysto techniczne problemy z dotarciem do muzeum i powrotem do miejsca zamieszkania. Dlatego też dla nas bezcenne są takie sytuacje, kiedy partner zewnętrzny we współpracy z nami organizuje grupy, które przybywają z odległych miejscowości, jest w stanie to sfinansować, zapewnić transport, a my jako muzeum zapewnimy resztę.

    PGE Polska Grupa Energetyczna jest mecenasem 20 instytucji kultury w całej Polsce, w tym Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu, Muzeum Narodowego w Lublinie oraz 16 filharmonii i instytucji muzycznych. We wrześniu br. PGE zrealizowała szeroko zakrojoną kampanię „Zapraszamy do bywania”, która miała na celu zachęcenie do korzystania z oferty instytucji kulturalnych i budowanie przekonania, że kultura jest dla wszystkich.

    PGE promuje też ideę upowszechniania kultury w małych miejscowościach, czego przejawem jest m.in. konkurs „Spotkania ze sztuką”. Umożliwia on dzieciom i młodzieży z mniejszych miejscowości oddalonych od dużych miast kontakt ze sztuką i udział w lekcjach muzealnych prowadzonych w najważniejszych muzeach sztuki w Polsce.

    – Dzieci zawsze są tymi grupami, które cieszą nas najbardziej, z prostego powodu. Po pierwsze, wprowadzają życie do muzeum, wnoszą ze sobą energię, która jest potrzebna każdej instytucji kultury. Po drugie, są ciekawskie i autentycznie zainteresowane tym, co tu się dzieje. Poza tym, jeżeli dzieci przychodzą do muzeum, to jest szansa, że wrócą do niego również jako dorośli. Ten próg wiekowy wejścia w kulturę musi być maksymalnie niski. Jeżeli ktoś będzie uczestniczył w kulturze jako dziecko, później będzie to dla niego normalny element życia – mówi Łukasz Gaweł.

    Konkurs „Spotkania ze sztuką” odbył się na przełomie września i października 2022 roku i był skierowany do uczniów klas I–VIII szkół podstawowych zlokalizowanych w miejscowościach liczących poniżej 50 tys. mieszkańców. Ich zadaniem było przedstawienie własnej interpretacji wybranego obrazu polskiego malarza, którego dzieło można obejrzeć w jednym z trzech muzeów objętych mecenatem PGE: Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowym w Lublinie lub Muzeum Narodowym w Krakowie.

    Każde dziecko mogło wybrać sobie obraz i na jego podstawie stworzyć własną interpretację w dowolnej formie. Dzięki temu dzieci zapoznały się z dziełami sztuki, z tym, czego dotyczyły, kto je namalował, jaka jest ich historia – mówi Zbigniew Kajdanowski.

    Konkurs spotkał się z dużym odzewem: z całej Polski napłynęło ponad 500 prac, spośród których zostało wybranych 90 laureatów.

    – Każda nagrodzona praca pozwalała na wzięcie udziału w lekcji muzealnej dla całej klasy w wybranym przez siebie muzeum, a zwycięzca dostawał od nas jeszcze nagrodę indywidualną. W ten sposób 90 klas uczniów szkół podstawowych ma możliwość odwiedzenia największych muzeów w Polsce. Myślę, że to jest najważniejsza wartość tego konkursu – mówi prezes Fundacji PGE.

    W ramach konkursu „Spotkania ze sztuką” do końca grudnia odbyły się 34 lekcje muzealne dla uczniów z całej Polski: 29 w Muzeum Narodowym w Warszawie i pięć w Muzeum Narodowym w Lublinie. Kolejne będą kontynuowane w 2023 roku. 

    – Zajęcia muzealne, które wygrała moja córka i z których się bardzo cieszyła, były przeznaczone dla całej klasy i umożliwiły dzieciom zobaczenie prawdziwej sztuki – mówi Paweł Tymiński, ojciec jednej z finalistek, uczennicy Szkoły Podstawowej nr 1 w Świdwinie. – Te lekcje wywarły na dzieciach bardzo duże wrażenie. Z zaangażowaniem słuchały, jak pani przewodniczka z muzeum opowiada o Warszawie i jej dziejach, z chęcią oglądały obrazy i brały udział w atrakcjach, które im zorganizowano.

    Zwycięskie prace konkursowe nadesłane przez uczniów są też prezentowane w formie wystaw online na stronach Muzeum Narodowego w Warszawie, Lublinie i Krakowie. Ich autorzy otrzymali również indywidualne nagrody w postaci bonu o wartości 300 zł do wykorzystania w sieci Empik.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych

    Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia zakresu przypadających do rozstrzygnięcia spraw, w których orzeczenia nie wymagają kompetencji sądów. Niepotrzebna jest też procedura gospodarcza.

    Transport

    Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie

    Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok  temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.

    Ochrona środowiska

    Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe

    Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.