Newsy

Rządowa Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma m.in. wzmocnić jego pozycję na rynku pracy. Dokument będzie jednak opóźniony o kilka miesięcy

2022-04-22  |  06:25
Mówi:Piotr Mazurek
Funkcja:pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej
  • MP4
  • – Pierwsze i podstawowe zadanie polityki młodzieżowej rządu to wprowadzenie stałego miejsca dla młodych ludzi w procesach decyzyjnych, dążenie do aktywizacji i zaangażowania młodych ludzi w życie publiczne – mówi Piotr Mazurek, pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. Jak informuje, rządowa Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma także wzmocnić pozycję młodych na rynku pracy. Prace nad dokumentem spowolnił wybuch wojny w Ukrainie. Mimo to pierwsze jego elementy, o które postulowali młodzi ludzie w trakcie szeroko zakrojonych konsultacji, są na bieżąco wdrażane w życie.

    – Prace nad Strategią na rzecz Młodego Pokolenia są w tej chwili na etapie uzgodnień międzyresortowych, czyli ustaleń z ministerstwami odpowiedzialnymi za jej poszczególne elementy, bo ta strategia dotyczy m.in. edukacji, rynku pracy, polityki społecznej, kultury i zdrowia, więc jest tutaj potrzeba współpracy różnych instytucji – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Mazurek. – Ten etap uzgodnień międzyresortowych został trochę spowolniony w związku z wybuchem wojny w Ukrainie i koniecznością zajęcia się przez nas – jako instytucji odpowiedzialnej za ten obszar – organizacją pomocy dla uchodźców wojennych z Ukrainy i koordynacją udziału NGO-sów. Z tego powodu strategia będzie o kilka miesięcy opóźniona.

    Strategia na rzecz Młodego Pokolenia to dokument strategiczny, który ma odpowiedzieć na realne potrzeby i oczekiwania młodych Polek i Polaków. Prace nad nią zostały zainicjowane na początku ubiegłego roku, po czym odbyły się zakrojone na szeroką skalę konsultacje – prowadzone od lutego do listopada ub.r. – w każdym z 16 województw, podczas których młodzi mogli zgłaszać swoje opinie, inicjatywy i pomysły na rozwiązanie najważniejszych dla Polski wyzwań społecznych i gospodarczych. Konsultacje zostały podzielone na obszary tematyczne, wśród których były m.in. edukacja i szkolnictwo wyższe, rynek pracy, kultura i społeczeństwo obywatelskie, polityka prorodzinna i mieszkaniowa, zdrowie i sport oraz ekologia i klimat.

    – Przeprowadziliśmy w ubiegłym roku największe w historii Polski konsultacje społeczne, w których wzięło udział 30 tys. młodych osób ze wszystkich regionów kraju. Następnie te tysiące pomysłów, propozycji, konkretnych inicjatyw zostało poddanych szczegółowej analizie przez mój zespół w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – mówi pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. – Wśród wielu wniosków, które z tych konsultacji wypływają, była potrzeba, aby wprowadzić nowe narzędzia dostarczające młodym ludziom wiedzy i praktycznych umiejętności, które przyczynią się do ich wzmocnienia pozycji na rynku pracy, które pozwolą im łatwiej znaleźć pracę.

    Ekspert wskazuje, że ostatnie dwa lata – naznaczone pandemią, a następnie wybuchem wojny w Ukrainie – wpłynęły zarówno na obszar edukacji, jak i na perspektywy młodych ludzi na rynku pracy. Potwierdza to też ubiegłoroczny raport firmy doradczej PwC („Młodzi Polacy na rynku pracy 2021”), z którego wynika, że w ocenie 48,8 proc. studentów i absolwentów wyższych uczelni ich możliwości na rynku pracy uległy pogorszeniu w związku z pandemią. Wsparciu młodych ma służyć także nowy program szkoleniowo-stażowy Kariera Jutra, uruchomiony wspólnie przez podmioty sektora prywatnego i publicznego, który będzie się skupiał na kształceniu kompetencji przyszłości z zakresu marketingu internetowego.

    – Temat praktycznej edukacji, dostarczania młodym ludziom praktycznych umiejętności jest ważnym tematem w ramach naszej strategii. Zresztą pewne elementy są już wdrażane, bo minister edukacji, prof. Czarnek, ogłosił, że w szkołach będzie prowadzona edukacja ekonomiczno-biznesowa. To jest bardzo ważne i młodzi ludzie o to bardzo apelowali – mówi Piotr Mazurek.

    Jak wskazuje, oprócz rynku pracy ważnym dla młodych elementem, który przewijał się w trakcie konsultacji, okazały się też kwestie związane ze zdrowiem i skutkami pandemii COVID-19, np. wsparcie psychologiczne.

    – Konsultacje strategii na rzecz polityki młodzieżowej mówią o młodych to, że bardzo dużo z nich interesuje się sprawami publicznymi. Udział w tych konsultacjach tak dużej grupy 30 tys. osób z całej Polski pokazuje, że jest w nich chęć zaangażowania na rzecz spraw społeczno-politycznych, na rzecz pewnych zmian systemowych, nie jest to tylko egoistyczne zajmowanie się wyłącznie samym sobą, ale także pewne myślenie wspólnotowe. To jest bardzo ważne – mówi pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej. – Ale myślę, że młodzi ludzie są także bardzo kreatywni, bo liczba tych pomysłów, konkretnych propozycji, rozwiązań jest naprawdę oszałamiająca. To też oznacza dużą pracę do wykonania, aby to wszystko przetworzyć i przełożyć na konkretne działania instytucji publicznych.

    Strategia na rzecz Młodego Pokolenia ma być wieloletnim planem działań państwa w obszarze polityki młodzieżowej i odpowiedzieć na najważniejsze problemy tej grupy wiekowej. Co istotne, jej celem jest też zaktywizowanie młodych i włączenie w życie publiczne i społeczne. Jak podkreśla rządowy pełnomocnik, działania w tym kierunku zostały już podjęte.

    Nie może być tak, jak wielokrotnie bywało w przeszłości, że ludzie, którzy o młodzieży mają pojęcie bardzo mgliste, decydują o jej losie, kompletnie pomijając głos młodych. Stąd też podstawowym założeniem – już zresztą w ogromnej mierze zrealizowanym – jest stworzenie jak największej liczby takich instytucji, które zapewniają udział młodych ludzi w procesach decyzyjnych. Dlatego powołaliśmy na poziomie centralnym Radę Dialogu z Młodym Pokoleniem, czyli organ, w którym z jednej strony zasiadają przedstawiciele prezydenta, premiera, ministrów, samorządowców, a z drugiej strony przedstawiciele środowisk młodzieżowych. Przy szeregu ministerstw powstały także resortowe rady doradzające, więc na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego wzmocniliśmy instytucje młodzieżowych rad – mówi Piotr Mazurek.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.