W Europie pogłębia się niedobór specjalistów na rynku cyfrowym. Rośnie rola międzynarodowych programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń [DEPESZA]
Rosnący popyt na kompetencje technologiczne i informatyczne w coraz szybszym tempie przewyższa podaż. Kraje Unii Europejskiej borykają się z niedoborem specjalistów z branży ICT już od kilku lat, a problem z wypełnieniem luk kadrowych mają nawet państwa postrzegane jako liderzy cyfrowej transformacji. W wypracowanie rozwiązania chce się włączyć Huawei. Technologiczny koncern prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń, które mają stworzyć w Europie ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.
– Seeds for the Future jest międzynarodowym programem edukacyjnym przeznaczonym dla studentów z różnych krajów. W poprzedniej edycji brali udział uczniowie i studenci z ponad 100 państw z całego świata. Tegoroczna edycja – oprócz kategorii indywidualnej, czyli warsztatów i szkoleń z zakresu nowych technologii – była poszerzona również o program grupowy Tech4Good, dotyczący rozwiązywania problemów lokalnych społeczności. Przez kilka dni studenci podzieleni na 10-osobowe zespoły wypracowywali w tym celu jak najlepsze rozwiązania – mówi Maciej Skorupski z krakowskiej AGH, laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.
Celem Seeds for the Future – globalnego programu edukacyjnego Huaweia – jest rozwijanie talentów w dziedzinie technologii ICT. Jest on skierowany do najzdolniejszych studentek i studentów z każdej uczelni wyższej w Polsce – głównie tych, którzy uczą się na kierunkach związanych z IT, inżynierią, technologiami czy matematyką.
– Zajmuję się inżynierią materiałową, ale styczność ze sztuczną inteligencją miałem już jakiś czas temu podczas innych konkursów. Stwierdziłem, że to będzie bardzo dobra okazja do poszerzenia wiedzy i nauczenia się nowych rozwiązań, które w przyszłości mógłbym wykorzystać w projektach naukowych. Takie połączenie różnych dziedzin dobrze wpływa na kreatywność – mówi Maciej Skorupski.
W ramach Seeds for the Future studenci mogą wziąć udział w bezpłatnym, kilkudniowym cyklu szkoleń i warsztatów prowadzonych przez światowej klasy ekspertów. Poznają w tym czasie m.in. wiodące trendy w rozwoju sztucznej inteligencji i inteligentnych miast, internetu rzeczy, technologii chmurowych, zastosowań 5G czy technologii służących ochronie planety. Do dyspozycji uczestników są też m.in. kursy fakultatywne i wirtualne pracownie, w których odbywają się debaty i grupy dyskusyjne poświęcone takim tematom jak np. cyberbezpieczeństwo czy przemysł kosmiczny.
Poza edukacyjnym program ma też wymiar finansowy – dziesiątka najlepszych uczestników, którzy wykażą się największą wiedzą i umiejętnościami, otrzymuje cenne nagrody, a w ramach stypendiów Seeds for the Future koncern technologiczny Huawei zainwestuje w sumie 2,5 mln euro, które będą przyznawane studentom w celu podnoszenia kwalifikacji w zakresie ICT.
Tegoroczna edycja Seeds for the Future, która odbywała się w listopadzie, była już ósmą z rzędu. Co ciekawe, jej uczestnicy zostają włączeni do zamkniętej społeczności absolwentów, dzięki czemu jeszcze przez rok rok będą otrzymywać zaproszenia na specjalne wydarzenia z udziałem czołowych ekspertów w dziedzinie nowych technologii. Celem programu – obok edukacji – jest bowiem także wymiana międzykulturowa, a uczestnicy mają możliwość nawiązania unikalnych kontaktów naukowo-biznesowych i postawić pierwsze kroki do kariery w branży IT.
– To jest przede wszystkim bardzo dobra okazja do poznania ludzi nie tylko z Polski, ale z całego świata i z wielu różnych branż. Okazja do takiego międzynarodowego networkingu, wymienienia się znajomościami i poglądami – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future. – Oprócz znajomości korzyścią tego programu jest też oczywiście wiedza, ponieważ otrzymaliśmy dostęp do platformy e-learningowej z naprawdę bardzo dużą liczbą szkoleń. Ja sam zrealizowałem ich ponad 40. Te szkolenia dotyczyły różnych zagadnień – od najnowszych technologii, związanych np. z fizyką, nadprzewodnictwem, informatyką czy sztuczną inteligencją – po mniej technologiczne, jak np. szkolenia z ogólnopojętego leadership.
Program Seeds for the Future skupia się nie tylko na technologiach ICT, ale i rozwoju osobistym studentów. Dlatego mają oni możliwość uczestniczenia m.in. w zajęciach z przywództwa biznesowego i strategicznego czy komunikacji kulturowej.
– To zupełnie inne podejście niż siedzenie na uniwersytecie i oglądanie slajdów na wykładach – mówi Maciej Skorupski.
Co istotne, Seeds for the Future to tylko jeden z licznych programów edukacyjnych – wśród których są też m.in. ICT Academy czy European University Challenge – uruchomionych przez Huaweia w Europie przy współpracy ze środowiskiem akademickim. Technologiczny gigant chce w ten sposób stworzyć ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.
– Tak dużych programów edukacyjnych jest raczej niewiele, znalezienie ich jest trudne. Takie programy powinny być ogólnodostępne, w Polsce liczba takich inicjatyw powinna być sukcesywnie zwiększana, jeśli chcemy zwiększyć liczbę specjalistów w krajowym przemyśle – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.
We wszystkich krajach, w których Huawei prowadzi działalność, wspiera też edukację na rzecz kompetencji cyfrowych i odkrywania talentów w tej dziedzinie. Od 2008 roku firma prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń z tego zakresu. Do tej pory przeznaczyła na ten cel łącznie ponad 130 mln euro. Z tych pieniędzy skorzystało ponad 1,54 mln osób z ok. 150 krajów świata. Huawei szeroko współpracuje też z najlepszymi uniwersytetami w Europie.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.