Newsy

Zmiana zawodu nie taka prosta. Problemem jest potwierdzenie nowych kwalifikacji

2012-02-22  |  06:05
Mówi:Artur Duda
Funkcja:Ekspert ds. kształcenia zawodowego
Firma:VCC Instytut
  • MP4

    W Polsce brakuje systemu potwierdzania zdobytych kwalifikacji drogą pozaformalną i nieformalną, czyli poza systemem edukacji. To utrudnia zmianę miejsca pracy, bo nie można potwierdzić nabytych kwalifikacji.

    - W tej chwili jesteśmy nie tylko kosmopolitami, ale migrantami wewnątrz własnego kraju w poszukiwaniu pracy, w poszukiwaniu swojego miejsca. Młodzi ludzie zakładają, że dzisiaj popracują sobie tu, a za chwilę zmienią pracę i wyjadą gdzie indziej. Mało tego: rozwija się to też w stosunku do osób starszych - zauważa Artur Duda, ekspert ds. kształcenia zawodowego z Instytutu VCC.

    W rozwijaniu mobilności zawodowej przeszkadzają jednak braki w regulacjach. Często nie ma możliwości, by udowodnić i potwierdzić nowe kompetencje zdobyte drogą pozaformalną lub nieformalną. Z drugiej strony formalnie nabywane kwalifikacje często są nieadekwatne do potrzeb rynku pracy.

     - Pytanie, czy my jesteśmy w stanie to w jakiś sposób sformalizować, potwierdzić, że osoba zmieniła zawód. Dlatego, że w Polsce istnieje system formalny, a więc uczenia się w szkołach, placówkach oświatowych i jest rynek szkolnictwa pozaformalnego. Natomiast pytanie jest o potwierdzenie takich kwalifikacji - mówi Artur Duda.

    Taka możliwość byłaby korzystna zarówno dla pracowników, jak i bezrobotnych. Poprzez uzyskanie formalnego potwierdzenia posiadania pewnej wiedzy czy umiejętności, bez konieczności przechodzenia przez cały cykl edukacji formalnej, rosną ich szanse na utrzymanie się lub wejście na rynek pracy. Zyskują też wiarygodność w oczach obecnego lub przyszłego pracodawcy.

    Ale korzyści odniosą również pracodawcy, m.in. oszczędzając na szkoleniach i kursach dla pracowników, zyskując pewność, co do ich umiejętności czy mogąc lepiej planować rozwój firmy.

     - Ten problem należałoby rozwiązać jak najszybciej, ponieważ dynamika i szybkość zmieniającego się rynku pracy powoduje to, że powstają nowe zawody, ale nie ma formalnego potwierdzenia dla kompetencji w tych zawodach - mówi ekspert ds. kształcenia zawodowego.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.